Permalänk
Inaktiv

Minne som julklapp till brodern!

Tja, snart är julen här och det blir snart dags å köpa julklappar! Jag tror att brodern min skulle verkligen uppskatta att få ett nytt ram minne till sin dator, så därför ska jag skaffa ett till honom!

Ja, grejen är att jag är inte så jätte duktig på datorer (ännu ) så jag behöver hjälp att hitta ett ram minne! Jag har kikat runt lite å kollat på Twinmos 512 mb. Men saken är att det finns flera olika sorter, o jag vet inte vilken som passar till min brors dator!

Skulle vara mycket tacksam om ni ger mig tips på ram minnen (twinmos) i prisklassen 500 kr.

Go jul på er alla !

PS: ska försöka ta reda på vad han delar i sin burk. återkommer förhoppningsvis med lite info.

Permalänk
Medlem

Först o främst måste vi få reda på hans moderkort. Om det är en AMD eller Intel socket och därefter om han använder sig av DDR 1 eller DDR 2.
DDR 2 finns än så länge bara som fungerande minne till Intel moderkort.

Men ta reda på om han har AMD eller Intel och skriv svar på det så får du nog ett svar du vill ha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

i värsta fall kanske han använder sej av RDRAM lr ännu värre SDRAM ^^

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Haha, då kan han lika gärna skaffa nytt alltihop

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Inaktiv

Moderkort: epox 8rda3i
Processor: Amd
Minne: DDR

så, hoppas det duger

Nu får ni sätta igång å tipsa mig!

Permalänk

3 DDR SDRAM banks for Maximum 3 GB memory DDR333/400
Dual Channel DDR400 memory support for increased performance (backward compatible)

.. Så det betyder att han kan ha pc3200 minnen. Han kan också har pc2700 minne(n) men det gör inte så mycket eftersom om du köper ett pc3200 minne så kommer det klocka ner sig till samma hastigheter som det andra minnet. Samt att han har en en AMD s.462 som inte är så kräsen på minnen.

Om det nu måste va twinmos så kanske:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=113518&cks=PRL
Skulle fungera.

Förklarade jämt lite också

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=ASS&assoc=06B3...
veckans erbjudande på komplett. 1gb för 950kr. de passar och är väldigt prisvärda enligt mig. är broderna din intresserad av överklockning är dessa tyvärr inte ett (ordentligt) alternativ.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

haha.. du för hoppas din bror inte är swecare och läser denna tråd
fast om han läser har han ju dock ett bra utläge för at få vad han vill ;P

Permalänk
Inaktiv

han Är en swec

tifius. han gillar å klocka, men om du säger att det är ett grymt ram minne för det priset så ska jag fundera på att köpa det

tack för alla svar hittils men vill ha fler!