Billigt men totalt tyst moderkort. Kvalitet! Tips?

Permalänk
Medlem

Billigt men totalt tyst moderkort. Kvalitet! Tips?

Jag är ute efter ett "billigt" moderkort. Det behöver inte kosta 500kr, inte så billigt. Men det jag funderar på nu är A8N-SLI Premium för nästan 1900kr. (Webhallen) Det är allt annat än billigt. Det ska vara knäpptyst utan att behöva byta ut något. Det ska varken överklockas eller finjusteras men det ska fungera.

Bra support ska det även finnas. Asus uppfyller allt detta, dock är deras A8N-SLI inte tyst från början vilket är ett krav. SLI behövs inte, men nforce 4 vill jag ha. Det ska stödja gigabit, sata, ha acceptabelt ljud samt det vanligaste. Ny firmware ska finnas på deras websida osv om det blir problem (ska köras med X2).

Några förslag? Det måste finnas på webhallen.

Tack på förhand!

EDIT: Socket 939 givetvis och PCIe (X2) Dual Channel

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Asrock dual sata2.Både tyst billigt å bra.finns på www.datorbutiken.se

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem

Oj, det var verkligen billigt. Synd att det inte finns på Webhallen. Ska beställa ett helt datorpaket därifrån, sist jag byggde datorn beställde jag från flera ställen vilket jag definitit ångrar. Jobbigt när det inte finns en affär att åka till heller. Håller mig därför till Webhallen. Tack för tipsen ändå!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Där finns det http://www.webhallen.com/prod.php?id=45932 .Kosta iofs en 50 lapp mer.men men:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

Det verkar trevligt. Kan jag lägga 1000kr mer på nåt annat istället Kan man ändra basic grejer i BIOS som typ timings på minnen eller är det helt tomt, nån som vet? Vore ju trevligt om man iaf kunde ställa in minnena enligt spec även om det kanske inte är livsnödvändigt. Det var ju så mycket billigare så det verkar ju grymt för pengarna, nån som testat?

Tack än en gång

EDIT: Fatta coolt, både AGP och PCIe Ska jag lätt klocka sönder mitt gamla FX5200

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Det är många som t o m klockar med sina ASRock! Jag ska själv ha ett till min Opteron 146 Det verkar ha en hel del inställningar för sitt pris iaf

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Nyrostad:

"På min 15:e födelsedag förväntar jag mig följande:
Opteron 146 @ ?? | Sapphire X800XL eller PoV 6800GS? | 2x512 Corsair Value RAM | ASRock Dual SATA II | Arctic Cooling Silentium T2 m. Seasonic 350 W"

Pappa skiter pengar?!? Visst vet du att även fast man skiter pengar gör det ont, man måste ju torka sig varje gång...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Hehe Han kan vara ironisk, alternativt ÖNSKA sig det. Det betyder ju inte att han får det. Eller så kanske han förtjänar det för att han gjort något annat? Man ska vara glad åt folk som får grejer, inte vara avundsjuk (Även om du kanske inte är det, vet inte)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ojoj, "förväntar" är kanske fel ordval, men det är min önskelista iaf, och jag tror nog jag får det. Sen kan du ju inte påstå att jag hoppat upp och valt de dyraste komponenterna man kan få tag på? Jag ville göra ett prisvärt paket helt enkelt

Sen kan jag ju lugnt påstå att ingen av mina föräldrar skiter pengar, allra minst min far.. Jag räknar så att många i min ålder får pengar för sina betyg + moppar på sin 15-årsdag, jag får inte ett öre för mina betyg (som är 305 av 320 poäng), och någon moppe får jag inte heller, utan istället en dator i 8000-klassen? Verkar det orimligt?

Sen kan jag för övrigt till lägga att jag just nu sitter på en burk jag betalat mer eller mindre helt själv genom åren, som börjar bli mer eller mindre antik, eller vad sägs om:

Celeron S478 2000mhz | Radeon 9600 Pro | Codegen | 512 PC133 | och så vidare..

Jag har förresten ändrat min sign. nu

Det var den OT:n, köp ett ASRock, du blir nog nöjd, det låter så på de som har sådana

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Ojoj, "förväntar" är kanske fel ordval, men det är min önskelista iaf, och jag tror nog jag får det. Sen kan du ju inte påstå att jag hoppat upp och valt de dyraste komponenterna man kan få tag på? Jag ville göra ett prisvärt paket helt enkelt

Sen kan jag ju lugnt påstå att ingen av mina föräldrar skiter pengar, allra minst min far.. Jag räknar så att många i min ålder får pengar för sina betyg + moppar på sin 15-årsdag, jag får inte ett öre för mina betyg (som är 305 av 320 poäng), och någon moppe får jag inte heller, utan istället en dator i 8000-klassen? Verkar det orimligt?

Sen kan jag för övrigt till lägga att jag just nu sitter på en burk jag betalat mer eller mindre helt själv genom åren, som börjar bli mer eller mindre antik, eller vad sägs om:

Celeron S478 2000mhz | Radeon 9600 Pro | Codegen | 512 PC133 | och så vidare..

Jag har förresten ändrat min sign. nu

Det var den OT:n, köp ett ASRock, du blir nog nöjd, det låter så på de som har sådana

Måste bara kommentera : Fick varken pengar för mina betyg, inte heller fick jag en moppe, dock så fick jag betala 1/3, mamma och pappa betalade 2/3. Jag skulle aldrig ha mage till att önska mig något för över 3000 i varken födelsedag eller julklapp... Aja, alla är vi olika.

I vilket fall : Moderkortet är bra, kombinera det inte bara med C3D X800GTO = Katastrof.
Klockar fint gör det, och så är det passivt.. Och billigt

Mvh NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Måste bara kommentera : Fick varken pengar för mina betyg, inte heller fick jag en moppe, dock så fick jag betala 1/3, mamma och pappa betalade 2/3. Jag skulle aldrig ha mage till att önska mig något för över 3000 i varken födelsedag eller julklapp... Aja, alla är vi olika.

I vilket fall : Moderkortet är bra, kombinera det inte bara med C3D X800GTO = Katastrof.
Klockar fint gör det, och så är det passivt.. Och billigt

Mvh NineFour

Efter att ha kikat lite HÄR så skulle inte jag oroa mej för att köpa ett X800GTO till mitt ASRock..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Låter moderkort???

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Låter moderkort???

Jodå, och speciellt såna med nForce4 vill jag mena..
Finns det något sånt med passiv kylning förresten?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jodå, och speciellt såna med nForce4 vill jag mena..
Finns det något sånt med passiv kylning förresten?

öhmm..vad ere som låter på dom...på min sitter det ingen fläkt så jag vet itne vad det är som skall låta iaf..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
öhmm..vad ere som låter på dom...på min sitter det ingen fläkt så jag vet itne vad det är som skall låta iaf..

Chipfläkten..Som kyler N-Bridgen..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310299&cks=PRL

har själv det moderkortet ... är inget annat än lycklig för att jag köpte det ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310299&cks=PRL

har själv det moderkortet ... är inget annat än lycklig för att jag köpte det ...

Det kan jag tänka mej, har faktiskt aldrig sett att det fanns sådana lösningar..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Måste bara kommentera : Fick varken pengar för mina betyg, inte heller fick jag en moppe, dock så fick jag betala 1/3, mamma och pappa betalade 2/3. Jag skulle aldrig ha mage till att önska mig något för över 3000 i varken födelsedag eller julklapp... Aja, alla är vi olika.

Mvh NineFour

Återigen, sorry för OT, men ignorera det bara så blir nog alla glada och nöjda

Nej, normalt sett skulle jag inte heller kunna göra det, men tydligen så var en dator undantagen de vanliga spärrarna på min 15-årsdag, och det var väl trevligt? Sen betalar jag 1500 själv också, plus att jag överlåter min nuvarande (och egenbetalda) dator till min mamma, för ordbehandling och surfande duger den mer än väl

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Efter att ha kikat lite HÄR så skulle inte jag oroa mej för att köpa ett X800GTO till mitt ASRock..

Ok, men min egna erfarenhet säger att det inte är en bar kombo. Har bytt bios, haxxat med profiler i Atitool, bytt bios igen, osv. Det fungerar dock inte helt 100%...

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Ok, men min egna erfarenhet säger att det inte är en bar kombo. Har bytt bios, haxxat med profiler i Atitool, bytt bios igen, osv. Det fungerar dock inte helt 100%...

Vad är det som krånglar för dej? Bluescreens, omstarter, dålig prestanda?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad är det som krånglar för dej? Bluescreens, omstarter, dålig prestanda?

Bluscreens, i typ 1 sekund, omstart vid vissa 3D-apps eller så fort jag rör nåt i flash =/

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Bluscreens, i typ 1 sekund, omstart vid vissa 3D-apps eller så fort jag rör nåt i flash =/

Provat OCW Beta2 och ställt om till 2T??
Med ASRocks egna 1.3 och 1.4 i 1T fick jag också bluescreens emellanåt..
Kör nu med OCW Beta2 och minnet i 3-3-3-8 2T och det funkar prima..Kör jag däremot 1T så f*ckar den ibland..Men då oftast i samband med arbete i MS Office, spel och grafikbenchmarks däremot går bra.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite orolig. Gäller detta endast kombinationen med Ati's kort? Det blir nog ett 6200 alternativt 6600 så inget Ati iaf. Eller blir det fel vad man än har för grafikkort? Visste inte att Asrock var ett "dotterbolag" till Asustek (precis som Asus), det var ju trevligt

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är det NineFour beskriver en specifik inkompatiblitet (stavning!) mellan ASRock Dual och Connect3D X800GTO.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Som jag förstått det är det NineFour beskriver en specifik inkompatiblitet (stavning!) mellan ASRock Dual och Connect3D X800GTO.

Vore det så skulle inte så många kunna köra den kombon..
Kika i länken jag lämnade tidigare i tråden.
Problem är till för att lösas. Största problemet är väl brist på shysst BIOS till ASRockkortet.

Jag ämnar själv köpa ett Connect 3D X800GTO någon gång efter nyår.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

mitt funkar då väldigt prima! kanske fick ett måndags ex?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Inte nForce4 men bra ändå....Asus A8R-MVP med ATI chipset.

Kostar kring 1200-1300kr och presterar väldigt bra enligt Anandtech.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617