Permalänk

Varför är denna processorn så dyr?

hej jag är nyfiken och undrar vad som är så speciellt med denna processorn
?
http://www.butik.it?artnr=ATG15G6MCPUHS

den har ju ganska mycke cache minne men vad gör den mera så dyr?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

6mb cach kanske? Ovanlig?

Permalänk
Discokungen

Typ speciell serverprocessor. Tänk inte mer på det ^^

http://susning.nu/Itanium

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev

den har ju ganska mycke cache minne men vad gör den mera så dyr?

Kanske pga. det är en äkta 64-bitars processor, men framförallt så tillverkas den i en mycket liten upplaga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vad är vassast en Itanium2 eller amd x2 4800+?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kanske pga. det är en äkta 64-bitars processor

Det är Athlon64 också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är vassast en Itanium2 eller amd x2 4800+?

Skulle tro att X2:an är bättre på allt. Dock går de inte jämföra rakt av, då de inte använder samma instruktionsset. Itanium är inte en x86-processor.

Permalänk
Medlem

inte en x86? typ powerpc då eller? vad kör man för OS för att köra en sådan då?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
inte en x86? typ powerpc då eller? vad kör man för OS för att köra en sådan då?

det är kanske de windows server är till för eller vem vet ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Discokungen

Det finns ett 64-bitars windows just till Itanium iaf.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det är Athlon64 också.

Jasså, visste inte att vi diskuterade AMD i denna tråd.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Discokungen

Sen kan man faktiskt inte jämföra Athlon 64 med Itanium heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Itanium är en ren 64-bitars arkitektur & inte en utökad x86 arkitektur, om jag inte misstar mig nu förstås?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Discokungen

Så har jag också uppfattad det

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jasså, visste inte att vi diskuterade AMD i denna tråd.

Förlåt, skulle nämnt att Pentium4 med EMT64 också är äkta 64-bitars processorer. Nöjd nu!? Poängen var att en Athlon64 (eller en x86-64-processor från Intel, om det nu är så jävla viktigt) också är en "äkta" 64-bitars processor, men att den knappast har det höga priset.

Undrar lite lätt när hur länge det skal dröja innan folk fattar att en utökning av ett instruktionsset inte avgör huruvida hårdvaran är "äkta" 64-bitars eller ej. Smått makalöst att inte detta har hunnit sjunka in än.

Jag antar att vi, genom att tillämpa samma logik, kan dra slutsatsen att en äldre Pentium eller Athlon inte är en äkta 32-bitars processor, då denna funktionalitet är resultatet av en utökning liknande x86-64?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Sen kan man faktiskt inte jämföra Athlon 64 med Itanium heller.

Det kan man visst. På vilket sätt skulle man inte kunna jämföra prestanda på två olika processorer? Även om de har olika ISA, så kan man fortfarande jämföra hur länge det tar för varje processor att utföra en viss uppgift. Det kommer behövas olika kompilatorer, men det är ju rätt givet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Förlåt, skulle nämnt att Pentium4 med EMT64 också är äkta 64-bitars processorer. Nöjd nu!? Poängen var att en Athlon64 (eller en x86-64-processor från Intel, om det nu är så jävla viktigt) också är en "äkta" 64-bitars processor, men att den knappast har det höga priset.

Undrar lite lätt när hur länge det skal dröja innan folk fattar att en utökning av ett instruktionsset inte avgör huruvida hårdvaran är "äkta" 64-bitars eller ej. Smått makalöst att inte detta har hunnit sjunka in än.

Jag antar att vi, genom att tillämpa samma logik, kan dra slutsatsen att en äldre Pentium eller Athlon inte är en äkta 32-bitars processor, då denna funktionalitet är resultatet av en utökning liknande x86-64.

Visste inte att Itanium kan köra 32-bitars OS & på det sättet gör att den blir attraktivare för ett bredare segment kunder, snarare är det så eftersom det är en ren 64-bitars konstruktion (som tydligen inte presterar särskillt bra) så är efterfrågan väldigt begränsad om inte obefintlig för gemene man vilket gör att den säljs i mycket små upplagor...

Både AMD64 & EMT64 är en utökning av befintlig x86 arkitektur som är bakåtkompitabel med existerande spel/program för hemanvändaren vilket säkert påverkar att den säljer & är mycket billigare än en Itanium2... men det var inte därför ämnet kom upp... utan varför Itanium2 är så djävla dyr... svaret är en ren/äkta eller whateverthefuckyouwanttosayaboutit 64-bitars processor i liten upplaga som inte säljer bra. Är det så jävla svårt att förstå? för att använda ditt språkbruk!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visste inte att Itanium kan köra 32-bitars OS & på det sättet gör att den blir attraktivare för ett bredare segment kunder, snarare är det så eftersom det är en ren 64-bitars konstruktion (som tydligen inte presterar särskillt bra) så är efterfrågan väldigt begränsad om inte obefintlig för gemene man vilket gör att den säljs i mycket små upplagor...

Både AMD64 & EMT64 är en utökning av befintlig x86 arkitektur som är bakåtkompitabel med existerande spel/program för hemanvändaren vilket säkert påverkar att den säljer & är mycket billigare än en Itanium2... men det var inte därför ämnet kom upp... utan varför Itanium2 är så djävla dyr... svaret är en ren/äkta eller whateverthefuckyouwanttosayaboutit 64-bitars processor i liten upplaga som inte säljer bra. Är det så jävla svårt att förstå? för att använda ditt språkbruk!

Anledningen till att Itanium är så dyr har i så fall med att göra att den inte är en x86-processor. Det hade inte haft den minsta betydelse för gemene man om den i sin nuvarande form även hade haft instruktioner för 32-bits operationer, om dessa inte hade varit x86-instruktioner.

En annan anledning till att Itanium är så dyr är att den aldrig har varit riktad till privatpersoner, utan snarare företag. På företagsmarknaden kan man ofta ta ut helt andra priser, även om de ofta må vara obefogade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det så jävla svårt att förstå?

Jag missförstod dig, eftersom du uttryckte dig felaktigt. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Jag skriver som jag tänker ibland det är en svaghet jag har..sorry 4 that m8... men vad hade x86 med denna diskussion att göra egentligen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
Vad är vassast en Itanium2 eller amd x2 4800+?

I beräkningskraft... Itanium2, Men itanium är gjord för att sitta typ i bladservrar. Inte ensam. utan sitta med 32-256st andra cpuer.

Itanium är INTEx86...
Det är en IA64 cpu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Det är en IA64 cpu...

Utvecklad/framtagen av Intel i samarbete med HP, om jag inte misstar mig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Microsoft har lagt ner sitt stöd för IA64 så i vilket fall blir det inte någonting för någon.

Vill man nödvändigtvis köpa dyra stackbara serverprodukter för tveksamma ändamål hemma i källaren skulle jag nog satsa på Ultrasparc istället.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag skriver som jag tänker ibland det är en svaghet jag har..sorry 4 that m8...

Äsch, nu är det ur världen i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
men vad hade x86 med denna diskussion att göra egentligen?

Tja, trådskaparen ville veta hur Itanium 2 står sig mot en Athlon64 och dessutom misstänker jag att han även använt priset på en vanlig x86-processor som referens när han undrar varför Itanium kostar så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
I beräkningskraft... Itanium2

Nu finns det av förklarliga skäl inte så många test som jämför prestanda mellan Itanium 2 och Athlon64/Opteron. SPEC CPU2000 finns dock och det stöder inte det du skriver. Enligt SPECs databas skulle en Itanium 2 1,5GHz motsvara en singlecore Opteron på cirka 2,6GHz, både i heltals- och flyttalsberäkningar. Sagda Opteron är möjligtvis lite svagare på flyttal, men något starkare på heltal.

Det borde då inte råda särskilt mycket tvivel om att en Athlon64 4800+ (som mer eller mindre kan ses som dual Opteron 250) är snabbare än en Itanium 2 1,5GHz.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig helt så har Itanium2 stöd för x86 instruktioner. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2598&p=4

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Det borde då inte råda särskilt mycket tvivel om att en Athlon64 4800+ (som mer eller mindre kan ses som dual Opteron 250) är snabbare än en Itanium 2 1,5GHz.

Vadå snabbare, vad är definitationen utav snabbare. Visst. Du kan få högre FPS i CS om det är det du vill. Men varför finns Itanium om AMDn är snabbare?
Bluegene CPUerna är också långsammare än en AMD, men Bluegene är ändå de 2st snabbaste datorerna i världen.

De är snabbare för att de är skapta för ett helt annat ändamål. En är gjord som traktor och den ändra som sportbil.

Itanium2 är fortfarande en mycket mer användbar cpu än AMD64an i större serversystem. Den är framförallt snabbare per antal cpuer i ett serversystem. Så vad är då meningen med att jämföra hastigheten. AMD64/Opteron finns upp till 8way system. eller är det 16way...
Itanium2 kan utan problem köras 256way.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vadå snabbare, vad är definitationen utav snabbare.

Ursäkta? Definitionen av snabbare är att ett program körs med högre prestanda. Det är ett extremt simpelt koncept, som däremot kan vara svårare att mäta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Bluegene CPUerna är också långsammare än en AMD, men Bluegene är ändå de 2st snabbaste datorerna i världen.

De är snabbare för att de är skapta för ett helt annat ändamål. En är gjord som traktor och den ändra som sportbil.

Itanium2 är fortfarande en mycket mer användbar cpu än AMD64an i större serversystem. Den är framförallt snabbare per antal cpuer i ett serversystem. Så vad är då meningen med att jämföra hastigheten. AMD64/Opteron finns upp till 8way system. eller är det 16way...
Itanium2 kan utan problem köras 256way.

Trådskaparen frågade vilken processor som var snabbast. Jag svarade att Athlon64:an sannolikt är snabbare på nästan allt. 8-way-begränsningen hos Opterons om du snackar om gäller bara för processorer inom ett och samma system (på samma kort). Superdatorer byggs inte så, utan fungerar som stora kluster. Av denna anledning existerar exempelvis Crays Red Storm som använder mer än 10000 Opteron-processorer och är världens 6:e snabbaste superdator.

Dessutom finns det system med betydligt färre Itanium-processorer, som mer eller mindre kan ses som konkurrenter till Opteron.

Du undrar varför Itanium finns om Opteron är snabbare och det är du nog inte ensam om att undra. Det är ju inte precis en tillfällighet att den kallas Itanic...

Processorerna i superdatorer är förresten fortfarande general-purpose-processorer, så din svävande förklaring till varför de inte går att jämföra förstår jag inte. Dock välkomnar jag en förklaring.

Permalänk
Medlem

Re: Varför är denna processorn så dyr?

Nja ursprungsfrågan var vad som gör den så speciell samt varför den är så jä*la dyr!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
hej jag är nyfiken och undrar vad som är så speciellt med denna processorn
?
http://www.butik.it?artnr=ATG15G6MCPUHS

den har ju ganska mycke cache minne men vad gör den mera så dyr?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja ursprungsfrågan var vad som gör den så speciell samt varför den är så jä*la dyr!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
Vad är vassast en Itanium2 eller amd x2 4800+?

Det är väl tillåtet att utvidga förfrågningen också? Eller får jag inte svara på något som trådskaparen inte frågade om i sitt allra första inlägg?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det är väl tillåtet att utvidga förfrågningen också? Eller får jag inte svara på något som trådskaparen inte frågade om i sitt allra första inlägg?

Skrev jag inget om utan bara påpekade vilken ursprungsfrågan var, den andra är en naturlig följdfråga av en nyfiken kille.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Varför är denna processorn så dyr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Skrev jag inget om utan bara påpekade vilken ursprungsfrågan var, den andra är en naturlig följdfråga av en nyfiken kille.

Jo, men den nyfikna killen råkar ju vara trådskaparen. Det är alltså han själv som vill sätta Itanium i relation till en x86-processor.

EDIT: Vad jag försöker säga är bara att jag inte gillar att det blir en massa snack bara för att jag försöker svara på trådskaparens frågor.

Permalänk
Medlem

Ok.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För att göra alla nöjda...

Här är benchmarks...
http://www.psds.com/products/servers/benchmark.htm
http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=65000325

Denna är enklast att se på
http://www.aceshardware.com/SPECmine/top.jsp

Det man kan se direkt är att Power5+ äger i stort sätt allt. Förutom på single cpu system för heltal.
Att x86 är bra på heltal vet alla sedan länge. Tyvär blir heltal mindre och mindre värda i datorsammanhang. Men Opteron är ganska stark på flyttal också som tur är.

Däremot kan vi se att vanliga AMD64 inte finns till så mycket där uppe. Utan det är Opteron som gäller förståss.