Permalänk

Byta kondensator 1500uF/10V

Hej!
Jag har en konding som gått sönder på mitt moderkort. 1500uF/10V, jag hittar ingen sådan på Elfas hemsida. Kan man använda en kondesator med andra värden, typ 1000uF/10V, utan att uppleva för mycket problem med datorn? Jag vet heller inte vad skillnaden mellan ytmonterat och hålmonterat är, men kondingen som gick sönder har två ben som man sticker i genom två hål på moderkortet.

//Johan

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Har du ingen garanti kvar på kortet då?

Permalänk

Nej, det är ett moderkort med några år på nacken. Det är väl inte hela världen om jag inte kan fixa den, men det hade varit kul att få igång den igen. Har tagit över den från svärfar för några år sen

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Hålmonterat betyder att de monteras i hål

Dina är alltså hålmonterade.

Du kan byta till andra värden, men helst inte lägre (eller väldigt mycket högre).

Spänningen får gärna vara högre, det gör inget (fast högre spänning betyder nog större kapsel så att den kanske inte får plats).

Vad är det för märke på kortet? Tror Abit skickar kondingar till dig om du kontaktar supporten.

Permalänk

Otroligt tacksam för ett så snabbt och bra svar...

Hmmm, märket på moderkortet... Inte Abit vad jag kan se. Datormärket är i alla fall en Fujitsu(skitdator) ;o) Det jag finner i textväg på moderkortet är MS 6156 VER:1.0 BX7. MS tror jag står för "Micro-Star", det andra är väl nån bios version kanske.

Om jag förstår rätt skulle jag alltså kunna ha 2000uF/10V (aktuell konding:1500uF/10V), eller är det för mycket?

Eller så skulle jag kunna ha 1500uF/15V... eller liknande?

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Det skulle säkert fungera fint vilket som, om de får plats.

Permalänk

Okej, Tusen tack!!!:D

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll