Är söktiden fortfarande viktig?

Permalänk
Melding Plague

Är söktiden fortfarande viktig?

<font style="font-size: 10pt"><b>Är söktiden fortfarande viktig?</b></font> <small class="small">söndag 27 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Söktiden, tiden det tar för en hårddisk att hitta var någonstans data ligger på hårddiskens plattor, har väldigt länge varit sedd som en av de viktigaste prestandarelaterade parametrarna hos en hårddisk. Låg söktid förknippas med låg respons på samma vis som låg ping innebär en mer responsiv Internetuppkoppling. Detta har värderats högt av många, speciellt SCSI-fantaster.
<br />
<br />Nu är det år 2005 och <a href="http://www.storagereview.com/php/cms/cms.php?loc=news_content..." target="_blank">Storage Review</a> frågar sig om söktiden är lika viktig för typiska användare nu som den var förr. För att svara på detta testar sidan hur prestanda påverkas i spelet Far Cry. En intressant och ganska teknisk artikel för de som huvudsakligen använder datorn för spel och Internet.
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.storagereview.com/php/cms/cms.php?loc=news_content..." target="_blank">Storage Review</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om testet var i själv forumet så var det alldeles för tekniskt för mig. Eller också var jag bara för lat för att läsa egenom det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

StorageReview är _grymma_. Skulle gärna vilja se mer sån statistik för andra spel och program. Om man kunde köra det hemma på ett enkelt sätt oxo skulle man ju dessutom kunna använda det till att optimera lite.

Permalänk
Medlem

Kan nån vänlig själ sammanfatta det där testet och svara på frågan om det hade nån skillnad i spel

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Mycket konstig artikel tycker jag.
Folk som jagar söktider på hårddiskar är ofta inte samma personer som bryr sig om flest FPS i spel.
Låga söktider är fortfarande viktigt i databaser och mycke annat. Så det värderas fortfarande högt. Men kanske inte i en dator byggd för Doom3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Mycket konstig artikel tycker jag.
Folk som jagar söktider på hårddiskar är ofta inte samma personer som bryr sig om flest FPS i spel.
Låga söktider är fortfarande viktigt i databaser och mycke annat. Så det värderas fortfarande högt. Men kanske inte i en dator byggd för Doom3.

Å andra sidan har du knappast Seagate Barracuda-diskar i din databasserver utan snarare Seagate Cheetah om det nu är Seagate-diskar... Dessutom antagligen påhakade på något rejält (hårdvaru-) RAIDkort med en rejäl dos cacheminne (iaf ~128 MB är inte ovanligt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Å andra sidan har du knappast Seagate Barracuda-diskar i din databasserver utan snarare Seagate Cheetah om det nu är Seagate-diskar... Dessutom antagligen påhakade på något rejält (hårdvaru-) RAIDkort med en rejäl dos cacheminne (iaf ~128 MB är inte ovanligt).

Precis.
Jag kör redan Cheetah 15k själv

Permalänk
Medlem

en mer intressant test för oss är juh om SATAII 300 MB/S är bättre än SATA??
Hur mycket bättre blir det allround för användare?
Någon som kan svara eller länka till en test??

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem

The SR DriveMarks and gaming tests are "random access time" measurements that take into effect real world conditions such as on OS's caching system, data localization, drive buffers and strategies, etc and deliver a response time (access time) result that is the average yielded by the given drive in the given application.

When you see the Deskstar 7K500 doing "763 IO/s per second" in FarCry, what you're seeing is that the Deskstar 7K500 turns in an average random access time of (1000/763) 1.31 milliseconds in FarCry.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara