eBay köper Suns AMD-servrar

Permalänk
Melding Plague

eBay köper Suns AMD-servrar

<font style="font-size: 10pt"><b>eBay köper Suns AMD-servrar</b></font> <small class="small">tisdag 29 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Sun lanserade nyligen några olika servermodeller som använder AMD Opteron. Sun och eBay har nu gått ut med att de kommer att sammarbeta på eBays serverfront och att eBay därför kommer köpa hundratals servrar av Sun. Specifika modeller är Sun Fire X4100 och Sun Fire X4200 i Sun Fire x86-serien, alla med uni- eller dual-core Opteronprocessorer. Ett lyft för både Sun och AMD som allt snabbare tar över serverrummen från Dell och Intel.
<br />
<br /><i>"With 168 million users worldwide, we rely on Sun to provide a technology infrastructure that can scale by the minute to meet the needs of our growing community," said James Barrese, vice president, Systems Development, eBay. "Over the past eight years, Sun has partnered with us to provide hardware and software that helps power our site, along with the technological expertise that helps us better serve our customers."</i>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.sun.com/smi/Press/sunflash/2005-11/sunflash.200511..." target="_blank">Sun</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice som fan... Sun gör jävligt schyssta datorer... som ett plus i kanten ger de amd en boost också

Permalänk

Sun förstod tydligen bättre än Dell, ge kunderna vad de vill ha ;).

Brukar inte Sun annars inrikta sig på sina egna processorer, eller de har gett upp den fronten?

Permalänk

de har ju sin "niagara" T1 , 8 cores , 32 samtidiga trådar som körs parallellt!
den prefekta processorn för webbservrar och dylikt

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Avstängd

Positivt detta!

Processorer som Alpha EV6/EV7 och UltraSPARC är grejer det, även Opteron!

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Sun och eBay har nu gått ut med att de kommer att sammarbeta på eBays serverfront och att eBay därför kommer köpa hundratals servrar av Sun.

Hundratals, det va minsan inte dåligt. Bra affär för Sun förövrigt, för det är inte billigt, sen att det sitter AMD Cpu-er är väl bara positivt.
En sak är säker att ebay kommer att funka klockrent )

Permalänk
Medlem

Suns egna processorer som främst används i dag som Ultra Sparc IIIi och nya dual core modelen för servrar har väll igen värstigprestanda så det stör och dyra som svin med. Skulle appsolut vilja äga en Sun Blade 2500 med Dual Ultra Sparc IIIi 1.6Ghz men med ett startpris på runt 60K med 2D stöd på graffet så drar det ju väg till en 70-80K bara för å få vettigt graffe å minne pån sedan ska man ha skärm å garantier så slutar det på 100K lätt. Kollar man på prestandan så är det igen match för en opteron även om Sparc processorerna har vissa intresanta egenskaper i sig som saknas på dom flästa x86 processorer. Men mottiverar knappast den dåliga pris/prestanda förhållandet. Men är man gjord av pengara så varför inte.

Själv har jag väll igen värsing opteron burk. 2st 244@ 1.95Ghz på Msi Master 2 Far planka med delat PC2100 i dual channel anigen överclockat i cas2. Benchade den i kompilering mot dual Ultra Sparc IIIi 900Mhz. Vist min borde ju spöa den men inte med 500% i kompilering trodde jag ju alldrig. Tog runt 30sek för mig att kompilera samma sak som den gjorde på 2min 30 sek eller ännu mer men det var STOR skillnad i rå processorprestanda. Sedan Kör ju Suns burkar med PCI-X även på grafikkort och PC2100 villket ger dålig minnesbanbred. Känns omodärna och dyra. Deras nya processor ser dock mycket intresant ut med 8 cores varav varge kan köra 4 processer parallelt och den stödjer DDR400.

Permalänk

Hur kommer det sig att eBay helt plötsligt spenderar en massa pengar?
Först skype för några miljarder, och nu superservrar?
SÅ jävla stora är väl inte eBay? Och SÅ fort ökar väl inte antalet besökare?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur kommer det sig att eBay helt plötsligt spenderar en massa pengar?
Först skype för några miljarder, och nu superservrar?
SÅ jävla stora är väl inte eBay? Och SÅ fort ökar väl inte antalet besökare?

INTE?? Hittade 16398 annonser bara i kategorin "Antique Furniture" på amerikanska ebay, praktsikt taget ALLA amerikanare använder ebay så nog rullar pengar in. Sen finns det ju ebay i hur många länder till som helst.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Jo det är sant. Ebay används nästan av alla i usa.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

ebay är oerhört populärt.. man kan hitta i princip allt där.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Jo det är sant. Ebay används nästan av alla i usa.

Inte så konstigt, tänk dig Tradera, fast med hundra gånger så mycket och hälften priserna.
Hade jag bott i USA hade jag fan också suttit varje dag och Ebay:at.

Kul för Sun och AMD, för att hålla sig till topic :):up: