ATI överklockar X1800 XT

Permalänk
Melding Plague

ATI överklockar X1800 XT

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI överklockar X1800 XT</b></font> <small class="small">torsdag 24 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
ATI kommer att låta sina partners överklocka sina X1800 XT och släppa en version kallad X1800 XT OC skriver <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27911" target= "_blank">The Inquirer</a>. Kortet kommer att ha ett speciellt BIOS och en speciell programvara som ser till att kortet automatiskt klockas från X1800 XT standard 625/1500 MHz (kärna/minne) till 700/1600 MHz. Förväntad säljstart är i början av december.<br /><br />Men The Inquirer betonar också att i stort sett alla X1800 XT klarar att överklockas till 700/1600 MHz. Ett drag som görs mest sannolikt för att komma ikapp rivalen Geforce 7800 GTX 512. Men ATI planerar att snart släppa ett nytt flaggskepp:<br /><br /><i>”This card won't last long as ATI is planning a new card codenamed R580 that should bring it the performance crown again. This card is expected sometime in Q1 2006.”</i><br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om man kan lita på att R580 verkligen kommer komma ut q1 2006, snarare q3 2006.

Oc modellen fungerar väl bra för personer som inte kan eller vill överklocka själva.

Sen kanske ni skulle skriva in att the inquierer inte precis är den mest tillförlitliga källan

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Då planerar de alltså på att släppa nya generationen så pass tidigt..

Hoppas de redan har börjat tillverka korten så de finns i butikerna när det släpps..

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket bättre kommer de nya korten vara då? Frågan är ju om det är värt att vänta.

Permalänk

Hoppas det innebär att X1800XT korten blir billigare
Fast nu känns det som man lika gärna kan vänta på R580 istället för att slänga ut 5500 på ett kort som varar i några månader på marknaden.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog på dom när kortet finns i handlen. ATi har inte gjort mycket annat än att skryta o leverera lite

Permalänk
Medlem

Det har ryktats om att R520 slutar tillverkas i December till fördel för R580. Ang. hur bra R580 blir finns det rykten som talar om 48 pixelshader processorer, observera att det inte handlar om 48 hela pipelines. Dessa rykten är inte precis pålitliga.

F.Ö är inte The inq källan till denna nyhet, så vitt jag vet var tyska k-hardware.de först med att raportera detta.

Edit: anandtech har lite mer info: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2619

Kul att ATI tillåter korttillverkarna att överklocka korten för det är riktigt tråkigt när det finns 10+ tillverkare som alla säljer exakt samma kort.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Hmm, vi får väl se om det kommer i december eller mer åt jan/februari

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

trevligt då blir det ett R580 i mars för min del om det har kommit då.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

inga förhoppningar nu pojkar

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Att ATi dumpar R520 för R580 bara månader efter lansering måste betyda att de har insett att nVidia har vunnit den här rundan.

Men går det inte lite väl fort? Behöver vi en ny generation grafikkort så pass tidigt?

Permalänk
Medlem

Ser mindre logik bakom att Nvidia har "vunnit" än att dom säljer mer grafik kort.
Eller att dom har en bättre produkt som matchar R520. Vars R520 är mer överlägsen om man ser vad dom två korten mellan en G70 och en R520 kan erbjuda.

Vad Nvidia har gjort är att dom har marknadsfört väl och har gjort så att deras produkter finns tillgängliga till deras konsumenter i större utsträckning än vad ATI har att erbjuda just nu. Men det kommer att ändras nu när R520 är på ingång. Och snart R580. Jag tror att ATI har haft det fult upp med att tillverka och få ut ATI Xenos för XBox360. Vilket har gjort så att deras GPUer till PC marknaden fått lida för.

Nvidia är inte nån gullig/snäll GPU/Chipset tillverkar man ska föredra bara för att dom har gjort/gör en produkt många snackar om eller att dom har erfarit.
Det är ett företag gjord för att tjäna pengar i första hand, samma sak med ATI. Fan boys som säger att dom är det, är bara idioter.

Vissa företag är villiga att bedra, just för att "du" ska köpa deras produkt utan att behöva veta mer om deras produkter jämnfört med andra(upp till dig att anse om det är sant och kolla upp). Och det är inte bara företag, det finns saker och ting att tjäna på just för att bara bevisa något som nån vill.

Vem vill ha konkurrens på sin egen marknad egentligen? När det finns så mycket pengar att tjäna? Simpelt, men ändå något att tänka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Ser mindre logik bakom att Nvidia har "vunnit" än att dom säljer mer grafik kort.

Och skillnaden är? Som du sa, de är ett företag. Försäljningen spelar roll, benchmarks gör inte det.

Och om fanboykritiken var riktad mot mig skäller du uppför fel träd. Om något verkar det som om du vill skydda och framhäva ATi, vilket är lika fånigt som att skydda och framhäva nVidia.

ATi klantade sig med R520, nVidia har haft månader på sig att sälja kort. nVidia lyckades den här gången, ATi gjorde inte riktigt det. That's it. Vilket kort som egentligen är bäst är irrelevant.

Att dessutom inflika att ATi minsann har producerat ett chip till Xbox360 är väl lite naivt? Jag tror inte nVida sitter och rullar tummarna och väntar med att utveckla sitt chip till PS3 till strax innan lansering.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som det existerar mer kamp på pappret än på den riktiga marknaden...
Man hinner ju inte köpta nytt förrän man efter en vecka har ett "gammalt" kort...

Permalänk
Avstängd

men ps3ans kort kommer prestera som 2x 6800ultra ~7800gtx , iof är det kanske inget bestämmt men.. i utvecklingskitet som kom ut så stod det att så iaf.
vilket borde betyda att nvida fixade kortet denna generation och ati kör med ett r580 lookalike

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad Nvidia har gjort är att dom har marknadsfört väl och har gjort så att deras produkter finns tillgängliga till deras konsumenter i större utsträckning än vad ATI har att erbjuda just nu. Men det kommer att ändras nu när R520 är på ingång. Och snart R580. Jag tror att ATI har haft det fult upp med att tillverka och få ut ATI Xenos för XBox360. Vilket har gjort så att deras GPUer till PC marknaden fått lida för

Rätta mig gärna ifall jag har fel. Men ATi tillverkar inte själv gpu till Xboxen. De har licensierat ut det till MS som själv sköter det. Därför kan Xenos inte på något sätt har påverkat R520

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
men ps3ans kort kommer prestera som 2x 6800ultra ~7800gtx , iof är det kanske inget bestämmt men.. i utvecklingskitet som kom ut så stod det att så iaf.
vilket borde betyda att nvida fixade kortet denna generation och ati kör med ett r580 lookalike

Det du nämner där var från en demostration på E3 mässan. GPU var inte färdig då, så de använde två st 6800Ultra i SLI för att demonstrera.

Citat:

Graphics processing unit

Custom "RSX" or "Reality Synthesizer" design co-developed by NVIDIA and Sony:

* Clocked at 550 MHz
* 1.8 TFLOPS (trillion floating point operations per second)
* Full high definition output (up to 1080p) x 2 channels
* Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
* 136 shader operations per cycle
* 100 billion shader operations per second (with CPU)
* 51 billion dot products per second (with CPU)
* 128-bit pixel precision offers rendering of scenes with high dynamic range imaging

NVidia CEO Jen-Hsun Huang stated during Sony's pre-show press conference at E3 2005 that the RSX will be much more powerful than two GeForce 6800 Ultra video cards combined. Current industry speculation is that the RSX may be based on the G70 architecture used in NVidia's GeForce 7 Series GPUs which were introduced in June of 2005, but implementing many more parallel pixel and shader pipelines than any consumer PC GPU (NVidia's top-of-the-line GeForce 7800 GTX currently contains 24 pixel and 8 vertex pipelines), and clocked higher than any PC GPU based on G70 (with speculation that the RSX chip will be reworked using the new G71 architecture topping 650-700 MHz and an improved vertex pipeline support, as well as an increased 512mb memory) (again, the 7800 GTX is clocked at 430 MHz, compared to 550-600 MHz for the RSX). An nVidia spokesperson was quoted in PlayStation Magazine as saying that the 7800GTX "shares a lot of similar inner workings with the PS3's RSX chip, only it (the 7800GTX) isn't nearly as fast (as the RSX)."

Hittar inte den andra länken just nu, men det stod något om att G80 skulle användas istället. Vilket skulle vara en anning smartare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Och skillnaden är? Som du sa, de är ett företag. Försäljningen spelar roll, benchmarks gör inte det.

Så klart benchmarks spelar roll, det ger en perspektiv bild över hur dom presterar coh under vilka funktioner som förbättrar bildkvalite. Men ja, profit är vad som är målet.

Vad jag menar är att vissa personer tenderar att förklara Nvidia som vinnare under lösa grunder. Självaste ordet "vunnit" i det sammanhanget anser jag inte lämpligt. Varför? Jo, det är en produkt, den andra är bättre än den andra. Men eftersom den produkten är till för en marknad/konsument så har priset en stor påverkan.

Vad jag framhäver är att 18XT är bättre än 78GTX 512 i form av funktioner och i likartad(ungefärlig) prestanda. Plus 78GTX 512 är på ett orimligt pris.

Det är en konstant utveckling/förbättring av grafik kort. Men, även försäljningen har ökat. Så även priset, till orimliga priser jämnfört vad jag kommer ihåg för några få år sen.
Nej, jag anser inte att du är en fanboy, eller? Har du skrivit det? Jag menad inte dig. Förlåt om du nu trodde det.

Nån som har läst dom där presentationerna/dokument hos TechpowerUp? Dom har en poäng, men den/dom är ganska objektiv/a.

Menar du 78GTX 512? Var? Jag ser massa preliminärt hos Komplett, och ej i lager hos Dustin Home.

Skulle vara nice om SweC kunde komma med års redovisningar(statestik) över hur mycket inlägg(etc.) varje "Kategori" har ökat med varje år eller kanske månader i Forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Så klart benchmarks spelar roll, det ger en perspektiv bild över hur dom presterar coh under vilka funktioner som förbättrar bildkvalite. Men ja, profit är vad som är målet.

Vad jag menar är att vissa personer tenderar att förklara Nvidia som vinnare under lösa grunder. Självaste ordet "vunnit" i det sammanhanget anser jag inte lämpligt. Varför? Jo, det är en produkt, den andra är bättre än den andra. Men eftersom den produkten är till för en marknad/konsument så har priset en stor påverkan.

Vad jag framhäver är att 18XT är bättre än 78GTX 512 i form av funktioner och i likartad(ungefärlig) prestanda. Plus 78GTX 512 är på ett orimligt pris.

Det är en konstant utveckling/förbättring av grafik kort. Men, även försäljningen har ökat. Så även priset, till orimliga priser jämnfört vad jag kommer ihåg för några få år sen.
Nej, jag anser inte att du är en fanboy, eller? Har du skrivit det? Jag menad inte dig. Förlåt om du nu trodde det.

Nån som har läst dom där presentationerna/dokument hos TechpowerUp? Dom har en poäng, men den/dom är ganska objektiv/a.

Menar du 78GTX 512? Var? Jag ser massa preliminärt hos Komplett, och ej i lager hos Dustin Home.

Skulle vara nice om SweC kunde komma med års redovisningar(statestik) över hur mycket inlägg(etc.) varje "Kategori" har ökat med varje år eller kanske månader i Forumet.

Var i ligger ditt bevis för det där med prestanda och funktion? 7800GTX 512 kör över XT1800XT 512 utan större problem, var väl bara FarCry i HDR där ATi kortet ens hade någon större chans. Har inte sett några andra benchmarks som styrker ditt påstående för fem öre.

Och vadå vunnit på lösa grunder. Nvidia korten har du kunnat köpa i butiken, på lanseringsdagen. Till skillnad från ATi korten som inte någon förutom hårdvarusiterna tycks få tag på.
7800GTX 256 samt GT har under 5 månader varit totalt ohotade för att ATi inte har haft något att sätta imot.

Priset är det inte något större skillnad på iheller.. billigaste 7800GTX 512 kostar 6500-6800kr, och de flesta XT1800XT kort går på 5500-6200kr.

Att du på komplett.se ser så många kort med preliminär datum är inte så konstigt. Då korten sålde slut på mindre än två dagar. Fler är påväg och andra butiker har dessutom dom inne. Till skillnad från ATi korten "I might add".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Priset är det inte något större skillnad på iheller.. billigaste 7800GTX 512 kostar 6500-6800kr, och de flesta XT1800XT kort går på 5500-6200kr.

Det skiljer 1500kr mellan det billigaste X1800XT 512Mb och det billigaste 7800GTX 512Mb hos buggy så vitt jag kan se. Jag tycker personligen inte det står i propotion till prestandaskillnaden men vill man ha det absolut bästa så kostar det alltid extra.

Jag vill gärna se tester på 256Mb verisonen av XT, någon som sett nån sån än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Var i ligger ditt bevis för det där med prestanda och funktion? 7800GTX 512 kör över XT1800XT 512 utan större problem, var väl bara FarCry i HDR där ATi kortet ens hade någon större chans. Har inte sett några andra benchmarks som styrker ditt påstående för fem öre.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52594...
http://www.driverheaven.net/reviews/7800512dhreview/high.htm Här BTW.

Du kan kolla på nästa sida oxå. S_Z har några bilder där med. Men, nästa gång kom ihåg vad jag har skrivt är du snäll. Så att jag inte behöver leta upp.

Citat:

Och vadå vunnit på lösa grunder. Nvidia korten har du kunnat köpa i butiken, på lanseringsdagen. Till skillnad från ATi korten som inte någon förutom hårdvarusiterna tycks få tag på.
7800GTX 256 samt GT har under 5 månader varit totalt ohotade för att ATi inte har haft något att sätta imot.

Sant men 78GTX 512 har inte kommit i större kvantiter verkar det som. Inte heller 18XT kanske kommer att lanseras i större kvantiteter. Får se. Icke heller vet jag hur "många" 78GTX 512 har sålts.

Citat:

Att du på komplett.se ser så många kort med preliminär datum är inte så konstigt. Då korten sålde slut på mindre än två dagar. Fler är påväg och andra butiker har dessutom dom inne. Till skillnad från ATi korten "I might add".

Mjo, men till ett högre pris. Verkar som att vissa är villiga att betala den extra summan. Kan ha sina konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://forum.sweclockers.com/showth...30&pagenumber=1
http://www.driverheaven.net/reviews...review/high.htm Här BTW.

Du kan kolla på nästa sida oxå. S_Z har några bilder där med. Men, nästa gång kom ihåg vad jag har skrivt är du snäll. Så att jag inte behöver leta upp.

Den där testsidan driverheaven måste vara riktiga ATifanboys. Inte någon annan test sida har givit kortet så höga päng. Verkar det inte märkligt att de inte ens på tex Anandtech där de dessutom använder en FX-57 och OCZ PC3500 RAM kan komma i närheten av dom resultaten? Samma SP och drivers dessutom.

Inte på Xbitlabs iheller. Och där har de tom nästan identisk hårdvara. Inte på någon annan testsida kan hitta så högra resultat. SKulle gärna vilja veta hur de har gjort för att få så högra resultat.

Citat:

Sant men 78GTX 512 har inte kommit i större kvantiter verkar det som. Inte heller 18XT kanske kommer att lanseras i större kvantiteter. Får se. Icke heller vet jag hur "många" 78GTX 512 har sålts.

Frågan var inte i hur stora kvantiter kortet hade kommit i. Du gjorde ett påstående om att Nvidia hade vunnit kriget den generation på lösa grunder. Ett påstående som du inte kan bevisa. 7800GTX 256-512, samt GT fanns ut på lanseringsdagen till skillnad från XT1800XT. Korten sålde slut nästan samma dag. Några veckor sedan kom det in större lager som såg till att mäta marknaden med kort. Samma sak kommer hända med 512 också.
I ett inlägg längre upp sa du att orsaken till att orsaken till att ATi blev föresnad med denna generations kort var tillverkning av Xenos till krysslådan. Vilket också är skitsnack. Det är licensierat ut det till MS som själv sköter tillverkning. På samma sätt som precis Nvidia låter Sony sköta tillverkning av RSX till PS3:a.

Citat:

Det skiljer 1500kr mellan det billigaste X1800XT 512Mb och det billigaste 7800GTX 512Mb hos buggy så vitt jag kan se. Jag tycker personligen inte det står i propotion till prestandaskillnaden men vill man ha det absolut bästa så kostar det alltid extra.

Jag vill gärna se tester på 256Mb verisonen av XT, någon som sett nån sån än?

Att Nvidia korten kostar så mycket nu är inte särskilt konstigt. Finns det någon konkurerande produkt att slås med? Svar NEJ. Den dagen XT1800XT finns i någon större omfattning kommer priserna att sjunka. Simpel marknadsekonomi.

Nope, verkar inte finns test på 256MB version trots att jag är säker på att jag sett det!!

Permalänk

”This card won't last long as ATI is planning a new card codenamed R580 that should bring it the performance crown again. This card is expected sometime in Q1 2006.”

Inte nu för att göra folk arga men jag tycker jag känner igen detta mönster...Nvidia har en bättre produkt ute i handeln och ati svarar med ännu en papperslansering.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
”This card won't last long as ATI is planning a new card codenamed R580 that should bring it the performance crown again. This card is expected sometime in Q1 2006.”

Inte nu för att göra folk arga men jag tycker jag känner igen detta mönster...Nvidia har en bättre produkt ute i handeln och ati svarar med ännu en papperslansering.

Påminer om det senaste halvåret

Permalänk
Medlem

Men hur pass mycket bättre kommer nu R580 vara än R520. Lite dum marknadsföring om det inte är så mycket skillnad att låta kunderna vänta längre för att handla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Så klart benchmarks spelar roll, det ger en perspektiv bild över hur dom presterar coh under vilka funktioner som förbättrar bildkvalite. Men ja, profit är vad som är målet.

Vad jag menar är att vissa personer tenderar att förklara Nvidia som vinnare under lösa grunder. Självaste ordet "vunnit" i det sammanhanget anser jag inte lämpligt. Varför? Jo, det är en produkt, den andra är bättre än den andra. Men eftersom den produkten är till för en marknad/konsument så har priset en stor påverkan.

Vad jag framhäver är att 18XT är bättre än 78GTX 512 i form av funktioner och i likartad(ungefärlig) prestanda. Plus 78GTX 512 är på ett orimligt pris.

Det är en konstant utveckling/förbättring av grafik kort. Men, även försäljningen har ökat. Så även priset, till orimliga priser jämnfört vad jag kommer ihåg för några få år sen.
Nej, jag anser inte att du är en fanboy, eller? Har du skrivit det? Jag menad inte dig. Förlåt om du nu trodde det.

Nån som har läst dom där presentationerna/dokument hos TechpowerUp? Dom har en poäng, men den/dom är ganska objektiv/a.

Menar du 78GTX 512? Var? Jag ser massa preliminärt hos Komplett, och ej i lager hos Dustin Home.

Skulle vara nice om SweC kunde komma med års redovisningar(statestik) över hur mycket inlägg(etc.) varje "Kategori" har ökat med varje år eller kanske månader i Forumet.

ne asså GTX 512 kör över X1800XT rätt hårt faktiskt.. leta runder lite det finns några stycken länkar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Det är väl brist på GDDR3 minnen som gör att dagens grafikkort är så dyra att tillverka. Personligen kan jag lika gärna vänta ett halvår till på R580, känns rätt onödigt att köpa ett X1800XT om nästa generation bara är runt hörnet och om man sitter med ett hyfsat grafikkort idag.
R580 kommer antagligen kicka rumpa med R520, 24 och 32 pipelines har det väl pratats om.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där testsidan driverheaven måste vara riktiga ATifanboys. Inte någon annan test sida har givit kortet så höga päng. Verkar det inte märkligt att de inte ens på tex Anandtech där de dessutom använder en FX-57 och OCZ PC3500 RAM kan komma i närheten av dom resultaten? Samma SP och drivers dessutom.

Inte på Xbitlabs iheller. Och där har de tom nästan identisk hårdvara. Inte på någon annan testsida kan hitta så högra resultat. SKulle gärna vilja veta hur de har gjort för att få så högra resultat.

Om du bara läste och noterade/komihåg vad jag har skrivit.

Iallafall, dålig recension. Inte dom senaste drivrutinerna för ATI. "Image Settings" = Quality och inte HQ. < Om XBitLabs test.
Anandtech nämner inte vad jag noterat vad dom kör på. Men jag tror "Quality" och inte "HQ". Om du har läst artiklen om var dom nämner vad Nvidia vill att man ska köra benchmarks på.

Vad är det med DriverHeaven? Dom har gjort testet utförligt anser jag. Med min/avg/max FPS. Överklockat båda kort. Testat bild kvaliten. Kört under högre inställningar för bild kvaliten. Inte på en Nvidia chipset moderkort. 7800 GTX 512 vinner de flesta testerna. Men inte när man har det på HQ. Men visst många av deras forums användare har ATI kort, om man kollar på antalet trådar/inlägg. Men dom har Nvidia sektioner oxå. Vad som saknas är ett test på kortens effekt förbrukning.

Citat:

Frågan var inte i hur stora kvantiter kortet hade kommit i. Du gjorde ett påstående om att Nvidia hade vunnit kriget den generation på lösa grunder. Ett påstående som du inte kan bevisa. 7800GTX 256-512, samt GT fanns ut på lanseringsdagen till skillnad från XT1800XT. Korten sålde slut nästan samma dag. Några veckor sedan kom det in större lager som såg till att mäta marknaden med kort. Samma sak kommer hända med 512 också.

Ja, och vad jag menar är med att dom har vunnit under lösa grunder dom senaste månaderna är för att dom har en sämre produkt(GPU) än vad R520 är. Jag dementerar inte att dom har sålt flera GPU,s än vad ATI har gjort för entusiaster(78 GT/X), bra att dom har kunnat håll sitt ord och erbjuda sina konsumenter produkterna på en rimlig tid. Kolla på bild kvaliten. Och vad dom har skrivit på 3D Center:

Citat:

We also have to criticize Nvidias statement in the Review Guidelines, which reads (we also quote the bold typing):
"Quality" mode offers users the highest image quality while still delivering exceptional performance. We recommend all benchmarking be done in this mode.

Sånt här skräp ska inte vi konsumenter behöva ta. Inte från någon, som kan skapa en missvisande bild. http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php

Citat:

I ett inlägg längre upp sa du att orsaken till att orsaken till att ATi blev föresnad med denna generations kort var tillverkning av Xenos till krysslådan. Vilket också är skitsnack. Det är licensierat ut det till MS som själv sköter tillverkning. På samma sätt som precis Nvidia låter Sony sköta tillverkning av RSX till PS3:a.

Vet du vilken fabrik?
Vad jag baserade den påståndet på var: http://www.flickr.com/photos/80491849@N00/
Det där ser ut som ett problem med GPU,n. Nån som kommer ihåg eller erfarit det här problemet när man låst upp de resterande pipelines på en 9800SE? Jag vet, testat och fick ungefär samma effekt. Checker board effect....
Alltså är det fullt tryck på att få ut dom för att det var Thanks Giving i USA. Och snart Jul. Allstå testar inte dom XBox360orna i större usträckning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du bara läste och noterade/komihåg vad jag har skrivit.

Iallafall, dålig recension. Inte dom senaste drivrutinerna för ATI. "Image Settings" = Quality och inte HQ. < Om XBitLabs test.
Anandtech nämner inte vad jag noterat vad dom kör på. Men jag tror "Quality" och inte "HQ". Om du har läst artiklen om var dom nämner vad Nvidia vill att man ska köra benchmarks på.

Vad är det med DriverHeaven? Dom har gjort testet utförligt anser jag. Med min/avg/max FPS. Överklockat båda kort. Testat bild kvaliten. Kört under högre inställningar för bild kvaliten. Inte på en Nvidia chipset moderkort. 7800 GTX 512 vinner de flesta testerna. Men inte när man har det på HQ. Men visst många av deras forums användare har ATI kort, om man kollar på antalet trådar/inlägg. Men dom har Nvidia sektioner oxå. Vad som saknas är ett test på kortens effekt förbrukning.

Om dom nu har kört med tyngre texturer och mer effekter hur kan de då få bättre resultat än på testerna på tex Anandtech där de har bättre hårdvara ?

Citat:

Ja, och vad jag menar är med att dom har vunnit under lösa grunder dom senaste månaderna är för att dom har en sämre produkt(GPU) än vad R520 är. Jag dementerar inte att dom har sålt flera GPU,s än vad ATI har gjort för entusiaster(78 GT/X), bra att dom har kunnat håll sitt ord och erbjuda sina konsumenter produkterna på en rimlig tid. Kolla på bild kvaliten. Och vad dom har skrivit på 3D Center:

Sånt här skräp ska inte vi konsumenter behöva ta. Inte från någon, som kan skapa en missvisande bild. http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php

Vad då sämre GPU? Jämför med vad? Med tanke på att ATi inte har haft ett skit ute som de har kunnat konkurrera med så faller det argumentet rätt snabbt. Eller ville du att man skulle jämföra mot XT850XT PE? Vilket är de enda som ATi har haft att konkurrera med under året

Citat:

Vet du vilken fabrik?
Vad jag baserade den påståndet på var: http://www.flickr.com/photos/80491849@N00/
Det där ser ut som ett problem med GPU,n. Nån som kommer ihåg eller erfarit det här problemet när man låst upp de resterande pipelines på en 9800SE? Jag vet, testat och fick ungefär samma effekt. Checker board effect....
Alltså är det fullt tryck på att få ut dom för att det var Thanks Giving i USA. Och snart Jul. Allstå testar inte dom XBox360orna i större usträckning.

Vad fan hade de bilderna med ditt påstående om att Xenos skulle ha slagit ut tillverkningen av de andra korten? De bilderna är från den 23 november. Den enhet var förmodligen färdig tillverkad i september som han sitter med nu. En tillverkning som inte är ATis problem eftersom dom bara sköte utvecklandet. Tillverkning ligger helt på MS bord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om dom nu har kört med tyngre texturer och mer effekter hur kan de då få bättre resultat än på testerna på tex Anandtech där de har bättre hårdvara ?

Vilka tester precis? Kan du specifiera.

Citat:

Vad då sämre GPU? Jämför med vad? Med tanke på att ATi inte har haft ett skit ute som de har kunnat konkurrera med så faller det argumentet rätt snabbt. Eller ville du att man skulle jämföra mot XT850XT PE? Vilket är de enda som ATi har haft att konkurrera med under året

Öhh ok. Nu när Nvidia 78 GTX 512 inte finns i större usträckning(lager) inte heller X18XT men dom är på ingång. Men säker i mindre kvantiteter verkar det som om man kollar på Komplett,s sida om X18XT. Jämnfört med 78GTX. Allt gäller inte bara nu.

Citat:

Vad fan hade de bilderna med ditt påstående om att Xenos skulle ha slagit ut tillverkningen av de andra korten? De bilderna är från den 23 november. Den enhet var förmodligen färdig tillverkad i september som han sitter med nu. En tillverkning som inte är ATis problem eftersom dom bara sköte utvecklandet. Tillverkning ligger helt på MS bord.

Ok, jag kan mycket väl ha fel. Men, nånstans måste dom där GPUerna göras, i en fabrik med 90nm tillverknings process. X18XT Reference korten har varit i cirkulering i ett bra tag. Därför undrade jag i vilken fabrik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilka tester precis? Kan du specifiera.

Quake 4 tex... http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=9, jämför resultaten med dom från driverheaven http://www.driverheaven.net/reviews/7800512dhreview/quake4.ht...

Citat:

Öhh ok. Nu när Nvidia 78 GTX 512 inte finns i större usträckning(lager) inte heller X18XT men dom är på ingång. Men säker i mindre kvantiteter verkar det som om man kollar på Komplett,s sida om X18XT. Jämnfört med 78GTX. Allt gäller inte bara nu.

Ifall det "inte bara gäller nu" så faller fortfarande ditt argument. Du ska inte glömma Nvidia korten har funnits ute sedan i sommras. Med andra ord har dom haft prestanda tronen rätt länge för denna generationen.

Citat:

Ok, jag kan mycket väl ha fel. Men, nånstans måste dom där GPUerna göras, i en fabrik med 90nm tillverknings process. X18XT Reference korten har varit i cirkulering i ett bra tag. Därför undrade jag i vilken fabrik.

Vild gissning är TSMC fabrik i kina (med reservation för fel)