Permalänk
Medlem

Svår klockad P4

Har en dator med pentium 4 (2.4Ghz) men som nu på 2.59Ghz. Och problemet är det att jag har ett moderkort med inbyggt ljudkort ( har dessvärre inte namnet framför mig men kan posta det imorn ) och när jag klockar den så jag kommer äver 2.59ghz så slutar ljudet att fungera. Windows säger att jag inte har ngt ljudkort eller nått i den stilen. Så jag köpte ett Pci ljudkort och så kopplade jag bort det interna ljudkortet i bioset. Och visst funkade det bra tills jag kom på att min cdrom enhet inte fungerade längre.. den fanns kvar i "den här datorn" men den funkade inte. Tänkte att det kan juh inte ha med ljudkortet att göra men så fort jag tog bort ljudkortet igen så funkade cd enheten igen. När det ena problemet är löst så kommer ett annat som efter följd :P. Tacksam om någon har tipps på vad jag kan göra.. MVH Micke

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

det går inte om du låser PCI då?

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk
Medlem

låser pci? hehe är inte så insatt i d där. Skulle bli glad om du förklara lite

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

På de flesta moderkort finns en spärr (inte alla) så att du inte klockar PCI portarna och annat skit när du drar upp FSB'n.

PCI = låst på 33MHz, AGP låst på 66MHz, AGP har jag hört kan strula för vissa så 67MHz funkar bättre (för dem som har problem med 66MHz)

Låser du inte PCI och höjer FSB'n så kan du förstöra hårddisk och annat gott i burken =/. Kolla efter någonting med "PCI frekvens".

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare inlägg så ska du nog ta det lugnt nu. Kom ihåg att du klockar princip allting i datorn när du höjer fsb. Inbyggda ludkort är det första som börjar bråka men hårddiskarna börjar kort efter att förlora data och liknande. Antingen finns det ett lås eller divider för detta i bios. Jag måste använda divider på min gamla p4 1.6 med abit sd 7 moderkort. Då ser det ut så här.

multiplyer 16
fsb 133
divider 4/5/2/1

jag vet inte om jag förstått det rätt men så här räknade jag:
133/4*5=166.25 och då *2 på ddr = 333.5 mhz ram minne
133/4*2=66.5 mhz agp
133/4*1=33.25 mhz pci

CPU går i 2,128 Ghz

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W