Permalänk
Medlem

ryker garantin?

ryker garantin om man klockar minnena, moderkortet eller prollen? dom kan ju inte se om de varit klockat väl? förutom typ voltmoddat med lödkolven eller så

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

om du klockar cpu och sen klockar ner den igen så brukar den alltid ligga 5 mhz över vanliga igenom det ser dom cpu i alla fall tror jag.

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk

Skojar du eller?????

Nä det kommer inte synas, det är moderkortet som styr hur fort grejorna går. givetvis syns det ju om grejorna brunnit upp.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Dom har speciella instrument som märker om du har klockat den eller inte och exakt hur mycket! Sen om dom upptäcker det så brukar dom polisanmäla en för bedrägeri!

jk

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Dom har speciella instrument som märker om du har klockat den eller inte och exakt hur mycket! Sen om dom upptäcker det så brukar dom polisanmäla en för bedrägeri!

jk

sämsta jag hört på länge.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Dom har speciella instrument som märker om du har klockat den eller inte och exakt hur mycket! Sen om dom upptäcker det så brukar dom polisanmäla en för bedrägeri!

jk

som vanligt... NEJ, jag tror inte det... det går inte att se förutom om man hårdmoddar...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

mena
Ettis va fan gör du här om du bara ska skrämma upp honom..

Klart att inte garantin ryker , men förstås bränner du grejjerna så lär ju garantin ryka ganska direkt...

// MVH

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk

Grejorna kan brinna upp även med orginal klock, samt att d är omöjligt att se sålänge du inte hårdvarumoddar.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, så länge man inte modifierar grejerna så ska det vara omöjligt att se om något har varit överklockat eller inte.

Zaion och ettis:
Lägg ner, det är inte ens lite roligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ok.. det går inte att lämna in ett par minnena på garanti för att dom inte går att klocka? även om dom är till för att överklockas, såsom xms minnen eller ballistix eller några BH-5 minnen?

om man säger att man har klockat minnena, men dom inte funkar av ngn annan anledning, funkar det då? tillexempel man säger att man märkte att minnena inte gick o klocka så mkt o så körde man memtest o så fick man asmånga fel tillexempel.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
ok.. det går inte att lämna in ett par minnena på garanti för att dom inte går att klocka? även om dom är till för att överklockas, såsom xms minnen eller ballistix eller några BH-5 minnen?

om man säger att man har klockat minnena, men dom inte funkar av ngn annan anledning, funkar det då? tillexempel man säger att man märkte att minnena inte gick o klocka så mkt o så körde man memtest o så fick man asmånga fel tillexempel.

Kan du lämna tillbaka bilen för att du inte kan trimma den??
- NEJ

Så länge minnena klarar de timings i den hastighet som de är speccade för så kan du inget göra.. Att de går att få i högre hastighet är bara en bonus..

Permalänk
Medlem

men om vi säger som på OCZs hemsida om platinum minnena står det "The elite OCZ Platinum series offers the latest extreme speeds and is optimized with leading-edge Enhanced Latency and Enhanced Bandwidth technology to deliver the highest overclocks and tightest timings to today’s hardcore overclockers and PC enthusiasts." Jag kan då endast tolka det på ett sätt...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kramp

...
Klart att inte garantin ryker , men förstås bränner du grejjerna så lär ju garantin ryka ganska direkt...

// MVH

jo precis.. endast om man bränner grejjerna så ryker det

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men om vi säger som på OCZs hemsida om platinum minnena står det "The elite OCZ Platinum series offers the latest extreme speeds and is optimized with leading-edge Enhanced Latency and Enhanced Bandwidth technology to deliver the highest overclocks and tightest timings to today’s hardcore overclockers and PC enthusiasts." Jag kan då endast tolka det på ett sätt...

men om det nu står PC4000 @2-2-2-5 (siffror tagna ur luften)s å är ju det de som de garanterar.. de garanterar inget mer.. men troligen så fungerar det fint över den gränsen med..

Permalänk
Medlem

Byter du processorkylare från stockkylaren till någon eftermarknadshistoria så förverkas garantin på processorn ändå, vilket gör att rätt många här inte har någon garanti kvar. Jag har aldrig monterat en stockkylare i hela mitt liv faktiskt.. alltid tagit nån annan sort.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Byter du processorkylare från stockkylaren till någon eftermarknadshistoria så förverkas garantin på processorn ändå, vilket gör att rätt många här inte har någon garanti kvar. Jag har aldrig monterat en stockkylare i hela mitt liv faktiskt.. alltid tagit nån annan sort.

Hur är det då i frågan om bulkversionen..? Då måste man ju ha en separat kylare.. kylare som kylare, så måste du ju ändå montera den (då det är troligast att du pajar nåt fysiskt)?

Bara lite speklationer..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

jag tror inte kylaren har någon betydelse på garantin.. men det är bara vad jag tror... skillnad med moderkortet om man måste bända bort "back-platen" (lr va den nu heter) för att montera dit en ny till kylaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

det jag menade me de minnena är att de står ju att dom är utmärkta för överklockning osv.. då måste de ju nästan vara en liten garanti på att dom ska kunna gå över grundhastigheten...

dels så sitter väl inte plåten på baksidan fast, för det gjorde det iaf inte på min, och dessutom så kan dom inte se om man använt sig av originalkylaren eller en eftermarknads kylare..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

på Boxade processorer står det (iaf på AMD:s) att garantin ej gäller om man använt en annan kylare, men hur ska dom kunna se det?

det e bara att köra på med den kylare man själv vill imo

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

Även om det redan sagts, så tål det att sägas igen. Nä, det går inte att se annat än på din darriga handstil, bleka ansikte, och nervösa, irrande blick, att du medvetet gjort nånting som gör att garantin igentligen inte längre gäller. Det ligger helt på ditt samvete att bedömma om du anser att det du gjort fakriskt är orsaken till att det slutat fungera, och om du i så fall kanske igentligen borde avstå från en garantiförfrågan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
ok.. det går inte att lämna in ett par minnena på garanti för att dom inte går att klocka? även om dom är till för att överklockas, såsom xms minnen eller ballistix eller några BH-5 minnen?

om man säger att man har klockat minnena, men dom inte funkar av ngn annan anledning, funkar det då? tillexempel man säger att man märkte att minnena inte gick o klocka så mkt o så körde man memtest o så fick man asmånga fel tillexempel.

Så är man ärlig, och i de flesta falll får man nya minnen, då det inte är speciellt vanligt att bara överklcokning skadar minnena, det ska nånting mer till för det... tex mer spänning, överhettning, osv. Vanligaste "skadan" är dock inte från överklockning, utan ESD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru

Kan du lämna tillbaka bilen för att du inte kan trimma den??
- NEJ

Kan du inte trimma din sportbil, kan du alldeles säkert lämna tillbaka den, det finns väldigt få bilar där det inte går att göra nånting, för att allting annat slutar fungera. Inom rimliga gränser sköter service verkstan all service oavsett om bilen är trimmad eller inte, givetvis finns det undantag, större motorarbeten, lustgasmatning, osv kan givetvis leda till att garantierna för växelåda och drivaxlar minskar, dock tar de fortfarande hand om rena fabrikationsfel, även på dessa delar... (förutsatt att man bryr sig om att försöka få det på garantierna, har man råd att köpa en dyrare sportbil, och sen blåsa lika mycket till på trimmning av skrotet, så har man nog råd med reservdelarna med...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Så länge minnena klarar de timings i den hastighet som de är speccade för så kan du inget göra.. Att de går att få i högre hastighet är bara en bonus..

Snacka om en saning med modifikation. Det beror helt på vilka minnen du handlar. Tex är både Mushkin, och Corsair mer än villiga att hjälpa dig med utbytes minnen tills du är nöjd med resultatet, Corsair garanterade vid köpet av mina XMS moduler minst 10% mer än spec som lägsta uppnåbara. Däremot är spec en siffra på vid vilken hastighet de skulle klara vilka timings, högre bus, och slappare timings, får ses som ett ganska självklart resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men om vi säger som på OCZs hemsida om platinum minnena står det "The elite OCZ Platinum series offers the latest extreme speeds and is optimized with leading-edge Enhanced Latency and Enhanced Bandwidth technology to deliver the highest overclocks and tightest timings to today’s hardcore overclockers and PC enthusiasts." Jag kan då endast tolka det på ett sätt...

Jag vet inte hur OCZ ställer sig i sin policy, men det där ser väldigt mycket ut som om de skulle vara högtst förvånande om de inte är villiga att hjälpa till med utbyten av moduler som inte klockar nått vidare, eller som du på andra sätt inte är nöjd med. Självklart gäller det minnen som fortfarande är helt nya, och inte är skadade.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Processorn har ett rootkit installerat i mjukvaran i pinnarna som loggar alla klockningar man gör...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Processorn har ett rootkit installerat i mjukvaran i pinnarna som loggar alla klockningar man gör...

HAHA! Det var det bästa jag hört på länge

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Processorn har ett rootkit installerat i mjukvaran i pinnarna som loggar alla klockningar man gör...

lol

En CPU är en CPU, ingen loggbok över OC (inte att förväxlas med TV-serien;)) direkt

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Processorn har ett rootkit installerat i mjukvaran i pinnarna som loggar alla klockningar man gör...

det tror jag med på hur lagrar den all info då?

Visa signatur

:)

Permalänk

magi? sluta nu pöjkar d finns ingen OC-loggbok ffs

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Det finns ingen "logg" över om chipen varit förklockade.

Varför tillverkarna inte gjort detta kan man anse märkligt.
Förmodligen skulle den ökade tillverkningskostnaden vara mer än vad man skulle vinna på det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Processorn har ett rootkit installerat i mjukvaran i pinnarna som loggar alla klockningar man gör...

killen bor i skogen, käkar kottar o röker svamp... o en svamp för mkt nu kanske?

herregud va mogna vissa e/ okunniga... svara inte i ett forumstråd om du inte kan... gissa inte eller skräm inte upp folk...

angånde CPU.. man ser ej om det är överklockat, om du skickar in moderkort o cpu samtidigt och glömt klocka ner det, då kan dom ju bara sätta på det o se att det är överklockat.. som ngn tidigare sagt, moderkortet styr allt så all info ligger i moderkortet... går enkelt att fixa tillbaka till fabriksinställnigar genom bios.

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

DunderMannen, jag tror du missade den övertydliga ironin, och den ganska genomskinliga kängan riktad åt SonyBGM, i skruvis inlägg...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
DunderMannen, jag tror du missade den övertydliga ironin, och den ganska genomskinliga kängan riktad åt SonyBGM, i skruvis inlägg...

B!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Apropå garantibortfall. Det finns många gråzoner. De som med god kunskap mekar och tweakar med saker är ett viktigt marknadssegment för handlarna. De drabbas av problem ibland, många gånger löser de dem själva utan att belasta försäljarens support.

Jag hade tidigare i år köpt ett MSI K8N NEO4 Platinum hos komplett. Ljudkortet kortslöts antagligen när det kopplades till en defekt stereo. Jag nämnde för supporten att chipsetfläkten dessutom var utbytt. De bad mig sätta tillbaka originalfläkten vilket jag gjorde korrekt och garantiärendet blev framgångsrikt.

Det gäller att handla från seriösa handlare. Tala sanning vid garantiärenden och vara försiktig med spänningar etc. så får man inte problem.

Om man däremot handlar från någon mindre seriös handlare (som inte budgeterat kostnader för garantiärenden) och man dessutom behandlar sina komponenter som exempelvis Datanusse gjorde med sitt X800GTO får man för allas bästa stå för kostnaderna helt själv. Datanusse tog en kalkylerad risk som till slut brände grafikkortet, han stod för alla kostnader.