Nytt DFI NF3 Ultra-D STENDÖTT?? Fläktarna går inte ens igång????

Permalänk
Medlem

Nytt DFI NF3 Ultra-D STENDÖTT?? Fläktarna går inte ens igång????

Hej!

Jag fick mitt DFI NF3 Lanparty Ultra-D igår! Gick hem och monterade i det i datorn. Det tog ett tag pga att jag kör med kompressorkylning..

Men nu till problemet:
När jag slår på strömmen på nätagget så lyser en diod på moderkortet, och indikerar att det får ström.. Men sen händer det INTE ETT SKIT när jag trycker på startknappen???
DFI har ju en fastlödd startknapp på moderkortet också.. men den ger samma resultat.
Jag har kollat sladdar osv. ett antal gånger.. så jag är säker på att det inte är felkopplat!

Jag testade att koppla loss allt som har med kompressorkylningen att göra. men datorn vill ändå inte starta. Fläktarna börjar inte ens gå.
Nu dras tankarna åt att det kanske är nått fel på nätagget?? Men det funkade ju innan?? Och den röda dioden på moderkortet borde inte lysa om nätagget ballat ur eller??

Jag har ett 550w Antec TruePower.. så det borde ju finnas tillräckligt med kraft.
Jag fattar inte varför inte kompressorkylningen går igång heller? Det borde den göra oavsett om moderkortet sen skulle starta eller ej!?

Någon som har en bra idé???

Edit: Kan väl lägga till att jag hade ett ASRock moderkort i datorn innan.. Detta moderkort verkade inte tåla att jag glömt strömkabeln till grafikkortet... så det pajade. Men kompressorkylningen gick igång osv.. allt var bra tills moderkortet skulle dra igång. Detta tyder i alla fall på att inte nätagget skulle vara sönder!?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra! =/
Tycker nog att du ska kontrollera nätagget ändå, jag tycker det låter som att det inte levererar vad det borde. Det kan ju vara så att någon av linorna fungerar men de andra är pajjade (ev. kanske någon säkring gick när ASRock brädan dog?).
Kan du inte "tjuvkoppla" agget med endast några fläktar anslutna så att du kan mäta alla spänningar?

Permalänk
Medlem

Låter som om det är kortis någon stans, testat att boota det med bara de nödvändigaste delarna?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Hmm. Jag får kolla in linorna separat från nätagget...
Jag testade att starta med minnena i olika platser mm.. men inget hjälpte..

Det jag har på moderkortet är:
CPU
Minne
Grafikkort
Diskettstation
DVDbrännare
SataRAID pci-kort med två hd
2st sata hd kopplade till moderkortets sata
3st fläktar + NF3chipets fläkt.

Dessa delar har inte bråkat förut... men vad vet jag.. kanske vill de bråka nu.

Jag tror på att det måste vara något med nätagget alltså....
Hoppas det är säkringar man kan byta.. så det inte är helt paj Men det var ett dyrt Antec agg.. så man får hoppas de har lagt säkringar i det!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig första gången jag startade upp DFI NF3 moderkortet. Jag testade med en annan cpu och grafikkort utan någon skillnad sedan testade jag med bara ett minne i olika slot och då startade datorn till slut. Efter det så var det aldrig några problem.

Permalänk
Medlem

HEY!!!!! NU FUNKAR DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vet inte vad felet var???? Men jag testade att tjuvkoppla nätagget för att testa om det funkade.. och det gjorde det... Så då testade jag att tjuvkoppla det när kontakten satt i moderkortet.. kortsluta grön och en jord alltså!
Datorn startade.. och jag drog bort min bygling... då stängdes den av... skit tänkte jag... Men när jag då testade att trycka på startknappen så gick den...

Låter lite som Bom´s problem.. alltså att den funkar bara man fått igång den en gång!
Jävligt konstigt problem eller hur!!!!!!!! Vad skulle man ha gjort om man ej kommit på felet? Skickat tillbaka moderkortet och fått ett nytt likadant?

Mvh en mycket gladare Nisse :D:D:D:D:D:D:D

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig till slut! Jag hade samma problem som du från början.....fick igång datorn med ett minne till slut, kom in i bios så jag kunde fixa inställningar och sedan funkar allt kanon!

Det finns massor av trådar om detta på www.dfi-street.com om du skulle få mer problem.

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig och grattis till ett jättebra moderkort. Det var det bästa moderkortet jag haft på många år. Efter det första strulet jag hade så var det tokstabilt och överklockade klart bättre än de tidigare 939-moderkorten jag haft. Nu använder jag det inte längre eftersom jag fick ett erbjudande att köpa ett 7800 GTX grafikkort som jag inte kunde motstå så just nu kör jag på ett ASUS A8N-E moderkort. Men jag saknar DFI NF3 Ultra-D morekortet. Tänk på att använda SATA3/SATA4 om du överklockar eftersom SATA1/SATA2 inte är låsta. SATA3/SATA4 sitter lite taskigt till vid cpu-sockeln men det är det enda negativa jag kan komma på med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Bra att det löste sig till slut! Jag hade samma problem som du från början.....fick igång datorn med ett minne till slut, kom in i bios så jag kunde fixa inställningar och sedan funkar allt kanon!

Det finns massor av trådar om detta på www.dfi-street.com om du skulle få mer problem.

Jag får väl läsa en del där sen gissar jag Tack för länken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Härligt att det löste sig och grattis till ett jättebra moderkort. Det var det bästa moderkortet jag haft på många år. Efter det första strulet jag hade så var det tokstabilt och överklockade klart bättre än de tidigare 939-moderkorten jag haft. Nu använder jag det inte längre eftersom jag fick ett erbjudande att köpa ett 7800 GTX grafikkort som jag inte kunde motstå så just nu kör jag på ett ASUS A8N-E moderkort. Men jag saknar DFI NF3 Ultra-D morekortet. Tänk på att använda SATA3/SATA4 om du överklockar eftersom SATA1/SATA2 inte är låsta. SATA3/SATA4 sitter lite taskigt till vid cpu-sockeln men det är det enda negativa jag kan komma på med moderkortet.

Jo det läste jag någonstans! Har kopplat in sata3 och 4 istället!
Just nu håller jag på att få in XP på nytt.. lägga in alla drivisar osv... ska bli kul att se hur min Opteron146 CABYE0540 klockar sen!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]