Reklamation av 1.5 år gamla ramminnen (datorbutiken)

Permalänk
Medlem

Reklamation av 1.5 år gamla ramminnen (datorbutiken)

Ja som frågan lyder, hur går man bäst tillväga om man vill reklamera en vara och man inte vet om garantitiden gått ut?

Köpte i Juli 2004 ett para sådan här:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRAD500

Adata Vitesta 512MB PC4000
(Minnena kostade betydligt mer då;))

För någon vecka sedan så vägrade datorn som dessa minnen satt i boota.
Med andra minnen fungerar den fint, men med dessa så är det helt omöjligt. Har testat minnena på 3 olika system till:

DFI Lanparty Ultra B Socket A, XP2400+
Epox NForce 2, XP1700+
MSI K8N socket 754, 3200+

Med minnena i så är det ingen dator som bootar.

Med andra ord verkar det som att det är minnena som är problemet. Frågan är då om det går att få dessa utbytta på något satt fastän garantitiden gått ut?

Reklamationsrätten är ju 2 år, men rent praktiskt vad gör man?
Det skulle ju vara väldigt bra om det gick att lösa, man är ju trots allt inte gjord av pengar.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Kvitton mm finns givetvis kvar.

DBMannen kanske kan hjälpa mig?

/Zion

Permalänk
Medlem

Under de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att den inköpta varan var felfri.
Därefter ligger det på köparen att bevisa att varan var felaktig från början.

Bevisbördan flyttas alltså från säljaren till köparen efter ett halvår.

Reklamationstiden ändrades den 1 april 2005 från två till tre år, men detta gäller bara för varor inköpta efter detta datum och således inte i ditt fall.

Länkar till Konsumentverket:
Reklamation
Garanti
Fel på varan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg.

Vad gäller min vara så är det ju som sagt 2 år som gäller då den är inköpt före 1 april 2005. Att bevisbördan ligger på mig är jag också väl medveten om.

Däremot har jag ingen aning om hur man bäst går tillväga rent praktiskt.
Tänkta att det kanske är någon eller några som själva varit i samma situation och kan komma med lite råd.

Jag vill ändå tacka för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg.

Permalänk
Medlem

A-Data lämnar väl mer än 1 års garanti på sina vitesta minnen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta datornbutikens kundtjänst och fråga dom hur du ska göra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
A-Data lämnar väl mer än 1 års garanti på sina vitesta minnen

Ja om man köpt dem efter 1/7 2005 så är det tydligen livstids garanti....:(
Däremot finns det ingen info om Vitesta-minnena som inköpts före detta datum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Jag skulle kontakta datornbutikens kundtjänst och fråga dom hur du ska göra!

Garanti eller inte; i konsumentköplagen står det att varan ska ha två (tydligen ändrat till tre nu) års reklamationsrätt vilket är samma som garanti bara att bevisbördan flyttas från säljare till köpare.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Ja är väl bara att skicka ett mail och säga att du vill returnera en defekt vara samt åberopa reklamationsrätten som du har

Permalänk
Medlem

Om det är ett känt problem med dessa minnen så kan du ha en chans att reklamationen går igenom men om inte så har du lika stor chans som en snöboll i helvetet. Googla för att kolla om det finns fler som har haft samma problem.

Permalänk

Jag har precis samma problem med samma minnen. Jag köpte mina julen 2004 ( 1 år sedan) Jag har inte orkat tagit tag i det än men ska kolla med db o så vad jag kan göra.
Lite surt att minnena bara ger upp sådär...

Visa signatur

| Q6600 G0 @ 3,4Ghz | Ultra Xtreme 120 | ASUS P5K Premium | 8800 GTS 512mb | Corsair Twinx 2x2gb PC6400 | 2.5TB SATA | Corsair HX620 | X-Fi Extreme Music | 20" BenQ | Lian-Li PC1000 |

Permalänk
Medlem

Intressant!!!!!

Jag talade med supporten idag och fick besked att jag skulle göra en returanmälan via deras hemsida. Tillvägagångssättet var dock lite speciellt eftersom ordern var äldre än ett år.

Hursomhelst så lät det lovande. Den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det går!
Datorbutiken har ju trumf på hand med en antydan på en ESD-skada. Det är ju omöjligt att bevisa att man inte hanterat minnena på ett sådant sätt som omöjliggjort det.
Nu verkar det som att datorbutikens serviceanda spelar in...men som sagt håll oss uppdaterade!

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem

Lyckades få ett av mina minnen utbytt hos Datorbutiken, trots borttappade uppgifter från min sida och glömde lägga med felbeskrivningen som också skulle ha varit med. Är inte hundra på om jag hade någon garanti kvar då ens. Så än så länge är jag klart nöjd med supporten hos db

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Lyckades få ett av mina minnen utbytt hos Datorbutiken, trots borttappade uppgifter från min sida och glömde lägga med felbeskrivningen som också skulle ha varit med. Är inte hundra på om jag hade någon garanti kvar då ens. Så än så länge är jag klart nöjd med supporten hos db

Kanske hade varit i kontakt med dom via epost? Då kan dom spåra din konversatiopn vad jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kanske hade varit i kontakt med dom via epost? Då kan dom spåra din konversatiopn vad jag förstått det.

Jo, jag diskuterade lite fram och tillbaka med dom via epost, så det kanske hjälpte en del då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Jo, jag diskuterade lite fram och tillbaka med dom via epost, så det kanske hjälpte en del då.

Då har du gjort som man ska mao och inte som denne trådskapare och även jag är något less på http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52633... då jag har en som förstås av min avatar en vänsterinriktad politisk livsåskådning med en mer liberal inriktning som innebär att man lägger även en personligt ansvar på vad man gör och inte gör.

Sorry för att det blev en något filosofisk diskussion men den senaste tidens "varningar" på detta forum behöver nog en dos av sådana diskussioner tror jag.

Permalänk
Medlem

Intämmer helt och fullt i det du skriver. Blöjtrådar med rubriken "Varning för XXXX" kan vi verkligen vara utan.
Bättre att försöka föra en saklig debatt här på forumet och en ordentlig konversation med företaget i fråga än att hålla på och gapa till höger och vänster.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Garanti eller inte; i konsumentköplagen står det att varan ska ha två (tydligen ändrat till tre nu) års reklamationsrätt vilket är samma som garanti bara att bevisbördan flyttas från säljare till köpare.

Detta ämne finns i massor av trådar.

För att kortfatta lagen:
1. Garanti finns inte kvar utan ersattes mot reklamationsrätt där om produkten går sönder de första 6 månaderna klassas det som ett ursprungsfel automatiskt om inte säljaren kan bevisa något annat.
2. Reklamationrätten gäller mot ursprungsfel=fel som finns från början
3. efter 6 månader ska kunden bevisa att minnerna var trasiga från början

Med andra ord så om minnet går sönder efter 1.5 år måste kunden bevisa att det beror på ett fel som fanns från början vilket i princip är omöjligt då minnet har fungerat i 1.5 år =bara att glömma "garanti" om inte tillverkaren eller butiken ger garanti en längre tid än lagen.

tacka EU för lagen!

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Detta ämne finns i massor av trådar.

För att kortfatta lagen:
1. Garanti finns inte kvar utan ersattes mot reklamationsrätt där om produkten går sönder de första 6 månaderna klassas det som ett ursprungsfel automatiskt om inte säljaren kan bevisa något annat.
2. Reklamationrätten gäller mot ursprungsfel=fel som finns från början
3. efter 6 månader ska kunden bevisa att minnerna var trasiga från början

Med andra ord så om minnet går sönder efter 1.5 år måste kunden bevisa att det beror på ett fel som fanns från början vilket i princip är omöjligt då minnet har fungerat i 1.5 år =bara att glömma "garanti" om inte tillverkaren eller butiken ger garanti en längre tid än lagen.

tacka EU för lagen!

Mjo, för minnen är det ganska svårt att påstå att fel skulle funnits i minnena från början men börja visas efter 1,5 år. På exempelvis moderkort, grafikkort, hårddiskar, what ever så är det dock ganska lätt. Om ett moderkort går sönder bara sådär så är det i en ganska stor andel av fallen p.g.a. dåliga kondringar. Ett "inbyggt" fel.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering då.

Idag såhär sambon varit och hämtat ett paket på posten som skall innehålla ett par nya Adata-minnen. VIlket skall kontrolleras så fort jag kommer hem från jobbet.

Som det verkar så har det i alla fall lösts sig på absolut bästa sätt.

Stort tack till datorbutiken för all hjälp och ett mycket trevligt och professionellt bemötande.