Permalänk
Medlem

PCIE vs AGP

Tjo,

Funderar på att uppgradera lite men har inte riktigt hängt med i hårdvaruläget på sistone.

Är det bättre idag att köpa ett agp moderkort om man har ett bra agp kort eller är det bättre att byta till sig ett Pcie kort?

Och fungerar minnen från agp moderkort till pcie moderkort?

Permalänk
Medlem

Minnena funkar i alla fall.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Re: PCIE vs AGP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brobban
Tjo,

Funderar på att uppgradera lite men har inte riktigt hängt med i hårdvaruläget på sistone.

Är det bättre idag att köpa ett agp moderkort om man har ett bra agp kort eller är det bättre att byta till sig ett Pcie kort?

Beror på, tänker du satsa på ett nyare / bättre grafik kort om ett år, kommer det vara jäkligt svårt att få tag i ett AGP kort då, om marknaden fortsätter i den riktningen den är på väg i just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brobban

Och fungerar minnen från agp moderkort till pcie moderkort?

Det är ingen skilnad på DDR och DDR bara för att det sitter PCI-E eller AGP på moderkortet. Däremot kör Intel platformen DDR2 på en del moderkort, då fungerar det självklart inte.

Det beror i huvudsak på om grafikkortet du har gör det värt att byta moderkort nästa gång du ska byta grafik kort. (Enkelt utryckt, ett likvärdigt grafikkorts kostnad, ska vägas mot ett framtida, sanolikt bättre utrustat moderkorts pris om ett år)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Om du funderar på uppgradera kan du ju alltid köpa ett ASrock 939-dual med både PCIe och AGP port, ett riktigt prisvärt kort.
Då kan du hålla kvar vid ditt AGP kort medans du fortfarande kan uppgradera till Socket 939 osv.

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003