$100-laptop? Nej, gratis dator!

Permalänk
Melding Plague

$100-laptop? Nej, gratis dator!

<font style="font-size: 10pt"><b>$100-laptop? Nej, gratis dator!</b></font> <small class="small">måndag 28 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Tidigare har vi skrivit om en <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=525786" target= "_blank">$100-laptop</a> som är ett samarbete mellan FN och MIT åt projektet ”One Laptop per Child”. Nu har ett företag kallat Asiatotal tagit fram en dator som är helt gratis, och betalas av sponsorer rapporterar <a href="http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=2181" target= "_blank">Trusted Reviews</a>. Datorn skall ges till mindre företag och låginkomsttagare. Hårdvaran är milt uttryckt rätt måttlig, eller vad sägs om en 7" skärm och en VIA 400MHz-processor medan mjukvaran är Windows CE.
<br />
<br />Projektet (som inte är ett välgörenhetsprojekt eftersom företaget tjänar pengar på idén) finansieras av sponsorer som betalar för att bli associerade med snabbknappar som finns på datorn. På knapparna står det generella kategorier som bio, musik, hälsa etc. Om man trycker på en sådan kommer man alltså till en sponsor som är relevant för det område man befinner sig i.
<br />
<br />Läs mer om projektet på den <a href="http://www.asiatotal.net/" target= "_blank">officiella hemsidan</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan vad nice... de kan börja med att sponsra mej ... Känner mig som en låginkonsttagare just nu

Permalänk
Medlem

syftet med 100$ laptop är att fattiga länder ska kunna utveckla sig vidare då undrar man om den gratis laptop har fortfarande samma syfte i bakgrunden eller bara för att göra reklam till andra företag

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så stor skillnad, för barnen hade väl inte behövt betala laptoparna själv?

Permalänk
Medlem

har inte det här funnits förut? typ 98? företag som gav en en dator emot att man hela tiden blev bombad med reklam...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Underbart, nu börjar det låta!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
syftet med 100$ laptop är att fattiga länder ska kunna utveckla sig vidare då undrar man om den gratis laptop har fortfarande samma syfte i bakgrunden eller bara för att göra reklam till andra företag

Varför skulle företag vilja rikta reklam mot barn i utvecklinsländer? Måste vara världens sämsta målgrupp.

Reklamfinansiering kan vara nog så attraktivt, men i utvecklings- och utbildningssammanhang är det fel, farligt och framför allt totalt värdelöst för alla inblandade parter.

Permalänk
Medlem

Windows CE.. hmm.. känns mer som en surf-pad då eller något..

Permalänk

Vad behöver jag göra för att få en sån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Vad behöver jag göra för att få en sån?

bo i ett U-Land

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Alternativt flytta till Tensta/Rinkeby

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Alternativt flytta till Tensta/Rinkeby

hhehe

men fan va nice... dom flesta som har tillgång till ett el nät i ett u-kand kan få en dator... låter skit nice!

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Hedersmedlem

Gammla nyheter är tråkiga nyheter.
Måste inte en nyhet vara nått nytt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
syftet med 100$ laptop är att fattiga länder ska kunna utveckla sig vidare då undrar man om den gratis laptop har fortfarande samma syfte i bakgrunden eller bara för att göra reklam till andra företag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Inte så stor skillnad, för barnen hade väl inte behövt betala laptoparna själv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato

Varför skulle företag vilja rikta reklam mot barn i utvecklinsländer? Måste vara världens sämsta målgrupp.

Reklamfinansiering kan vara nog så attraktivt, men i utvecklings- och utbildningssammanhang är det fel, farligt och framför allt totalt värdelöst för alla inblandade parter.

men detta är inte samma projekt, fatta! ..

red. bättre rubriker för de med lite tålamod i framtiden tack?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AndreaX, jag svarade på ARICEs undran. Detta gratisprojekt är självklart inte riktat till utvecklingsländer eftersom det är reklamfinansierat. Varför skulle man vilja rikta reklam mot världens minst köpkraftiga målgrupp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
AndreaX, jag svarade på ARICEs undran. Detta gratisprojekt är självklart inte riktat till utvecklingsländer eftersom det är reklamfinansierat. Varför skulle man vilja rikta reklam mot världens minst köpkraftiga målgrupp?

För att bygga upp lojalitet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

om man räknar med att det skall bli en köpkraftig målgrupp vill man kanske etablera sig i ett tidigt stadium. Dock lite långsiktigt kanske, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

mest lol säger jag. Dessutom ser den förjävlig ut, påminner om en sådan leksaksdator som man köper inne på BR eller nått..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Varför skulle företag vilja rikta reklam mot barn i utvecklinsländer? Måste vara världens sämsta målgrupp.

Tja, coca cola har ju gjort det rätt länge och de ligger ju rätt bra till. Hört talas om fantababies?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Sorgligt att fattiga ska behöva ha 20knappar med reklam man i U-länderna inte ens ström att försörja en bio med... Eller pengarna till sjukvård. Nu kanske jag låter jävligt empatisk när jag sitter här med rejäl takhöjd över huvudet, men men... Trots allt - Keep up the good work!

Long live the corporations!

Edit: Woho! Den längen kraschade mitt Opera!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk

Denna maskin är snudd på anti-tesen till den andra nämnda 100$ burken.
Påverka oinformerade, outbildade personer att bry sig om att sträva efter bli duktiga framtida konsumenter istället för efter fungerande statsskick, utbildning och bygga upp sitt land.
Är kanske ren självbevarelsedrift iofs. Om befolkningen visste hur vissa i-landsföretag utnyttjade dem, landet, miljön och korrumperade deras politiker skulle de åka ut snabbare än kvickt.
[/rant]

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Nå, hur får jag en sån där då?

Permalänk
Medlem

Som jag fattade det är denna dator inte till U-Länder.

Den är istället till de i I-Länder som inte har så mycket pengar att dom kan köpa en riktig dator.

Och som många andra har frågat, vet någon hur man kan få tag i en sådan här dator?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som blir lite rädd av den här utvecklingen?

Sponsrade länkar och sökta länkar blandas ihop mer och mer, snacka om kraftigt verktyg för att slå ut konkurensen...

Och vad hände med tanken att man betalar för det man använder?

Bara för att den betalas med reklam så är den inte gratis, dom pengarna är det tills slut konsumenten som får stå för iaf, bara att han/hon inte blir lika uppmärksammad på det...