Företag vill knäcka Ipods DRM

Permalänk
Melding Plague

Företag vill knäcka Ipods DRM

<font style="font-size: 10pt"><b>Företag vill knäcka Ipods DRM</b></font> <small class="small">onsdag 23 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
US Navio vill <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering" target= "_blank"> reverse-engineera</a> det DRM (Digital Rights Management) som Apple använder på sin musikaffär Itunes Music Store, kallat Fairplay. Detta skriver <a href="http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=1564..." target= "_blank">CDR-Info</a>. Anledningen till detta är att möjliggöra för andra musikaffärer att använda samma DRM som ITMS gör. Detta är eftertraktat eftersom Fairplay är det enda DRM som fungerar på Ipod-spelarna, vilket gör att digitala musikaffärer som vill att deras kunder skall kunna använda DRM-skyddade musikfiler på sin Ipod idag inte kan göra detta. <br /><br />Förra året tillverkade Realplayer ett DRM-skydd som gick att använda på Ipod, och de sålde även musikfiler med detta DRM som då kallades Harmony. Apple gillade dock inte tilltaget och såg till att stoppa alltihop genom att i senare firmware till Ipod stoppa möjligheten att spela upp dessa filer. <br /><br />Summan av detta är att det skulle kunna dyka upp konkurrenter till ITMS, som har DRM-skyddade filer. Känns lite som ett steg framåt och två steg bakåt i utvecklingen.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte de där företagen som vill använda Apples DRM helt enkelt fråga Apple om de får använda dem?
Istället för reverse-engineera dem.

Sammarbete brukar fungera bättre än motarbete.

Permalänk

å du tror att apple kommer tillåta det? Alternativt tar de ut en bissart hög avgift för det

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Glömsk

Det har DVD-Jon redan gjort. Kolla på www.nanocrew.net

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det har DVD-Jon redan gjort. Kolla på www.nanocrew.net

Fast han knäckte det väl inte direkt, han kringgick ju bara drm-kodningen. Fast dom kanske har fixat ännu mera.

Frågan är ju bara varför man skulle vilja använda något annat än iTMS om man har en iPod.

Permalänk
Medlem

För att dom ska kunna ifall dom vill spruce. Att bara kunna köpa från en källa eller använda ett format suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För att dom ska kunna ifall dom vill spruce. Att bara kunna köpa från en källa eller använda ett format suger

Vad jag vet tar ipoden wav, mp3, och aac. Ett format har väl aldrig varit ett hinder tidigare, kolla exempelvis på wmv.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
å du tror att apple kommer tillåta det? Alternativt tar de ut en bissart hög avgift för det

Om du inte läste det handlar det om att släppa DRM musik till Apples iPod.

Borde inte apple få ta vilka avgifter de vill till företag som ska börja använda DRM till Apples egna handhållna musikenhet.
Att konkurrera med Apples egna Music Store och sedan använda det i Apples egna spelare borde väl ändå Apple själv få ha kontroll på om de vill göra så.

Permalänk
Medlem

Detta är ju precis samma som MS sysslar med. oschyst konkurens...

Apple är inte ett dugg bättre än Microsoft...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För att dom ska kunna ifall dom vill spruce. Att bara kunna köpa från en källa eller använda ett format suger

Visst är det bra med konkurens, men jag har svårt att se att dom skulle kunna bli bättre än iTMS.

Permalänk
Medlem

Eller så skippar man iPod och slipper DRM.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad jag vet tar ipoden wav, mp3, och aac. Ett format har väl aldrig varit ett hinder tidigare, kolla exempelvis på wmv.

Inget av de andra formaten stödjer DRM och eftersom ingen vill sälja musik utan DRM så lägger de hellre massa pengar på att försöka fixa DRM biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Visst är det bra med konkurens, men jag har svårt att se att dom skulle kunna bli bättre än iTMS.

De vill väl bara tjäna pengar antagligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Eller så skippar man iPod och slipper DRM.

Precis

Permalänk

Det jag funderar på är varför de envisas att skada filerna med DRM skydd.. Som nuläget gäller att jag, med minimal risk för böter eller liknande kan ladda hem samma musik som de säljer på nätet, frågan är då vad det krävs för att jag ska ens fundera på att köpa en DRM skadad fil, till exempel halverat pris på drm filen mot rena filen kanske kan vara ett alternativ...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Det jag funderar på är varför de envisas att skada filerna med DRM skydd.. Som nuläget gäller att jag, med minimal risk för böter eller liknande kan ladda hem samma musik som de säljer på nätet, frågan är då vad det krävs för att jag ska ens fundera på att köpa en DRM skadad fil, till exempel halverat pris på drm filen mot rena filen kanske kan vara ett alternativ...

Jo man kan tycka att det vore en bra lösning.

Men filmbolagen och musikbolagen verkar tänka såhär:
En version utan DRM? Aldrig då räcker det med att en köper den så är det rökt.

Nej, jag förstår inte heler hur de får ihop det men för det verkar ju verkligen vara så de tänker.

Permalänk
Medlem

Tycker det är härligt att de tvingar folk att leka pirater för att kunna använda sin musik annat än i en vanlig cd-spelare.

Få se nu, om man köper så får man:
Problem med program som installeras på datorn som allvarligt påverkar säkerheten samt kan sänka datorn.
Olika sorters drm skydd som förhindrar kopiering mer än ett visst antal gånger.
Drm skydd som gör filer inkompatibla med andra tillverkares grejor.

Om man leker pirat så får man:
Inga problem med drm och antal kopieringar.
Inga problem med program som trycks in i datorn som sabbar den.
Inga problem med komatibilitet.
Ingen förlust av pengar.

Bara att inse att dom inte vill sälja sina grejor.

Permalänk
Medlem

www.ipodlinux.org ??

annars så fungerar det väl även att ta bort drm totalt och på så sätt kringå, vilket skulle vara bäst för alla parter

Visa signatur

P4 northwood 2.0 ghz | 512 mb 800mhz ram | ATI 9600xt 256 mb | och så 160 gb hdd || OLD SCHOOL NÄSTAN :p

Permalänk
Medlem

Godspeed!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Eller så skippar man iPod och slipper DRM.

Eller köper musik som inte är DRMskyddad. Det är på intet sätt så att DRM är hårdknutet till ipoden.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Tyckte förut att det var lite konstigt att skivbolagen envisades med att ha DRM på de filer de säljer på Internet, med tanke på att de i de flesta fall faktiskt säljer CD-skivor helt utan restriktioner. Men sedan läste jag en intressant krönika av Ernest Miller, som gav ett trovärdigt svar.

DRM är nämligen till nytta för skivindustrin, bara inte för att hindra piratkopiering.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det har DVD-Jon redan gjort. Kolla på www.nanocrew.net

Du menar GUI-Jon

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Kan förstå att man vill stoppa piratkoperingen men det får inte ske till vilket pris som helst. Att förstöra hårdvara för konsumenten gör bara folk blir irriterade på musikbolagen. Det kan sluta med att folk kör pirat helt och hållet då man inte vet vad som finns på skivorna, vem vill riskera att sin dator kraschar då man spelar upp en skiva som man köpt lagligt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Kan inte de där företagen som vill använda Apples DRM helt enkelt fråga Apple om de får använda dem?
Istället för reverse-engineera dem.
Sammarbete brukar fungera bättre än motarbete.

Om jag förstod det rätt så frågade Real om just det, men Apple ansåg dom inte seriösa nog så det blev nobben.
Så man kan ju undra hur många potentiella licenstagare som Apple bedömmer som seriösa?
Fast Real har ju lite tveksamt rykte så det kanske inte är så stort problem för vissa andra

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Tyckte förut att det var lite konstigt att skivbolagen envisades med att ha DRM på de filer de säljer på Internet, med tanke på att de i de flesta fall faktiskt säljer CD-skivor helt utan restriktioner. Men sedan läste jag en intressant krönika av Ernest Miller, som gav ett trovärdigt svar.

DRM är nämligen till nytta för skivindustrin, bara inte för att hindra piratkopiering.

Visst stämmer det han skriver. Men slutsatsen är ju att skivbolagen helt enkelt skiter i kunden bara för att de kan...

Och det är ju nästan ännu värre. Allt handlar om kontroll som de vill ha men som de inte borde ha.

Och det är rätt konstigt att de har så mycket makt egentligen, det faktum att de bryter mot CD standarden är något som 99% av alla svenssons inte har en aning om. Antingen så kommer det innebära att andra industrier följer efter och då är vi snart helt körda eller så skapar skivbolagen tillräckligt mycket bad will för att de ska ändra sig själva. Nåt mellanläge finns inte.

edit:
Precis som skivbolagen som bryter mot CD standarden borde man kunna skapa en DVD läsare som inte stödjer DVD standarden helt och därmed klarar av att skippa FBI texterna m.m.

Egentligen samma sak men rent juridiskt så blir det nog svårare.

Eventuellt att man skapar en iDVD standard då