Artisterna ogillar Sony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
I USA kan man fan bli stämd för att pappret tar slut på en toa. Många av dom största företagen har sina huvudkontor i USA så det är ju där dom flesta blir stämda. Sen har ju alla amerikanare IQ under 50 så det är dom som ställer till med mest problem... lyser mina fördomar igenom?

Jo... det gör även din okunskap. IQ räknas alltid ur ett medel för landet och snitt-IQ är alltid 100. Om du menar att en amerikan skulle ha lägre IQ än en svensk får du helt enkelt lov att formulera dig lite vettigare...

Och det är fan bättre att man stämmer skiten ur företag som missköter sig - det ger rätt ofelbara signaler till alla andra företag. Särskilt viktigt anser jag att det är att straffa ekonomisk brotslighet som Skandiahärvan (som någon nämnde tidigare) - man skall inte kunna stjäla tusen spänn och totalt dömmas till 500:- i böter och skadestånd, det är ju ett jävla skämt!

Än värre är det när "gullegrisarna" (det "toleranta" vänsterpatrasket är det oftast) säger att man skall ha vård istället för straff. Skitsmart, jag fumlar bort 10 miljoner, får totalt 100.000 i skadestånd/böter/etc och ½ år på någon slags behandlingshem där jag genom terapi skall sluta tjäna fett med stålar för ingenting. Ja, Du Gamla, Du Fria... Du blev senildement till slut...

Permalänk
Medlem

frågan är bara vad som händer när sony går vinnande ur striden... inte om, utan när (pengar köper bra advokater/domare/jurys, korruption äger.. överallt)... kommer då alla andra att använda detta prejudicerande fall till att installera all möjlig skit på allas datorer/mobiler/konsoller/whatever?

Permalänk
Medlem

Nähädu...detta blir en mkt svår nöt för Sony att knäcka..Finns stora företag som åkt dit för mindre i staterna. Tror att det är ett antal huven i Sony som rullar när Katanan fått vina färdigt!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
DRM/Kopieringsskydd skadar bara lyssnarna som gör det rätta och faktiskt köper deras skivor, enligt en artist.

Vettigaste jag läst idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSoul
ska man dra hårt mot hård borde också folk som piratkopierat få betala dessa fantasisummor med om dom blir stämda? ja menar en warezgrupp kanske kopierar drygt 50 0000 olika prylar.. och bryter mot lagen men det tycker många e fel att dom ska få pynta en jävla massa i skadestånd?

klart dom ska få lite skadestånd precis som Microsoft får stupikvarten... men ingen risk att dom går i konkurs eftersom jag förmodar att bara sony/bmg omsätter en del och dom kan nog låna av andra sony divisioner

Snacka om att missa hela poängen... Straffet här ska ju vara i relevans till inkomsten om man jämför det straff Sony eventuellt får så förstår man ju hur orimligt det är med straffen som piratkopierare får.

Permalänk
Medlem

1, Jag tror faktiskt inte att Sony kommer att bli dömda. Storföretag i USA har gått segrande ur värre problem.

2, De som gnäller över att det inte skrivs Sony BMG istället för bara Sony fattar verkligen inte hur den här världen fungerar. Dessa beslut har garanterat tagits hos moderbolaget eller på order av bolaget. Ni tror inte man skulle göra en hel del press-releaser sägandes "Vi visste inte om vad idioterna på Sony BMG gjorde, död åt dom" då?

Skadeståndet slår lika "hårt" mot moderbolaget som mot Sony BMG. Blir det för stora skadestånd vilket jag inte tror, kommer detta slå mot hela koncernen.

Den stora skadan här är mot varumärket Sony. Den enorma smällen företagets goodwill tar av det här är enorm. 99% av alla skiter fullständigt i om det är Sony BMG eller vad det nu är. Sen att det sitter en massa tomtar på ett forum och bryr sig är en annan sak. De flesta av er kom säkert inte ens på det själva utan hörde det väl från någon kompis. Nu sitter ni här och försöker verka smarta.

Det är väldigt grundläggande kunskaper i ekonomi som behövs för att inse detta. Stay in school!

3, Varför är en häxjakt mot Sony så hemsk när folk får säga vad de vill om Microsoft? Sony har ju verkligen brutit mot lagen och ljugit om det. Microsoft må vara oetiska men håller sig oftast inom lagens gränser.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Säkert någon som tagit upp detta redan , men det tål att upprepas :

DVD Jon's Code In Sony Rootkit?
An anonymous reader writes "With some help from Sabre Security, Sebastian Porst and Matti Nikki have identified some stolen GPL'd code in Sony's rootkit. Ironically the code in question seems to be VLC's demux/mp4/drms.c -- the de-DRMS code which circumvents Apple's DRM, written by 'DVD' Jon Lech Johansen and Sam Hocevar."

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/11/17/1350209&from=...

och http://nanocrew.net/category/drm/

så det kan gå...

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
1, Jag tror faktiskt inte att Sony kommer att bli dömda. Storföretag i USA har gått segrande ur värre problem.

Mja, ett bolag ägt till 50% av en japansk koncern och till 50% av en tysk koncern... jag tror det finns goda möjligheter att dom blir dömda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730