Permalänk

In-Ear hörlurar?

Hejsan allihopa,

Nu är det dags att skaffa nya hörlurar, och jag har bestämt mig för ett par bra och prisvärda "In-Ear" hörlurar. Jag har dock ingen aning om vilka jag ska satsa på, så alla tips välkomnas varmt.

Mvh, malicious

Permalänk
Medlem

Sony MDR EX 71

Permalänk
Medlem

Sony MDR-NX1.

Rent ljud, nice bas, halsrem.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Håller med P00tie...sitter perfekt och inga problem att få in dessa...

Visa signatur

Kapten Falköga slår till igen! =)

Permalänk
Avstängd

För guds skull människor det kommer säkert 3st "vilka in-ear lurar" trådar per vecka, SÖK!

Jag säger Creative ep-630 än en gång...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Sony MDR EX 51

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

nx1.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Sony MDR EX 71 är ett bra köp! mycket bra ljud och prisvärda!

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dididum
Sony MDR EX 71 är ett bra köp! mycket bra ljud och prisvärda!

What he said

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=e3c&section=...

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk

Ni som har sonys in-ear-snäckor: Fortplantar sig skrapljud från t.ex. jacka/tröja in i örat? Även nu som har EP 630 kan får svara på det, tycker att mina gör det ganska mycket tyvärr (har ep 630)

Permalänk
Medlem

alla lurar gör väl det mer eller mindre, Mina Sony ex71'or skrapar väl lite men inte så farligt att det stör

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Ok, det kanske är en vanesak. Mina original som följde med till min Sony NW E505 (de är fakritks ganska bra) fortplantar nästan inget skrapljud in i örat, men då är de ju inga in-ear-snäckor heller...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera Creative ep-630 före Sonys ex71, många klagar på att sladden på ex71 börjar spricka och rasa efter ett tags användande.
Creative ep-630 är för övrigt en kopia på Sharps md33 som många tycker har bättre balancerat ljud än Sony ex71.

Visa signatur

Qth

Permalänk

Ja ljudkvaliten tvivlar jag inte på för 5 öre, de är underbara så. Men jag stör mib lite på skrapljudet som kommer från då sladden dras mot kragen t.ex.. Jag undrade mer om det är så med sonys snäckor också?

Sen tycker jag att skarvningen på sonys sladdar på mitten är kass, den är för tung. Har ett par vanliga (inte in-ear) från sony med sån och det var underbart att slippa den.

Permalänk
Medlem

En sak som stör mig mycket med Sony MDR EX71...
UTAN förlängningssladden, så är sladden för kort....
MED förlängningssladden, så är sladden för LÅNG!

Usch...

Om du har din mp3 i fickan, rekommenderar jag att köpa Sony MDR EX51, eller om den nu heter så...

Samma hörlurar, men utan förlängningssladd...
Perfekt längd på sladden, inte för kort eller för lång.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Cresyn LMX-E630DS
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/headphones/3...

Samma specifikation som Sonys MDR-EX71SL. Cresyn är ett enorm företag för er som inte vet om det. Sony levererade tidigt en del spelare med Cresyns hörlurar, men sen blev Cresyn lite för stora. I dagsläget använder sig dock Sony av Cresyns komponenter för att göra sina hörlurar. Samsungs mobiltelefoners headset, är för övrigt alla Cresyn egentligen. I dagsläget håller de på att lansera sig själva, eftersom de har jobbat OEM sedan 1959. Alltså, inget litet hobbyföretag i källaren.

1. Den markanta skillnaden på Cresyns ovanstående lur och Sonys är att Cresyn har ett klart mer fylligt mellanregister. Basen tar inte över som den kan göra hos andra.

2. Cresyns (alla) hörlurar är extremt lättdrivna, vilket innebär att du kan ha en mindre bra MP3-spelare med väldigt låg uteffekt och ändå få högt och bra ljud.

3. Silikonpluggarna som man kan tappa bort, kostar 99 kr för 6 st. Sony tar 100 kr för EN.

Chill!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Ok, det kanske är en vanesak. Mina original som följde med till min Sony NW E505 (de är fakritks ganska bra) fortplantar nästan inget skrapljud in i örat, men då är de ju inga in-ear-snäckor heller...

Alla in-ear lurar har problem med "microphonics" och ju tunnare sladdar de har ju större blir problemet. Det bästa sättet att undvika problemet är att dra sladden så som man gör med Shures snäckor, dvs över örat och bakom nacken. Dock fungerar det bäst med Shures snäckor som är konstruerade för att bäras så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Alla in-ear lurar har problem med "microphonics" och ju tunnare sladdar de har ju större blir problemet. Det bästa sättet att undvika problemet är att dra sladden så som man gör med Shures snäckor, dvs över örat och bakom nacken. Dock fungerar det bäst med Shures snäckor som är konstruerade för att bäras så.

Så det bör vara lika illa (om inte värre) med sonys då? Skönt att veta. Att dra ÖVER ena örat och runt blir svårt både med sonys och creatives tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Så det bör vara lika illa (om inte värre) med sonys då? Skönt att veta. Att dra ÖVER ena örat och runt blir svårt både med sonys och creatives tror jag.

Det beror ju HELT på hur stora öron du har, eller om du har tillräckligt lång kabel. Snurra två varv runt örat för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Nu är ju Koss The Plug dom enda in-ear lurarna jag har testat, men jag älskar dom så enormt, riktigt skönt tryck i basen också.

Kostade ~200:- strax efter jul när jag köpte dom.

Permalänk

Koss The Plug är nog de enda lurar jag absolut kan påstå att jag ratar. De brummar ju bara. Finns ju inget som helst mellanregister eller diskant i dem. Sen trycker de sönder öronen eftersom de är så stora (för mig). Inte alla har öron som är kompatibla med alla modeller i världen.

Men allvarligt, det är ju ingen fantastisk ljudupplevelse. Mest ett "brummande" och bas som totalt bara distar sönder hela ljudbilden. Nej, usch.

Permalänk

Det är inte bara skrapljudet från jacka/krage som är störande upptäckte jag nu när jag var ute och gick. Jag hör liksom mina egna steg som "dånar" i takt med musiken. Men det kan inte bero specifitk på EP 630? Det måste bero på att det är tätt tillslutet i öronen? Låter som om man går runt med öronproppar, dunkar liksom i takt med fotstegen.

Fan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushin
Koss The Plug är nog de enda lurar jag absolut kan påstå att jag ratar. De brummar ju bara. Finns ju inget som helst mellanregister eller diskant i dem. Sen trycker de sönder öronen eftersom de är så stora (för mig). Inte alla har öron som är kompatibla med alla modeller i världen.

Men allvarligt, det är ju ingen fantastisk ljudupplevelse. Mest ett "brummande" och bas som totalt bara distar sönder hela ljudbilden. Nej, usch.

Visst är det underbart att smaken är som baken?

Jag uppfattar hursomhelst inte mina Koss The Plug såsom du framställer dom.

Permalänk

Sant! Och det vore ju hemskt tråkigt om alla i världen tyckte likadant. Oh, förresten, så är det ju med Ipod...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushin
Sant! Och det vore ju hemskt tråkigt om alla i världen tyckte likadant. Oh, förresten, så är det ju med Ipod...

Äsch, iPod.. Förstår inte riktigt hypen där...

Jag har en gammal skabbig mp3 spelare ifrån Creative... Den har inga speciella funktioner, är inget vidare snygg men den gör det den ska göra, och den gör det bra... Nämligen spelar mp3 filer...

Nu kommer den dock inte bli använd längre eftersom jag nyligen införskaffat mig en LG U880, väntar bara på att den där förbannade "vouchern" som gör så att man kan använda sina vanliga hörlurar till mobilen ska komma.

Permalänk

Snackade med en om ex 71 och han sa att han inte uppfattar skrapljudet direkt. Så EP 630 är nog sämre på det då.

Edit: Skrev en tråd om denna fråga (som ni kanske sett) och där skriver ett par st. att det är samma med ex71. Så de som inte hört det kasnke är haltv döva då?

Ljudet är ju så underbart bra i mina ep 630 så jag vill liksom inte lämna tillbaka dem.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett par Sony EX71
Har haft tidigare Koss the plug och föredrar EX71 framför dom
The plug tog för lång tid att sätta i örat och ex71 sitter bättre
Och bas är typ det enda the plug har.
Så för just den prisklassen 200 - 400kr så skulle jag iaf rekommendera Sony Ex71

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Har varit så många trådar med jämnförelse mellan EP-630 och Ex71 i nästan alla in-ear lurar trådar så jag orkar inte skriva mer än
Du blir nöjd med vilketsom. Ep-630 eller ex71. Jag har ägt båda.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene