ATI:s grundare slutar

Permalänk
Melding Plague

ATI:s grundare slutar

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI:s grundare slutar</b></font> <small class="small">onsdag 23 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
K.Y. Ho som 1985 grundade ATI och som varit chef och styrelseordförande under nästan hela företagets liv har bestämt sig för att sluta av personliga anledningar. År 2000 var han anklagad för skattefusk av insiderkaraktär och först nyligen löste sig den historien. Av den här anledningen anser sig Ho kunna sluta med gott samvete. K.Y. Ho är säker på att ATI:s nuvarande chef David Orton kommer sköta företaget bra framöver.
<br />
<br /><a href="http://www.cbc.ca/story/business/national/2005/11/22/ati-0511...">CBC</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ah noooes!
Det var ju lite synd, hoppas det går bra i framtiden för företaget nu då

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker namnet David Orton klingar extremt bra i skandal sammanhang? =D=D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Han slutade för att han inte pallade trycket från Nvidia :D:D

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Han slutade för att han inte pallade trycket från Nvidia :D:D

Jo för det trycket kom ju först nu, Nvidia har ju aldrig varit en större konkurrent tidigare...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

S3 kmr nog snart in i bilden tror ja

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Jo för det trycket kom ju först nu, Nvidia har ju aldrig varit en större konkurrent tidigare...

Men nu var det mega tryck från Nvidia
7800 GTX 512 MB!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
S3 kmr nog snart in i bilden tror ja

ja om inte så skulle det vara äckligt bra om vi fick 3 konkurenter som slåss = snabbare kort + bättre priser

Permalänk
Medlem

uff att man ska behöva poängtera varför X1800XT är ett bättre val än 7800GTX 512. Läs själva vad dom har att erbjuda. Kolla inte bara enbart på hur dom presterar i spel och program.

Visst, 7800GTX 512 går att få tag på, men inte i större utsträckning. Men priset.
X1800XT leveranser kommer snart nu ändå.

Man får väl hoppas att ATI kommer med bättre,prisvärda(billigare) produkter och inte bedrar sina köpare i framtiden och samtidigt en hedersam konkurrent i marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
uff att man ska behöva poängtera varför X1800XT är ett bättre val än 7800GTX 512. Läs själva vad dom har att erbjuda. Kolla inte bara enbart på hur dom presterar i spel och program.

Vad konstigt, är inte dessa kort byggda för att prestera bra i spel och program?!? Ska man alltså inte kolla på prestanda i spel och program....

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad konstigt, är inte dessa kort byggda för att prestera bra i spel och program?!? Ska man alltså inte kolla på prestanda i spel och program....

Jag tycker priset också har en stor del i det hela om inte den största delen. Iaf för oss som tycker att allt över 3500 för ett grafikkort är för mycket.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

hehehehe...han kanske lämnar skeppet inann han sjunker ner med det!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Grafik kort är väl där för att tillfredställa nån/våra sinnes tillvaro på ett tillfredställande sätt. Upp till var och en om dom finner det fullvärdigt/tillfreds~.

Som jag skrev: "Kolla inte bara enbart på hur dom presterar i spel och program."
Som jag inte ville(lust) "poängtera", så som effekt förbrukning, bild kvalite, ljudnivå etc. Men visst, att dom presterar väl i spel är viktigt. Men inte allt. Hur dom recenserar testerna är med, som jag finner ibland bristfälliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Grafik kort är väl där för att tillfredställa nån/våra sinnes tillvaro på ett tillfredställande sätt. Upp till var och en om dom finner det fullvärdigt/tillfreds~.

Som jag skrev: "Kolla inte bara enbart på hur dom presterar i spel och program."
Som jag inte ville(lust) "poängtera", så som effekt förbrukning, bild kvalite, ljudnivå etc. Men visst, att dom presterar väl i spel är viktigt. Men inte allt. Hur dom recenserar testerna är med, som jag finner ibland bristfälliga.

Ja, eftersom du nu känner för ta med det i beräkning så kan man ju nämna att Nvidia har mindre förbrukning och är tystare på köpet Sen är bildkvaliten diskutabel. Vi har redan kommit fram till det i en annan tråd att merparten av användarna inte kan se skillnaden vilket kort som gör vad med alla effekter igång.

Permalänk

Ger mig in i bildkvalitets-diskussionen genom att säga att ATi:s Adaptive AA gör ett bättre arbete än Nvidias dito. Men det är precis som Morkiz säger, man hinner ofta inte märka skillnaden in game.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

va? 78GTX 512 har större effekt förbrukning under belastning. Men lägre när den inte belastas. Vad som är viktigas av dom två får ni själva tänka ut.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=2

Tystare, det är den(78GTX 512).

Ehm, så klart bild kvalite spelar roll. Kan man lika väl köra X1800 med Low Quality då och göra så att den presterar bättre.
http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php
http://www.3dcenter.org/artikel/2005/10-04_b.php
Har redan tagit upp det här----.

Beror om du kan jämnföra, och vad för typ av spel du spelar. Som i FPS spel, så gäller det ha det så att det inte blir några FPS drops, om ni vet vad jag menar.
Fable har en väldigt fin miljö, så bättre bildkvalite skulle passa mer där. Upp till en själv vad man vill föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
va? 78GTX 512 har större effekt förbrukning under belastning. Men lägre när den inte belastas. Vad som är viktigas av dom två får ni själva tänka ut.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=2

Tystare, det är den(78GTX 512).

Ehm, så klart bild kvalite spelar roll. Kan man lika väl köra X1800 med Low Quality då och göra så att den presterar bättre.
http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php
http://www.3dcenter.org/artikel/2005/10-04_b.php
Har redan tagit upp det här----.

Beror om du kan jämnföra, och vad för typ av spel du spelar. Som i FPS spel, så gäller det ha det så att det inte blir några FPS drops, om ni vet vad jag menar.
Fable har en väldigt fin miljö, så bättre bildkvalite skulle passa mer där. Upp till en själv vad man vill föredra.

Sen o andra sidan säger testresultaten på Xbitlabs något annat angående förbrukningen

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7800gtx...

samma sak gäller resultaten från THG

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20051114/nvidia_gefo...

Sen gällde frågan om du kunde se skillnaden på bildkvaliten mitt inne i spelet vilket jag inte tror ett skit på att du kan. Man köper inte ett kort för att kolla på stilbilder, eller gör du?

Permalänk
Medlem

Ok, verkar som om vissa sidor har helt olika slutsatser och resultat. Vad jag ska tror vet jag ej. Hittar inte många sidor heller som testar. Bara dom tre. Kan lika väl vara så. Upp till en att tro vilken av den och i Nvidia,s fördel dom två av tre man ska tro på.

Har du kollat ? Man ser det ganska tydligt. Om det är så uppenbart så tror jag nog att jag kan se det. Och på tala om bild kvaliten mella olika produkter så borde du ha läst och kollat skillnade mellan dom olika video sekvenserna. Vad det står med.

Citat:

Not all GeForce cards show shimmering, see ground and wall textures: They are absolutely "stable." Furthermore, the whole tunnel is textured as sharply as it should be when using 8x AF, because of the superior AF implementation (which Nvidia dropped for NV40 and G70).

Står under Geforce FX testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Ok, verkar som om vissa sidor har helt olika slutsatser och resultat. Vad jag ska tror vet jag ej. Hittar inte många sidor heller som testar. Bara dom tre. Kan lika väl vara så. Upp till en att tro vilken av den och i Nvidia,s fördel dom två av tre man ska tro på.

Har du kollat ? Man ser det ganska tydligt. Om det är så uppenbart så tror jag nog att jag kan se det. Och på tala om bild kvaliten mella olika produkter så borde du ha läst och kollat skillnade mellan dom olika video sekvenserna. Vad det står med.

Står under Geforce FX testet.

Bildkvaliten är subjektiv.. Vill du kan du alltid ladda ner Luna Demo(PS 3.0, Displacement Mapping och Real-Time Hair) eller Mad Mod Mike(PS 3.0, Radiant Lighting och Depth of Field) ifall du vill testa vad ditt 7800GTX kort kan göra....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

Vad konstigt, är inte dessa kort byggda för att prestera bra i spel och program?!? Ska man alltså inte kolla på prestanda i spel och program....

Väldans vad nVidia-fan's slår hårt och snabbt mot medlemmar som pratar fördelar om ATi's kort.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=528878

ATi's svar är där. Sen kommer R580 och vips är det möjligtvis med stor sannolikhet kört för nVidia återigen. nVidia kan inte hålla på mer med sin 110nm arkitektur. Skall man köra 32 pixelpipelines så blir coren för stor och det blir för dyrt attt tillverka. Därför måste nVidia minska sin tillverkningsprocess, och att lyckats med det är inte alltid lätt.

Prestanda tillsammans med bildkvalitén är det intressanta, tänk på det. R520 är mer avancerad än vad G70 är också.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Väldans vad nVidia-fan's slår hårt och snabbt mot medlemmar som pratar fördelar om ATi's kort.

Jag är ingen nVidia-fan så varför skriver du till mig?

Citat:

R520 är mer avancerad än vad G70 är också.

För att G70 är 6 månander älder än R520. Inget konstigt där.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Väldans vad nVidia-fan's slår hårt och snabbt mot medlemmar som pratar fördelar om ATi's kort.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=528878

ATi's svar är där. Sen kommer R580 och vips är det möjligtvis med stor sannolikhet kört för nVidia återigen. nVidia kan inte hålla på mer med sin 110nm arkitektur. Skall man köra 32 pixelpipelines så blir coren för stor och det blir för dyrt attt tillverka. Därför måste nVidia minska sin tillverkningsprocess, och att lyckats med det är inte alltid lätt.

Prestanda tillsammans med bildkvalitén är det intressanta, tänk på det. R520 är mer avancerad än vad G70 är också.

Och varför skulle dom fortsätta med 110nm? Det är sedan länge aviserat att de kommer skifta till 90nm i januari eller februari nästa år.

Edit: Varför skulle vi inte "slå på hårt" mot ATi fanboysen? Du gör samma sak vid varje tillfälle du kan. Både när de gäller grafik och cpu:er, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bildkvaliten är subjektiv.. Vill du kan du alltid ladda ner Luna Demo(PS 3.0, Displacement Mapping och Real-Time Hair) eller Mad Mod Mike(PS 3.0, Radiant Lighting och Depth of Field) ifall du vill testa vad ditt 7800GTX kort kan göra....

Har inget 78GTX. Om jag ska köpa nån grafik kort så kollar jag mycket på prestanda för pris just(Bang for the buck) nu. Bildkvalite,prestanda etc. Inte bara benchmarks.

Right, du vrider och vänder på det, trött på det. Men, det är så här: ATI,s 18XT har bättre bildkvalite, fattar du? Eller ska du vrida och vända på det? Kolla själv och läs.
Och grafik kort är till för att tillfredställa våran sinne.
Så vad du menar att man ska starta köpa kort som klarar alla spel och köra som dom är? Eller lägre vad korten klara av? Visst det är subjektivt till en person, men det är också relativt(bildkvalite). Som inte du verkar kunna/vilja se och förstå. Börja göra det är du snäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Har inget 78GTX. Om jag ska köpa nån grafik kort så kollar jag mycket på prestanda för pris just(Bang for the buck) nu. Bildkvalite,prestanda etc. Inte bara benchmarks.

Right, du vrider och vänder på det, trött på det. Men, det är så här: ATI,s 18XT har bättre bildkvalite, fattar du? Eller ska du vrida och vända på det? Kolla själv och läs.
Och grafik kort är till för att tillfredställa våran sinne.
Så vad du menar att man ska starta köpa kort som klarar alla spel och köra som dom är? Eller lägre vad korten klara av? Visst det är subjektivt till en person, men det är också relativt(bildkvalite). Som inte du verkar kunna/vilja se och förstå. Börja göra det är du snäll.

Okej, eftersom du nu instisterar. Ska du ha de kortet som är mest "bang for the buck" så är det 7800GT. Och kollar du efter ren råprestanda så är 7800GTX 512 fortfarande bättre än ditt XT1800XT. Hur många miljoner människor och tio tusen tester ska du ha innan du ger med dig på den punkten?

Och det här med bildkvalite håller jag inte med dig om. Dom så fina bilderna S_Z presenterade i en tråd som du nu har lutat dig kraftig mot. Där är skillnad så hårfin att du inne i spelet gång omöjligt haft chans att se skillnaden.

Chans att du skulle skillnad inne i spelet gång med maxad effekter på någon korten är mer eller mindre omöjlig. Att påstå annat vorre att ljuga.

Då skulle jag med andra ord kunna vissa dig två foton ett taget med en Canon EOS 5D systemkamera (12.8 Megapixel) och 24-105mm optik och den andra med Nikon D2X digital systemkamera (12,4 Megapixel), och du ska få avgöra vilken bild som kommer från vilken kamera.. good luck..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Han slutade för att han inte pallade trycket från Nvidia :D:D

Kanske det,vem vet vad nästa chef kan uppfylla kanske t.o.m slå nvidia;)?
Så kanske den nye chefen kan uppfylla våra krav:p?

Permalänk
Medlem

Vilka tester? Dom med sämre bild kvalite?`Nej tack. Läs vad det står om att Nvidia vill att man ska köra med.

Vad får dig att tro att jag skulle köpa en 7800GT istället för en X1800XL? Och inte en C3D X800GTO istället, eller 7800GS? Eller vilken som helst. Kvittar, gillar inte att skriva om vilken kort jag ska köp. Upp till var och en och välja en som passar deras plånbok.

Då kan man lika väl köra X1800XT med lägre bild kvalite inställningar, eller? Så den har par eller sub par bild kvalite som 78GTX 512? Och ingen shimmering.

Kolla på video sekvenserna igen kanske?