Permalänk

Processor utan Palladium

Dags för en annan att uppgradera en del av maskinparken. Siktet är inställt på en AMD-propp för spelburken, men jag vill ABSOLUT inte ha palladium. Har AMD introducerat palladium redan? Vilka proppar står till förfogande om man inte vill ha palladium i sin burk?

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så finns Palladium inte i några maskiner än. Kommer väl tyvärr så småningom.

Permalänk

Härligt, då ska det shoppas loss hos db i afton

Permalänk
Medlem

lycka till, db.se har inget i lager.. på processorsidan iaf. väntat på min opty i 3v nu

Permalänk
Medlem

är du allergisk mot palladium eller?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Klart man är allergisk mot palladium, inte för att dom satt igång det systemet än vad jag vet. men allt jag läst så kan jag då inte finna någon fördel..

Permalänk
Medlem

Ursäkta en inte lika insatt kamrat men på vilket sätt är Palladium negativ?
Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Sökte lite på google...är Palladium ett OS eller? *förvirrad*

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

för att det kontrollerar vad du gör och säger vad som är tillåtet och inte...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

That sucks hardcore beaverballs om ni frågar mig...Haha.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

vad är palladium ?!

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Härstammar det inte från nåt samarbete mellan Intel och Microsoft?
Palladiumprocessorer ska väl, (tillsammans med "palladium-kodat "operativsystem?) kunna kontrollera att du inte tankar hem senaste spelet och spelar, att du inte använder en piratversion av windows etc..

Som en inbyggd antipiratbyrå i datorn..

Permalänk
Medlem

palladium är ett samarbete mellan ett massvis av företag med microsoft i toppen. det går helt enkelt ut på att dom sätter extra chip i t.ex mobot som heter fritz chip. dom sätter också i cpu, ljudkort och grafikkort och styrs av windows vista . när du försöker t.ex spela upp en piratkopierad låt så stängs det av och det går inte o spela den. du kan alltså inte göra ett skit, inte ens använda opensource applikation som VLC player eller dc++ för att det "stöds" inte av microsoft. + kommer det bli dyrare att använda datorer för att en massa lisens skit från olika företag kommer att tillkomma så om ni fortfarande vill fortsätta tanka och vara fria så får ni helt enkelt hoppa över till ett "moddat" linux för linux har motvilligt stöd till det också tyvärr :(. dock så kommer det nog inte hålla då folk alltid hittar vägar runt om så ta de lugnt

btw det har hetat ett par olika namn bara för att göra folk förvirrade. innan hette det t.ex TCPA, sök på google så hittar ni massvis med rätt "källkritisk" fakta istället för microsofts jäkla "framtids" visioner och bullshit.

ha de

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk
Medlem

Det där är den knäppaste skiten MS har kommit på hittils...om dom får igenom det där...argh.
Det är väl bara att...nej, förresten, det funkar inte heller eftersom det är hardware-integrerade grejer...FAN.

DEATH TO MICROSOFT!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det är i sanningens namn inte bara Microsoft som ligger bakom. Gissningsvis lär intresset för att införa Palladium vara större hos musik-, filmbolagen samt program och speltillverkare. De är ju deras produkter som piratkopieras mest.

Permalänk
Medlem

intel, amd, asus, abit, MSI you name it är med. visst hårdvaru företagen vill inte men whops där stödjer inte windows den processorn och processorn säljer noll, inse vilken makt windows har... jag beklagar att det är som det är men vi får leva med det. och som ghwomb säger så är intresset störst för musik och filmbolagen.

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Men är det inte bara att stänga av palladium eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men är det inte bara att stänga av palladium eller?

Jo, du kan stänga av det, men då kommer alla program börja gnälla om att Palladium inte är aktiverat och vägra köra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Avstängd

Bara palladium program, eller hur?

Man kan fortfarande köra alla som inte har palladium. Och det kommer nog komma en del mindre företag in på marknaden och börjar göra windows program utan palladium om dom stora går över till palladium.
Finns marknad att hämta.

Permalänk
Medlem

Som det är sagt just nu, är det meningen att TCPA ska gå att (av)aktivera i bios, ellr motsvarande, det är dock mest i väntan på att de ska komma lagförslag som kräver TCPA i all hårdvara, och sen sitter vi där vackert på pottan. Det är svårt att kräva att alla ska köpa nya datorer för att det införs en lag som säger att alla ska ha TCPA, men det är inte alls lika osökt att muta igenom en lag om nånting alla redan har, fast per privat val (av)aktiverat.

Det finns om jag inte har fel för mig mildare former instoppat i alla cpu'er sedan ett par år tillbaka...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Både amd och intel har vissa fuktioner av TCPA i sig redan sen något år tillbaka.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Kör linux nu på datorer som bara används till browsing, office, e-post och chat. Så blir övergången till det lite lättare i framtiden. Wow fanatiker kan köra linux med då det funkar utmärkt i linux :). Såvida du inte vill köra drm vista med palladium relaterat skit.