Fälkten på prosecorn går för fullt???

Permalänk
Medlem

Fälkten på prosecorn går för fullt???

Köpte ett nytt moderkort till min data efter att den gammla lagt av.
Har monterat in allt och fomaterat hd och gjort en ny installation allt funkar bra förutom:
Inann med det gammla moderkortet så när du satt igång datan lätt fläkten i ca 6 sek mycket sen gick den ner och det lätt knappt nåt.
Men nu så är det full rulle på fläkten hela tiden den går ej ner i varv. den ligger på 5175rpm trots att cpu ligger på 28 grader moderkortet på 29 grader.
Hur ska jag kunna få ner vaven på den. det låter som en hår fön ur den.
Obs inget missljud utan att den arbetar för fullt.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Ja, några saker som kommer upp i skallen är att:

1. Kontakten till fläkten är satt på fel uttag på moderkortet.

2. Kontakten till fläkten är menad att användas i en fläktkontroller.

3. Kylaren sitter fel på nåt vis, men i.o.m. att fläkten går för fullt så "orkar" den kyla ned iaf.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna ha med att ditt förra moderkort hade nån inbygd fläktkontroller?? bara en tanke..

Permalänk
Medlem

Cpu fan 1 sitter kontakten i. det ska va rätt iallfall
Vet ej om den hadde nån fläktkontroller men kan inte tänka mig att nån skull orka lyssna på ett sånt här högt ljud jag har haft ett 15 tal datorer och ingen har kommit i närväga detta ljud.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

www.google.com > speedfan > tanka

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

ska det programet kunna sänka cpu fan till rimliga 3000 eller nåt sånt hittar ingen sån inställning

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Koppla kylarfläkten till ett annat uttag, bara så att du får ström till den. Sedan kopplar du en annan fläkt till CPU 1 uttaget, en fläkt som du vet ska fungera som du vill. Om det fungerar så kanske det är nåt fel på kylarfläktens varvtalskabel eller nåt.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Har bara en sånt uttag liten vit med 3 pin.
Och den funkade på det gammal moder kortet.
Ska prova uppdatera bioset.
men kan ju va så att detta asus kort inte va nån höjdare och bara går på max när det gäller cpun.
mmmm do not know

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

om du är sugen på tystare dator kostar ju inte en TT big typhoon så mycket, ett tips bara annars tanka speedfan som någon har sagt. ligger antagligen på sweec filarkiv med

Visa signatur

[Antec P180] [ASUS K8N-E Deluxe s754] [3400+@240*10.5] [Hiper Type-R 480w] [HIS X800 PRO@XT PE] [1.5 GB A-data 400mhz] [2X160 GB Spinepoint] [ADDA@5volt] [17" TFT]

Permalänk
Medlem

har laddat ner den hjälper inte den bara fortsätter i 5153 prm

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Vad är det för Asus modell?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Asus P4S8X-MX x-series heter den.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Ok, från och med BIOS 0401 har de iaf pillat med just fläkthastigheten. Men du kanske har senaste BIOS'et(0702)?

I manualen som kan laddas ned här: Manual på sidan 2-20 finns det några inställningar du kan kolla. "Enhanced C1 Control" kan ju vara på AUTO om du vill men "CPU Internal Thermal Control" bör vara på AUTO.

Om du har gjort allt detta så kan jag iaf. inte hjälpa något mer. Hoppas det ordnar sig isf. Kanske ett garantiärende då eller att du helt enkelt skaffar en fläktkontroller och tempmätare.

EDIT: Såg nu att länken tar dig till söksidan, men det är ju bara att söka

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

MM gick och köpte en ny fläkt ac supersilent 4 ultra tc fick ner den på 1300 rmps och går riktigt tyst tempen 39 grader det får duga. men när jag startar säger den cpu fan error. Press F1 to resume och sen går det unta problem har kollat inställningar dom stämmer vad kan det va som är fel annars?

Tackar för hjälpen det är ok nu jag clear cmos sen vart det bra med den nya fläkten YYYES

'

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Aaah... det enklaste som man alltid glömmer, clear cmos.
Bra att det ordnade sig.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1