Permalänk
Medlem

Albatron K8X800 Pro II Problem!

Hej!

Jag har som i titeln ett Albatron K8X800 Pro II som jag tror har börjat krångla. Jag har nämnligen försökt felsöka vart felet kan ligga, och kommit fram till att det är mitt moderkort. Åtminstone vad jag tror.

Problem1: Datorn går inte att starta, och efterson "VoiceGenie" är på så säger datorn "Your CPU may have a problem". Och startar man om en gång till så kan det t.ex. vara "..harddisk may have.. " o.s.v. och så har den nästan hållt på med varenda komponent. Så antingen är det fel på alla mina komponenter eller bara moderkortet, vilket ja tror.

Problem2: Igår så hände det att ja skulle byta från högtalare till hörlurar och rycker ut kabeln för att trycka in den andra och upptäcker att hela skärmen ballade ur. Så ut som .. om man söker efter kanaler på tv:n typ, fast i färg. (kass förklaring). Kan detta vara moderkortet ändå?

Problem3: Ibland vid uppstart så hittar den inte diskarna på mitt kontrollerkort heller. Tar några gånger innan den fattar det. 10 omstarter kanske.. med lite pill och sånt..

Problem4: Ibland startar ju datorn helt ok som den skall vara, men sen kan ja t.ex. spela en stund och så hänger sig datorn och vill absolut inte komma igång sen. Och tror inte det har nåt med själva processorn att göra p.g.a. att jag testat att vänta liksom 1 hel dag innan ja startar den igen , men den funkar fortfarande inte. Men rycker ja ut strömmen och sånt så kanske den startar efter några gånger. Igår så försökte jag verkligen allt, men den ville helt enkelt inte igång. Till slut så tog jag ur processorn och satte ner den igen utan att göra nånting. Och då gick den igång.

Datorn är ej klockad på några som helst sätt och har alltid funkat bra tills nu.

En sak som också är skum är att min polare ringer ungefär samma dag och klagar på sitt moderkort som är exakt samma.

Nån som har hört nånting om dessa moderkort? Jag har haft mitt i 2 år nu ungefär, men först nu som det krånglar.

Specs:
CPU typ AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
Moderkortsnamn Albatron K8X800 Pro II (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moderkortschipset VIA VT8383 Apollo K8T800, AMD Hammer
Systemminne 1024 MB (DDR SDRAM)
Grafikkort RADEON 9800 PRO (128 MB)
Ljudkort Creative SB0312 Audigy LS Sound Card

Kör ju med socket 754 så om man måste köpa nytt moderkort så blir jag väl tvungen att köpa cpu också .. ev. minnen. och grafikkortet vet jag inte. körs väl med pci-e nu ..

Permalänk
Medlem

Fabrikat och modell på nätdelen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hiper ATX 580W Svart, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin