x1800XT-PE med kort livstid

Permalänk
Melding Plague

x1800XT-PE med kort livstid

<font style="font-size: 10pt"><b>x1800XT-PE med kort livstid</b></font> <small class="small">fredag 25 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Nvidia:s flaggskepp kommer snart att få svar på tal av ATI. Den stora frågan är dock exakt vilket kort som kommer att konkurrera ut det.<br /><br />Källor nära företaget menar att de snart kommer att släppa R580, ett chip som testats sedan juli i år. Detta ska släppas runt januari eller februari 2006. Specifikationsryktena pekar mot kraftigare arkitektur med 48 pixel shaders, 8 eller fler vertex shaders och höga klockhastigheter. På pappret kan det innebära att kortet kan prestera avsevärt bättre i shader-tunga applikationer.<br /><br />Problemet är dock att ATI även kan ha (kortsiktiga?) planer på att släppa x1800 XT-PE, ett kort med ännu högre klockfrekvenser än nuvarande x1800XT. Om detta är det som även kallas x1800 XT OC som vi tidigare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=528532" target="_blank" >rapporterat</a> är osäkert, men det bättrar inte på förvirringen. Finns det någon mening med att släppa ett högre klockat kortlivat x1800XT som en tillfällig lösning mot Nvidia:s 7800 GTX och senare vara först med att släppa en ny generation som ska konkurrera med Nvidia:s G80? Vad kommer dessa kort att kosta? Diskutera striden mellan företagen i forumen och vad ni tycker.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051124084528.htm..." target="_blank" >X-bit Labs</a> och <a href="http://www.bit-tech.net/news/2005/11/24/ati_to_intro_new_gpus..." target="_blank" >Bit-Tech.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att R580 skulle ha 48 pixel shaders tror jag är högst otroligt.
Företagen vill ju inte ha en generation grafikkort som dom sen har svårt att göra mycket snabbare.

Sen är det också intressant att ati inte enligt detta skulle ha implementerat unified shaders som dom har på sin xbox 360 GPU men iallafall skulle ha 48 shaders.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Nvidia släpper sina kort före dom ändå..
På paper ser allt bra ut men verkligheten verkar inte springa ikapp ati..
tror faktist inte så mycket på dom..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

blanda nu inte ihop 48 pixel shader med 48 pipelines, många som gör de.

asså dom kan ju ta sina asses och lansera X1800XT först innan du snackar om andra Grafikkort. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

XBOX 360

Jag undrar om ATI har lagt allt sitt krut på XBOX 360 och valt att halka efter på PC-fronten? Kan det vara som så att dom medvetet prioriterat xboxen för dom vet att där kommer dom att ha en säker inkomstkälla?
Samtidigt tycker jag att dom borde ha manpower nog att hantera två fronter samtidigt. Men men, det kanske blir ett liknande senario för Nvidia framöver då PS3an ska lanseras...

Bara en tanke.

A.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Re: XBOX 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Jag undrar om ATI har lagt allt sitt krut på XBOX 360 och valt att halka efter på PC-fronten? Kan det vara som så att dom medvetet prioriterat xboxen för dom vet att där kommer dom att ha en säker inkomstkälla?
Samtidigt tycker jag att dom borde ha manpower nog att hantera två fronter samtidigt. Men men, det kanske blir ett liknande senario för Nvidia framöver då PS3an ska lanseras...

Bara en tanke.

A.

Xboxen har nog inget stor påverkan, Microsoft har köpt licencesen på kretsen och kan bygga hur många de vill, tror att Ati har/kommer att få engångssumma för det och inga "revenues" från försäljningen av Xbox360.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Avstängd

Re: XBOX 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Jag undrar om ATI har lagt allt sitt krut på XBOX 360 och valt att halka efter på PC-fronten? Kan det vara som så att dom medvetet prioriterat xboxen för dom vet att där kommer dom att ha en säker inkomstkälla?
Samtidigt tycker jag att dom borde ha manpower nog att hantera två fronter samtidigt. Men men, det kanske blir ett liknande senario för Nvidia framöver då PS3an ska lanseras...

Bara en tanke.

A.

X1800 Blev försenat på grund av en bugg som förhindrade höga klockfrekvenser. Och den buggen gömde sig väl och kunde inte hittas på långt tid. Det var därför ATI halkade efter.
R580 har utvecklats parallelt och har inte påverkats av förseningarna i R520. Därför blev det ett långt hopp mellan X800 och X1800. Men ett mindre mellan X1800 och R580.

Det jag undrar över är att ATI redan nu ligger på högre transistortal än nVidia även fast dom bara har 16 pipes. 48pipes borde väl innebära nära en tredubbling av transistortalet. Och vi sniffar då på en miljard tranistorer.

Så antagligen har ATI hanterat 4-5 olika fronter samtidigt. XBOX, Nintendo, R520, R580 och nästa generation är antagligen påbörjad sedans länge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
blanda nu inte ihop 48 pixel shader med 48 pipelines, många som gör de.

asså dom kan ju ta sina asses och lansera X1800XT först innan du snackar om andra Grafikkort. :/

Var det inte du som var emot X1800XT "PE" som jag "spekulerade" om. Nu ser du och del hade du.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Det så kallade PE kortet verkar vara ett inofficiellt kort som ATI's partners får stå för ungefär som nvidias 6800Ultra extreme.

acana79: ATI's problem med R520 (och RV530) berodde på ett promlem i chipen som gjorde att det inte gick att köra i höga klockfrekvneser, utvecklingen av chipen, vilket är den del man skulle förvänta sig halka efter om dom satsade på Xbox360, drabbades inte av några förseningar.

Det är högst onssanorlikt att nvidia kommer få problem pga. PS3 då RSX verkar vara ett vandligt G71, dvs. samma chip som dom förväntas släppa till PC någon gång i vinter/vår.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Var det inte du som var emot X1800XT "PE" som jag "spekulerade" om. Nu ser du och del hade du.

asså du tröttar verkligen ut mig,, ingen som säger att det kmr att komma överhuvudtaget..

VARFÖR skriver du till mig om detta när du inte ens vet OM det kmr. ????

vi kan diskutera när det har kommit om det kmr då jaghar fel och du har rätt men det har inte komit än eller hur ??

precis ba låt mig va då

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Tror ni min processor (sign) blir flaskhals med R580?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergej_WTF
Tror ni min processor (sign) blir flaskhals med R580?

Det vet vi inte förrän de har avslöjat hur snabbt kortet är

Permalänk
Medlem

Ser ju jäkligt bra ut måste jag säga men iofs så gör det alltid det när ett företag uttalar sig. Hoppas det lyckas få ut det i januari ,tror dock att det kommer att bli försenat ganska kraftigt.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Discokungen

Får se vad R580 presterar. Jag hade utan tvekan väntat tills dess om jag skulle köpa grafikkort idag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Tycker att ATI sattsa på R580. Allt talar för att R580 blir bra kärna; bra minnekontrol, bättre yeild, avancerad och mer pipes än R520.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Re: Re: XBOX 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det jag undrar över är att ATI redan nu ligger på högre transistortal än nVidia även fast dom bara har 16 pipes. 48pipes borde väl innebära nära en tredubbling av transistortalet. Och vi sniffar då på en miljard tranistorer.

Det är inte 48 hela pipes bara 48 pixelshader processorer, Det kommer fortfarande vara 16 stycken TMU's med mera. Sen består den avancerade minneskontrollern av väldigt många transistorer. Men många fler transistorer blir det absolut dock inte en tredubbling.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
asså du tröttar verkligen ut mig,, ingen som säger att det kmr att komma överhuvudtaget..

VARFÖR skriver du till mig om detta när du inte ens vet OM det kmr. ????

vi kan diskutera när det har kommit om det kmr då jaghar fel och du har rätt men det har inte komit än eller hur ??

precis ba låt mig va då

Vad sägs om att skriva personliga meddelanden som just PM , och om du ändå tänker skriva här, så skriv då ordentligt och med ordentlig svenska istället för fjortis-språk.

OT:

Jag tycker ATI beter sig som skit när de häver ur sig hur dåliga deras främste konkurrent är. Dessutom tror jag nVIDIA tagit över ledningen för att stanna där ett bra tag framöver.

Med tanke på hur mycket ATI skröt om sin X1800 serie, om hur den totalt krossade nVIDIA's 7800GTX (X1800XT då menat. Och som inte alls visat sig vara sant), tror jag ATI verkligen känner sig underlägsna nu, och deras nästa chip R580 kommer nog floppa. Därav denna massiva kritik till nVIDIA. Det är som någon slags desperat reaktion på vad som händer.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vad sägs om att skriva personliga meddelanden som just PM , och om du ändå tänker skriva här, så skriv då ordentligt och med ordentlig svenska istället för fjortis-språk.

OT:

Jag tycker ATI beter sig som skit när de häver ur sig hur dåliga deras främste konkurrent är. Dessutom tror jag nVIDIA tagit över ledningen för att stanna där ett bra tag framöver.

Med tanke på hur mycket ATI skröt om sin X1800 serie, om hur den totalt krossade nVIDIA's 7800GTX (X1800XT då menat. Och som inte alls visat sig vara sant), tror jag ATI verkligen känner sig underlägsna nu, och deras nästa chip R580 kommer nog floppa. Därav denna massiva kritik till nVIDIA. Det är som någon slags desperat reaktion på vad som händer.

//fog

Och vilket skryt skulle det vara? De förra slides som kom innan X1800 serien ens lanserades kom inte ens från ATI. OCh varför skulle ATI vara depserata när de är större än nVidia?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

gaaaawd... känns riktigt löjligt och jag sörjer med dem som nu köpt ett X1800