[ACER] Utbytt bärbar har pixelfel vägras bytas ut!

Permalänk
Medlem

[ACER] Utbytt bärbar har pixelfel vägras bytas ut!

För en vecka sedan fick jag min bärbara dator utbytt mot en en uppgraderad modell (4502WLMi till 4602WLMi)

Denna dator byttes då ut efter att ha varait inför reparation 6 gånger för samma fel. (något hårdvarufel)

När då Acer äntligen bestämmer sig för att byta ut min arma dator så blir jag utom all lycka och får en helt fungerande dator med ett enda undantag.

Denna dator har ett pixelfel på nedre högra sidan av skärmen.
Detta är inget jätte "ajaj" men det stack mig i ögat då jag blivit lovad att det blir samma modell eller bättre.

Jag rinder då upp supporten och begär att få ett svar om varför skärmen inte skall bytas ut och då får jag beskedet "Vår policey är sådan att det måste vara 4 eller fel döda pixlar i de region du nämner" på min fråga om de tyckte att jag fått en likvärdig eller bättre produkt så svarar de att det är en godtagbar produkt för "vad jag hadde innan", wtf?

Nån mer än jag som tycker detta är mystiskt? Hur funkar detta under svensk lag? Supportkillen sa bara lite retsamt att konsumentlagarna inte går före företagens policeyn :S

sant eller?

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Deras pixelpolicy gäller oavsett om du köpt den eller fått den utbytt på garantin.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

1 pixel lär dom aldrig byta ut, vet att folk har 3-4 och dom ändå vägrat.

Permalänk
Medlem

Både rätt och fel.. konsumentlagen säger att varan ska vara likvärdig eller bättre än den utbytta. Observera att fokus ligger på hur bra den är för dig!

Var den första modellen svart och den nya silver och du anser att den silvriga sticker i ögonen så står konsumentlagen på din sida.

Dvs i det här fallet så tror jag du skulle kunna få rätt om du går till KO -> ARN. Beror nog lite på vem som handlägger fallet. Risken finns ju att dom slinter in på pixelpolicyn.

Men såsom jag ser det så har du nog ganska goda chanser om du hävdar att den "nya" produkten är "sämre" än den föregående.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Re: [ACER] Utbytt bärbar har pixelfel vägras bytas ut!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinkle
För en vecka sedan fick jag min bärbara dator utbytt mot en en uppgraderad modell (4502WLMi till 4602WLMi)

Denna dator byttes då ut efter att ha varait inför reparation 6 gånger för samma fel. (något hårdvarufel)

När då Acer äntligen bestämmer sig för att byta ut min arma dator så blir jag utom all lycka och får en helt fungerande dator med ett enda undantag.

Denna dator har ett pixelfel på nedre högra sidan av skärmen.
Detta är inget jätte "ajaj" men det stack mig i ögat då jag blivit lovad att det blir samma modell eller bättre.

Jag rinder då upp supporten och begär att få ett svar om varför skärmen inte skall bytas ut och då får jag beskedet "Vår policey är sådan att det måste vara 4 eller fel döda pixlar i de region du nämner" på min fråga om de tyckte att jag fått en likvärdig eller bättre produkt så svarar de att det är en godtagbar produkt för "vad jag hadde innan", wtf?

Nån mer än jag som tycker detta är mystiskt? Hur funkar detta under svensk lag? Supportkillen sa bara lite retsamt att konsumentlagarna inte går före företagens policeyn :S

sant eller?

Hälsa du supportkillen att konsumentköplagen går före deras policy och för att förtydliga så ska du innan köp ha blivit upplyst om deras pixelpolicy på ett beständigt medium som t.ex vid köp från webbsida eller på garantihandlingar för om inte och Acer vägrar byta ut din dator så är det ARN som gäller isf.

Permalänk
Medlem

Annars kan du bara häva det tidigare köpet då du har/hade rätt till det! 6st rep för samma fel skulle jag aldrig tillåta, dom har rätt till 3 sen kan du häva köpet!

Permalänk
Sötast

Grattis till att du fick din dator utbytt, Acer skyllde bara på att min inte var inne på samma fel varje gång å sen sket totalt i mig.

Så ja... det var ju bara 20.000 KR ändå ju....... :cry:

Permalänk
Medlem

Varför lät du den repareras sex gånger?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hmm detta är fan knepigt, men men... ser nu att det inte var en pixlar utan 2

lät den repareras 6 gången i löfte om att den skulle bytas ut efter 5 gånger :S

nä men detta ska jag nog ta vidare då jag tycker att de inte har rätt att bara pissa i vad jag tycker som kund :S

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Intressant. Mitt inlägg syns i tråden men räknas inte som ett inlägg enligt forumet.

Hur som helst, gå absolut vidare med det här. Att du behövde genomgå fem reparationer innan utbyte är för jävligt dåligt av företaget, då du inte ska behöva acceptera mer än tre garantiproblem. Var det Acer själva som gjorde så här, eller rör det sig om något annat företag?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Fårn och med den sekund datorn började krångla så kontaktade jag Acers support
och de har sedan tag hand om problemet enda sen dess... inga andra företag inblandade, inte enns datorbutiken.com som den är köpt utav...

Blir inte riktigt klok på dessa konsumentregler :S hittar inte dem på nätet...

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinkle
Fårn och med den sekund datorn började krångla så kontaktade jag Acers support
och de har sedan tag hand om problemet enda sen dess... inga andra företag inblandade, inte enns datorbutiken.com som den är köpt utav...

Blir inte riktigt klok på dessa konsumentregler :S hittar inte dem på nätet...

Kolla mitt nick så hittar du en länk ang konsumentköplagen.

Permalänk
Vila i frid

Ska försöka få min acer 1522 utbytt. Har haft den inne två gånger pga. värmeproblem.
Efter den 3e gången skulle jag få en annan modell sa dom i supporten.