Permalänk
Medlem

Asrock Dual Sata instabilt?

Min dator startar om sej själv ibland och jag misstänker moderkortet (det är det senaste jag bytte ut i datorn som tidigare fungerade kanonbra).

Just nu kör jag på bios version 1.20 och undrar om det är någon annan som vet någon mer stabil biosversion?

Eller några andra tips vore också fint!

Edit/Jag kör oklockat nu och bryr mej i första hand bara om stabilitet./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

kör 1,4 om du vill ha stabilt glöm ej att resetta cmos efter bios byte.
http://www.asrock.com/support/Download/dl_939Dual-SATA2.htm#b...

testa med minnena i 1t lr 2t vissa blir stabilare på vissa inst.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Min dator startar om när jag kör minnena i 1T. 2T funkar den helt stabilt i.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

min funkar kanon på ocw2 och 1t inga omstarter allt bara rockar 1,8@2,65=nice.bara en blyertspenn modd

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mapex
Min dator startar om när jag kör minnena i 1T. 2T funkar den helt stabilt i.

Vilket bios använder du då?

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Själv har jag ingen aning om jag kör mina minnen i 1t eller 2t eftersom det inte finns med i min bios.
Jag hörde att det skulle heta ma timings och finnas bland minnes inställningarna men inte i min biosversion.

Edit/Kör på 1.40 nu och har ställt in mina minnen till 2t så får vi se om datorn vill hålla sej stabil nu./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

Du kan även testa köra 1T med 1.40 då jag tror det skulle fixas i den.

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipset Hungrywolf jag tar och testar det imorgon.
Edit/ Nä nu blir jag snart tokig nu bootade datorn precis om sig igen.
Någon som har några tips? /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

En del har skrivit om problem med Antec nätagg och AsRock kortet.

På Datorbutiken står nu att kortet inte fungerar tillsammans med ATX rev 2.0 (såsom Antec SmartPower 2.0)

Vet inte vilken rev. du har på ditt nätagg men det kanske är det som felar???

Sök vidare här på forumet så kanske du hittar mer info.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk
Medlem

Testa annars OCW beta 2 bioset lär funka bra

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att det antagligen är agp drivrutinen som strular.
Kollade på den här sidan: http://www.rhcf.com/sis-bin/ultimatebb.cgi/forum/30.html och jag verkar inte vara ensam med problemet...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag har kommit fram till att det antagligen är agp drivrutinen som strular.
Kollade på den här sidan: http://www.rhcf.com/sis-bin/ultimatebb.cgi/forum/30.html och jag verkar inte vara ensam med problemet...

Har liknande problem som du Cuberhof (tror jag)......Ibland bootar datorn om fast temp osv är låg..Specielt när man försöker spela något. Har ominstallerat Xp ett par ggr nu och felsökt hårdvaran. Tror oxå att det är något med AGP drivern....verkar som den ger för lite ström ibland.
Vet du något mer om detta ?
Mvh Bogey.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Avinstallera agp drivrutinen det ska funka med windows inbyggda.
Har dock ej testat själv ännu...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

ocwbeta2 funkar kanon! Opteron 144 @ 2,75 GHz kör minnen i 2T

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk
Medlem

Jag ska börja med att avinstallera agp drivaren och sen ska jag testa med ocwbeta2, funkar inte det ska jag testa med mitt gamla antec truepower 380w nätaggregat (eftersom det här kortet tydligen inte gillar atx 2.0)...

Jag återkommer när jag testat mera...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

OCW 2 betan borde duga

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag ska börja med att avinstallera agp drivaren och sen ska jag testa med ocwbeta2, funkar inte det ska jag testa med mitt gamla antec truepower 380w nätaggregat (eftersom det här kortet tydligen inte gillar atx 2.0)...

Jag återkommer när jag testat mera...

Har testat att byta. först mitt inbyggda Seasonic 350 i Silentium2, sen ett Colours 400 w Silent.
Mitt GF 5900xt Agp8 blir vamt som... i närheten av den extra strömkontakten, är det samma för dig ?
XP har kraschat några ggr, men verkar stabilare när man stängt av alla energisparfunktioner.
Däremot brukar det inte ta lång stund innan det totalt låser sig i spel.
Hm är du säker på att original drivern på den medföljande cdn är problemet ? Det var det första jag installerade denna ominstallation.....
Mvh Bogey
Ps. Om du löser detta så......Borde vara många med samma strul..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Har testat att byta. först mitt inbyggda Seasonic 350 i Silentium2, sen ett Colours 400 w Silent.
Mitt GF 5900xt Agp8 blir vamt som... i närheten av den extra strömkontakten, är det samma för dig ?
XP har kraschat några ggr, men verkar stabilare när man stängt av alla energisparfunktioner.
Däremot brukar det inte ta lång stund innan det totalt låser sig i spel.
Hm är du säker på att original drivern på den medföljande cdn är problemet ? Det var det första jag installerade denna ominstallation.....
Mvh Bogey
Ps. Om du löser detta så......Borde vara många med samma strul..

Mitt grafikkort blir inte speciellt varmt och inte alls varmt i närheten utav den extra strömkontakten så det är bara på ditt kort.

När jag formaterade hårddisken första gången hade jag drivrutinen från skivan i datorn och då låste den sej välldigt mycket.
Andra gången jag formaterade tankade jag ner en uppdaterad drivrutin från Asrocks hemsida och nu startar datorn om istället så jag tror att det är agp drivrutines fel.

Nu har jag precis avinstallerat uli agp driver i från windows och kör helt utan så nu får vi se om det hjälper.

Angående låsningar/omstarter i spel så vet jag inte eftersom jag har inte hunnit installera något spel och kollat men däremot så startade min dator om sig när jag kollade på film så jag tror vi har samma problem...

Jag hör av mej i den här tråden om jag märker några förbättringar efter att jag avinstallerade agp drivrutinen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kanon

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Avstängd

Jag kör med OCW 2 betan igen efter att ha testat 1.40 några dagar..
Med 1.40 fick jag bluescreens och omstarter utan att ha gjort något speciellt..
OCW 3 har jag emellertid inte testat, bara äldre Betor..
För nuvarande vill jag nog påstå att OCW 2 Beta är den bästa.
Kör min Athlon64 3200+ Venice i 2,5GHz, minnena i 250MHz 3-3-3-8 1T, och är stabilt med OCW 2 Beta.

*Edit*
Någon fler som får problem med IE när man använt MS Office Word??

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag kör med OCW 2 betan igen efter att ha testat 1.40 några dagar..
Med 1.40 fick jag bluescreens och omstarter utan att ha gjort något speciellt..
OCW 3 har jag emellertid inte testat, bara äldre Betor..
För nuvarande vill jag nog påstå att OCW 2 Beta är den bästa.
Kör min Athlon64 3200+ Venice i 2,5GHz, minnena i 250MHz 3-3-3-8 1T, och är stabilt med OCW 2 Beta.

*Edit*
Någon fler som får problem med IE när man använt MS Office Word??

Tjena. hade inte du en Opty ? Kan du lågga ut länken till din Asrock sida igen ?
Tycker du OCW 2 Beta är bäst....Varför ? Stabilast ?
Mmm Det var du med dom Corsair Vs som klockade så högt ja....
Kör mina Corsair Vs 2.5-3-3-7 och sänkte nyligen till 1T, trots att många raporterat problem med det.
Såg en annan tråd här på SweC..Där det visade att timingsen var viktigare än hastigheten på minnena.
Vet att du haft Asrocket länge nu... Har du några tankar om Agp strulet ? Vet du om det finns ngn form av "nerclockning/nervoltning" i Uli s Agp drivisar ? Och vad det är som ger instabilitet ?
BTW......Får man inte alltid strul med Office ? Seriöst menat.
Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tjena. hade inte du en Opty ? Kan du lågga ut länken till din Asrock sida igen ?
Tycker du OCW 2 Beta är bäst....Varför ? Stabilast ?
Mmm Det var du med dom Corsair Vs som klockade så högt ja....
Kör mina Corsair Vs 2.5-3-3-7 och sänkte nyligen till 1T, trots att många raporterat problem med det.
Såg en annan tråd här på SweC..Där det visade att timingsen var viktigare än hastigheten på minnena.
Vet att du haft Asrocket länge nu... Har du några tankar om Agp strulet ? Vet du om det finns ngn form av "nerclockning/nervoltning" i Uli s Agp drivisar ? Och vad det är som ger instabilitet ?
BTW......Får man inte alltid strul med Office ? Seriöst menat.
Mvh Bogey

Har info om mina problem/erfarenheter HÄR
Nej, jag har ingen Opteron, blev så less på framflyttat datum så det blev en 3200+ istället.
Jag upplever OCW Beta 2 som stabilast än så länge, har dock inte testat Beta 3 eftersom den som jag fattat det enbart gör så man kan läsa Opterons koder för identifikation av den, och då känns det som att det inte spelar någon roll..
Några problem att köra 1T har jag inte märkt av faktiskt, men å andra sidan kör jag inte så hög HTT ioma jag har fått för mej att det funkar bäst med samma frekvens på HTT som på minnet.
Köpte mitt ASRock för snart 1 månad sen, så nu har man iaf börjat bli bekant med BIOS på det.
Lite om Officeproblemet kan du hitta HÄR
Såg några tips där som jag måste testa..

*Edit*
HÄR finns en enligt mej bra FAQ angående ASRockkortet.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört i ca 8timmar utan Ulis agp drivis och än så länge fungerar det bra trots att jag kollat på en massa filmer i olika format både från hårddisken, dvd-skivor och streamat från nätet.
Så "pepppar peppar" nu verkar den fungera som den skall.
Återkommer imorgon eftermiddag (söndag 27:e) och ger en ny status rapport.

Edit/ Jä**a s**t nu starta den om sej igen, nä nu får jag testa ett stabilare bios imorgon eller på måndag (skall ut ikväll). /Edit

Edit2/ Funkar inte det nya bioset kommer jag köpa upp mej på ett nytt moderkort och leka "office space" (filmen som måste ses utav alla med humor)på det är... /Edit2

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har du inte fåt till det alls? Isåfall är jag väll körd med har ett Neo power och får mitt moderkort imorrn :/ då kommer väll det inte att funka.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Okey detta är OT.
Men finns det inte info om strul med vissa ATX2 nätagg / Asrock ?
Och är inte lösningen att ta den andra 12v 4 pins kontakten, alltså inte den kontakten som är "parad" med 20 pins.
Har själv inga problem med det, men för er som har strul...
Mvh Bogey.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Bogey: Hur menar du ? ska man ta 4 pins kontakten och sätta den i 20 pins kontakten eller ? kanske igen bild som kan få det klarare för en

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Bogey: Hur menar du ? ska man ta 4 pins kontakten och sätta den i 20 pins kontakten eller ? kanske igen bild som kan få det klarare för en

Nej....finns andra trådar om detta...men nu har jag surfat runt så mycket att jag är yr Sök själv.
Men kortfattat så finns det 2 st 4 pins strömkablar, 1 som kan lösgöras ifrån 20 pins kontakten och 1som sitter löst. Man skall tydligen ta den lösa 4 pins kontakten och inte den mer "naturliga" som sitter på 20 pins.
Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har man en löstagbar på Antec Neo Power aggen ? isåfall ska man ta bort den ?

Edit* var just och kollade och jag har igen löstafbar kabel på min iallfall har en 4 och en 24 kontakt och sen kör jag med 24->20 pins kontakt.

Vad ska då göras ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Har man en löstagbar på Antec Neo Power aggen ? isåfall ska man ta bort den ?

Edit* var just och kollade och jag har igen löstafbar kabel på min iallfall har en 4 och en 24 kontakt och sen kör jag med 24->20 pins kontakt.

Vad ska då göras ?

Har skickat pm , bättre så.
Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Alltså som jag förstår det ska man alltså använda sig av den 4-Pins kotakten som extra går ut ur nätagget istället för den som man kan ta löst från själva 24/ 20 pins kabeln. Eller tar jag fel. Värkar som det funkat för vissa.

Visa signatur

<(.__.<)