någon speciel polvändnining på ccfl rör?

Permalänk

någon speciel polvändnining på ccfl rör?

jag har slevat halva min burk idag o skulle ge mig på ccfl rören.. jag tog av den lilla vita plastbiten och drog på strumpan o krympis men är det någon speciel vändning kablarna ska sitta på?

har för mig att det stod något om vändningen någon stanns men hittar det inte nu...

alltså om det ligger + o - i en sladd o det typ kan bli kortis eller att röret inte lyser??

edit: saxade detta från philips thulins faq

Självaste röret har 2 st sladdar, en från vardera ände, dessa har ingen speciell polvändning utan de fungerar lika bra vilket som.

stämmer detta? MBY du som är hay på sånt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Du menar på sekundärsidan, högspänningssidan?

Nej, det bör inte spela någon roll. Gör det det, är det bara att prova sig fram. En kortslutning på högspänningssidan sliter förvisso på inverten, men orsakar inte kortis på 12-voltssidan. Tänk på att det är högspänning, vilket är obehagligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du menar på sekundärsidan, högspänningssidan?

Nej, det bör inte spela någon roll. Gör det det, är det bara att prova sig fram. En kortslutning på högspänningssidan sliter förvisso på inverten, men orsakar inte kortis på 12-voltssidan. Tänk på att det är högspänning, vilket är obehagligt.

En kortis på sekundärsidan burkar sluta me smälda kondingar i invertern, (har hänt mig), det låter och flyger skit, så akta ögon och öron.

Permalänk

att står det inte med något att det kvittar i philips faq?.. vill ogärna koppla in de om jag nu har kopplat fel

tror det står något med att de kvittar i vilken pol man sätetr de för att de inte har någon polspänningn...

eller har han fel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Rören drivs med växelspänning, så det kvittar hur man vänder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

En kortis på sekundärsidan burkar sluta me smälda kondingar i invertern, (har hänt mig), det låter och flyger skit, så akta ögon och öron.

Ett annat fenomen jag observerade i samband med växelvisa kortslutningar och helt olastad är att kondensatorernas ben blir som pyttesmå jakobsstegar. Gnistan äter sig succesivt genom kretskortet, som blir förkolnat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
att står det inte med något att det kvittar i philips faq?.. vill ogärna koppla in de om jag nu har kopplat fel

tror det står något med att de kvittar i vilken pol man sätetr de för att de inte har någon polspänningn...

eller har han fel?

Jag har besvarat ditt PM, men kan säga det igen: Det spelar ingen roll. Du behöver inte heller vara överdrivet orolig för kortslutningar när du prövar dig fram eftersom inverten inte omedelbart går sönder. Ej heller lastar den datorns(?) nätagg farligt mycket.

Edit: Förtydligande: Jag antar att det är högspänningssidan vi talar om. Hur inverten kopplas till nätagget spelar däremot roll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

jag har råkat förväxla kablarna två gånger....kanske bara hade tur sen och gissade rätt