Permalänk
Medlem

Asus Q-Fan?

Hur fungerar den egentligen?

enligt manualen så kan man ställa Q-Fan av eller på.. och med alternativet på så får man välja en temperatur som enligt manualen är när fläkten ska slå av? grader att vällja mellan (51,54,57,60,63,66,69,72,75,78,81) låter idiotiskt om fläkten ska slå av vid nån av dom värdena så vad betyder det egentligen? att den ska ställa in så att fläkten når sitt max vid det värdet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturen du anger är den temperatur som ska hållas. T.ex. kommer fläkten att kyla mer aggresivt och snabbare gå upp i varv ifall du väljer 51C än om du väljer 81C. Fläkten har alltså sitt max vid tempen du anger.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Enligt min manual är det temperaturen när fläkten skall gå med full hastighet man ställer in. "Allows you to set the temperature threshold before the CPU fan rotates at full speed. Configuration options: [51°C] [54°C] [57°C] [60°C] [63°C] [66°C] [69°C] [72°C] [75°C] [78°C] [81°C]". Jag tolkar det som att fläkten fortfarande går vid lägre temperaturer, men jag har ej provat praktiskt så jag kan ha fel.

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem

utmärkt.. då är de bara o ställa in de i BIOS då

EDIT: Så här står det i min manual

Citat:

CPU Target Temperature
Allows you to set the temperature threshold before the CPU fan stops.
Configuration options: [51] [54] [57] [60] [63] [66] [69] [72] [75] [78] [81]

låter som om den stänger av fläkten vid den temperaturen man väljer.. lr något liknande.. låter inte fullt normalt iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

det är som så ... om du väljer 55grader så är det dom graderna man önskar ... låt oss säga att din processor blir ungefär 55grader varm vid idle/enklare uppgifter såsom surfning utan fläkten igång ... börjar du sen spela och tempen går upp så börjar fläkten snurra...
det är det som menas med CPU target ...

sen är där en annan funktion där du sätter den tempen som du upplever är max och du vill ha full speed på fläkten ... så om din processor är /idle/surf vid 55grader och du ställer in 66grader så snurrar saktare till din processor kommer upp till 66grader och där ger den full speed...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem

McZ: Funktionen har gjorts om. I tidiga BIOS satt man Stop Temp, StartUp Temp och Full Speed Temp. Texten är av misstag delvis kvar från gamla Stop Temp.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag blev lite snurrig av alla svaren,så jag vet inte om det har fram kommit tidigare men.

Det du ställer in är alltså när din CPU fläkt ska snurra på max alltså gå i full speta.

Så sätter du den på 55grader så gå den upp i fullt varv vid 55 grader.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Nej, du sätter den temp DU vill hålla på sin processor. Väljer du 55°C så kommer fläkten hela tiden snurra med den hastighet som behövs för att hålla 55°C.

Låt oss säga att fläkten snurrar med 2000 rpm i idle för att hålla 55°C. Om du sen startar ett spel så kommer processorns användning att öka och där med stiger tempen på den. Men istället för att fläkten fortsätter att snurra med 2000 rpm och låta tempen stiga så kommer den att speeda på för att den vet att du vill hålla 55°C på din prolle.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Jag blev lite snurrig av alla svaren,så jag vet inte om det har fram kommit tidigare men.

Det du ställer in är alltså när din CPU fläkt ska snurra på max alltså gå i full speta.

Så sätter du den på 55grader så gå den upp i fullt varv vid 55 grader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Nej, du sätter den temp DU vill hålla på sin processor. Väljer du 55°C så kommer fläkten hela tiden snurra med den hastighet som behövs för att hålla 55°C.

Låt oss säga att fläkten snurrar med 2000 rpm i idle för att hålla 55°C. Om du sen startar ett spel så kommer processorns användning att öka och där med stiger tempen på den. Men istället för att fläkten fortsätter att snurra med 2000 rpm och låta tempen stiga så kommer den att speeda på för att den vet att du vill hålla 55°C på din prolle.

Det är i princip samma sak ju.

Vill man att processorn ska hålla 55C kommer fläkten att snurra max ifall tempen nått 55C. Temperaturen kommer inte heller att vara 55C hela tiden. Jag sätter t.ex. Q-fan-grejen till 51C i BIOS och idlar just nu på 34C och fläkten står inte still utan snurrar i ca 630RPM (Adda 120mm ~1000PRM @ 12v).

Så egentligen är nog yuioNs beskrivning bättre.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nu när ni pratar om Q-fan så tänkte jag ställa en fråga.
Jag drog igång den för att hålla min temperatur nere på cpun.
Men efter att använt q-fan i win i någon minut så började mitt program "Asus pc probe" varna mig om att chassi fläkten snurrade för fort, 31000varv, vilket är tokfort? är detta bara något som asus programmet har fått på bakfoten? för jag stände av Q-fan när jag såg hur snabbt de snurrade.

Permalänk
Hedersmedlem

När fläkten snurrar för långsamt för RPM-sensorn kan den ibland börja rapportera extrema värden. Så det är PC Probe som strular, inte Q-fan. Jag personligen använder hellre MBM än Probe, men om du vill fortsätta använda Probe så kanske det går att stänga av varningen på något sätt.

Q-fan använder man för att säkna ljudnivån, inte för att sänka temperaturen på CPUn. Q-fan sänker hastigheten på fläkten.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen De här är tammetusan den bästa sidan på nätet man kan få hjälp på!
får jag fråga vad du satte din target på?

Permalänk
Hedersmedlem

51C kör jag, för att få det så svalt som möjligt. Ljudnivån är låg nog ändå med en XP-120 och en Adda 120mm.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |