Permalänk
Medlem

CMOS Error

Jag har just skaffat:
DFI LanParty UT NF4 SLI-D
Datorn piper 2 gånger kort, vilket enligt DFIs hemsida betyder att det är ett CMOS error.
Jag har resettat CMOS och försökt dra igång den på safemode, men inget verkar funka.
Skärmen verkar inte gå igång och får ingen signal.

Det finns 4 debugg lampor på moderkortet som alla går igång och fortsätter vara igång, vilket enligt manualen betyder att den inte hittar en CPU. Det oroar mig också, men alla fläktar och allting går igång vid påsättning.

Någon som vet någon lösning eller har haft samma problem?

Det kan vara värt att notera att vi fått ett annat Moderkort tidigare, men trott att det var fel på det eftersom skärmen inte går igång (och vi har provat grafikkortet på en annan dator). Vi skickade alltså tillbaka det och fick det här. De verkar inte ha hittat något fel dock (vet inte säkert, dom skrev först att de hade det, sen inte).

Visa signatur

Enough of this talk!
Let's kill human. -Murphy

He told me to tell you I killed him. -Stewie

Permalänk
Medlem

Hade du ESD-skydd när du monterade komponenterna? Pröva att ominstallera processorn och kolla om några pinnar har böjts. Om inga pinnar är böjda, felsök med någon annan processor eller stoppa i processorn i ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Hade du ESD-skydd när du monterade komponenterna? Pröva att ominstallera processorn och kolla om några pinnar har böjts. Om inga pinnar är böjda, felsök med någon annan processor eller stoppa i processorn i ett annat moderkort.

Jag var väldigt försiktig när jag lade i processorn.
Jag hade inte ESD-skydd, men gick till ett jordat element lite då och då för att få bort ESDn, hade inte heller på mig strumpor/tröja.
När vi skulle ta bort Processorn från det första moderkortet, lossnade den utan att vi drog upp spaken, vilket känns lite fel. Det kanske skulle kunna bero på det?
Vi har ingen annan CPU som går i den socketen och därav inte heller något annat moderkort som vi kan stoppa in CPUn i.

Visa signatur

Enough of this talk!
Let's kill human. -Murphy

He told me to tell you I killed him. -Stewie

Permalänk
Avstängd

Varför springa till elementet som någon sorts mystisk rit? Tag i chassit bara!

Nåväl, ESD är kanske inte boven i detta drama. Det framgår inte om du har haft datorn länge, eller om den är nyss ihopsatt. När man sätter ihop en dator är det nästan snarare regel än undantag att det piper och man får felsöka. Att processorn inte satt fast ordentligt är ju verkligen märkligt. Vad händer om du öppnar sockeln, sätter tillbaka processorn och sedan stänger den. Sitter processorn fast? Om du glömde stänga socketen är det inte konstigt att det piper. Underligt är däremot att du fick på kylflänsen ordentligt (för du försöker väl inte utan?).

Således; din identifikation av pipet och din inspektion av sockeln pekar i samma riktning: processorn. Felsök "där". Öppna och stäng sockeln några gånger, med eller utan processor. Kolla efter mekaniska fel. Även om det är "slappt" kan det fungera, bara sockeln är låst och flänsen sitter ordentligt.

Edit: Jag stavar ju som en [valfri förolämpning]...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Mystiska riter passar mig väl =).
Visste faktiskt att man kan ta tag i chassit också, men ville bara vara extra säker. Kranar funkar också bra föresten.

Kylflensen sitter fast på processorn föresten, är det dåligt eller är det vanligt att den sitter fast?

Edit:
Jag fick föresten datorn nyligen, men har väntat på det nya moderkortet i ca 2 veckor.
Kylflensen verkar inte längre sitta fast på processorn då vi fick bort det nu när vi skulle kolla om den satt väl.

Processorn verkar sitta fin fint på plats och spaken är nedtryckt och allt.

Visa signatur

Enough of this talk!
Let's kill human. -Murphy

He told me to tell you I killed him. -Stewie

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thvar
Mystiska riter passar mig väl =).
Visste faktiskt att man kan ta tag i chassit också, men ville bara vara extra säker. Kranar funkar också bra föresten.

Förstog du inte ironin? Du är _INTE_ extra säker bara för att du tafsar på ett element eller kranar. Det enda du ska befatta dig med är chassit. Detta är mer än väl uträtt. Sök. ESD är en fråga med rätta svar och felaktiga, helt inom "vetenskapliga" domäner. Således finns inget till övers för riter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thvar

Kylflensen sitter fast på processorn föresten, är det dåligt eller är det vanligt att den sitter fast?

Edit:
Jag fick föresten datorn nyligen, men har väntat på det nya moderkortet i ca 2 veckor.
Kylflensen verkar inte längre sitta fast på processorn då vi fick bort det nu när vi skulle kolla om den satt väl.

Processorn verkar sitta fin fint på plats och spaken är nedtryckt och allt.

Den kladdade antagligen fast av kylpastan. Jag blir lite osäker på om du vet vad du gör. CPU och fläns ska normalt inte sitta fast. I synnherhet inte vid montage. Hur ska du låsa sockeln om flänsen är i vägen?

Monterna nu ihop datorn på rätt sätt, dvs processor först. Låsa sockeln sedan, och sist på med kylflänsen. Gör nya försök att starta. Se till att BIOS är ordentligt "nollat", med jumper och utan ström. Håll in INS (eller motsvarande enligt moderkortets manual) när du startar datorn. Använd bara en minnesmodul. Sök på tillverkarens hemsida. Skydda dig mot ESD, inte på något svårt sätt, utan på rätt sätt. Prova med andra grafikkort och se till att skärmen verkligen går igång.

"CMOS error", eller checksummefel är varesig ovanligt eller skadligt. Det betyder bara att CMOS-minnet innehåller skräp - vilket man kan förvänta sig av en nollning. Försök ta dig till setupmenyn och spara inställningarna så försvinner just detta fel. Kan göras i blindo (vanligen DEL -> F10 -> Y). Ha bara det nödvändigaste inkopplat, moderkort, processor och (ett) RAM. Notera felpipen. Försök sedan med grafikkortet och notera eventuell skillnad i felpipen. Och lycka till.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Den kladdade antagligen fast av kylpastan. Jag blir lite osäker på om du vet vad du gör. CPU och fläns ska normalt inte sitta fast. I synnherhet inte vid montage. Hur ska du låsa sockeln om flänsen är i vägen?

Skrev fel bara. Jag menade inte fläns utan menade att kylpastan och processorn kladdade ihop sig lite med kylaren.

Tack så mycket för hjälpen föresten. Jag ska prova det du sa.

Visa signatur

Enough of this talk!
Let's kill human. -Murphy

He told me to tell you I killed him. -Stewie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Förstog du inte ironin? Du är _INTE_ extra säker bara för att du tafsar på ett element eller kranar. Det enda du ska befatta dig med är chassit. Detta är mer än väl uträtt. Sök. ESD är en fråga med rätta svar och felaktiga, helt inom "vetenskapliga" domäner. Således finns inget till övers för riter.

Den kladdade antagligen fast av kylpastan. Jag blir lite osäker på om du vet vad du gör. CPU och fläns ska normalt inte sitta fast. I synnherhet inte vid montage. Hur ska du låsa sockeln om flänsen är i vägen?

Monterna nu ihop datorn på rätt sätt, dvs processor först. Låsa sockeln sedan, och sist på med kylflänsen. Gör nya försök att starta. Se till att BIOS är ordentligt "nollat", med jumper och utan ström. Håll in INS (eller motsvarande enligt moderkortets manual) när du startar datorn. Använd bara en minnesmodul. Sök på tillverkarens hemsida. Skydda dig mot ESD, inte på något svårt sätt, utan på rätt sätt. Prova med andra grafikkort och se till att skärmen verkligen går igång.

"CMOS error", eller checksummefel är varesig ovanligt eller skadligt. Det betyder bara att CMOS-minnet innehåller skräp - vilket man kan förvänta sig av en nollning. Försök ta dig till setupmenyn och spara inställningarna så försvinner just detta fel. Kan göras i blindo (vanligen DEL -> F10 -> Y). Ha bara det nödvändigaste inkopplat, moderkort, processor och (ett) RAM. Notera felpipen. Försök sedan med grafikkortet och notera eventuell skillnad i felpipen. Och lycka till.

har man inte datorn inkopplad så e väl itne chassit jordat heller...
och jag antar att han itne har det...det har iaf inte jag när jag pillar..

jag fick samma problem närjag råkade dra med processorn ur moderkortet utan att släppa på den där spaken som håller fast processorn...

processorn funkade men moderkortet hade gjort sitt..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få keyboarden att funka på datorn (den får ingen kontakt). Jag har tagit bort allt det onödiga, men det verkar ändå inte fungera. Jag har provat det du sa. Några andra idéer

Edit:
OMG! YESS!!! Löste det! En pin på CPUn var böjd!! Tack så mycket för hjälpen. Hade aldrig märkt det utan er!

Visa signatur

Enough of this talk!
Let's kill human. -Murphy

He told me to tell you I killed him. -Stewie

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thvar
Jag kan inte få keyboarden att funka på datorn (den får ingen kontakt). Jag har tagit bort allt det onödiga, men det verkar ändå inte fungera. Jag har provat det du sa. Några andra idéer

Edit:
OMG! YESS!!! Löste det! En pin på CPUn var böjd!! Tack så mycket för hjälpen. Hade aldrig märkt det utan er!

Kul att du hittade felet, men tråkigt med en böjd pinne. Är det du själv som orsakat det? Tänkte mest på det eventuella returärendet...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det var antagligen jag som hade orsakat det, men jag böjde helt enkelt tillbaka den och nu funkar det fin fint =).

Visa signatur

Enough of this talk!
Let's kill human. -Murphy

He told me to tell you I killed him. -Stewie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thvar
Det var antagligen jag som hade orsakat det, men jag böjde helt enkelt tillbaka den och nu funkar det fin fint =).

lånar tråden lite.....vad händer om man kör med en böjd cpu pinne?...startar itne datorn då eller??
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka

har man inte datorn inkopplad så e väl itne chassit jordat heller...
och jag antar att han itne har det...det har iaf inte jag när jag pillar..
...

Storartat! Låta sig själv och allt man pillar med - utom chassit - ha jordpotential.
Åter, det finns flera, relativt nya, trådar om detta. Så SÖK. Jag har skrivit mycket utförligt hur det ligger till. Jag vet nämligen, och gissar inte. Det som skyddar är att allt man arbetar med har samma potential. Om det är jord eller inte är sekundärt. Jord är praktiskt. Här.

(Men det är klart, om det är "jord" som av mystiska skäl är viktigast så är alla UFO-observationer plötsligt förklarade; ESD-kunniga aliens behöver ladda ur sig... )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thvar
...
Edit:
OMG! YESS!!! Löste det! En pin på CPUn var böjd!! Tack så mycket för hjälpen. Hade aldrig märkt det utan er!

Grattis!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka

lånar tråden lite.....vad händer om man kör med en böjd cpu pinne?...startar itne datorn då eller??
//

Tja, för det första får man inte ner den i sockeln med ett böjt ben, såvida det inte är tillplattat mot processorn. Då kan det blir kortslutning med ett annat ben. För det andra beror det naturligtvis på vilket ben som är böjt. Möjligt att det kan fungera med ett av strömmatningsbenen borta/skadade.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."