Hallå webbutiker, se hit: "Klicka för stor bild"

Permalänk
Medlem

Hallå webbutiker, se hit: "Klicka för stor bild"

När man är inne på en webbutik som jag just nu är och flummar runt efter en ny TV så kan det ju vara kul att se någorlunda hur den ser ut innan man packar upp den hemma. Särskilt då om man tänkt köpa en pryl som kostar mellan 15-25 tusen.

Så många butiker har Teven i en liten bild så man kan "klicka för stor bild". Då får man upp en bild som i vissa fall är ungefär dubbelt så stor som den första vilket vissserligen är en förbättring, men den har fortfarande typ 320x180 i upplösning.

Så vad jag vill men den här tråden riktad till de eventuella butiker som skannar forumet är:

-Jag vill ha STOOORA högupplösta bilder. Man skulle ju kunna få ladda ner dem på något sätt.
-Jag vill ha MÅNGA bilder. Uppifrån, bakifrån, framifrån, you name it. Helst innifrån också

Såsom det är nu så tänker iallafall inte jag köpa någon teve som ska hänga på väggen i vardagsrummet i några år utan att få se hur den ser ut först.

Permalänk

Tycker också att det läggs in för små bilder på produkterna. Vore bra om det åtgärdades.
Men det går oftast bra att hitta stora bilder via google eller tillverkarnas hemsidor.

EDIT: Stör mig också på sidor som inte visar bilder på tangentbord med svensk layout. Höll på att bli vansinnig när jag skulle leta reda på bilder på ett Logitech Ultra-X Flat för att se till att det inte hade såna där idiotiska F-knappar.

Permalänk
Medlem

Jag blir förbannad på butiker som knappt har några produktbilder alls.
Viktigt som tusan.

Det går ofta att hitta bilder på produkterna i fråga om man är nyfiken genom att söka lite på google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag blir förbannad på butiker som knappt har några produktbilder alls.
Viktigt som tusan.

Det går ofta att hitta bilder på produkterna i fråga om man är nyfiken genom att söka lite på google.

Jo ibland hittar man faktiskt bilder men långtifrån alltid. Dessutom vill jag att bilderna ska vara så stora att man kan zooma in och se detaljer som finish på plast och knappar t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jo ibland hittar man faktiskt bilder men långtifrån alltid. Dessutom vill jag att bilderna ska vara så stora att man kan zooma in och se detaljer som finish på plast och knappar t.ex.

Jovisst. Det är ett stort jobb att ta alla dessa produktbilder om inte tillverkaren har färdiga bilder man kan använda. Sen har ju alla kunder olika krav på vad just de vill se. Svårt det där. Men stora bilder på alla produkter bör ju inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jovisst. Det är ett stort jobb att ta alla dessa produktbilder om inte tillverkaren har färdiga bilder man kan använda. Sen har ju alla kunder olika krav på vad just de vill se. Svårt det där. Men stora bilder på alla produkter bör ju inte vara så svårt.

Det är mest dyrare produkter jag menar. Om man vill vara med och börja sälja Hifi/TV/DVD som många webbutiker idag så får de nog börja anstränga sig lite. Det är inte samma sak att kränga datorer för några tusenlappar till att sälja teve-apparater för 40 papp.

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande varför folk köper tv apparater för 40 papp. Men det e bara jag. Anser att det är lite av en hysteri, har en polare som har gått igenom 4st snor dyra plasma på 2-3 år.

Jaja, men ot så skulle jag gissa på att webbutikerna tror att folk åker till siba/el-giganten/etc. först och tittar. Vilket jag skulle gisssa att fallet är för det mesta.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk

Re: Hallå webbutiker, se hit: "Klicka för stor bild"

Vet du vad det är för produkt - så tycker jag att du skall gnälla på märket - typ Samsung- om de då inte har en högupplöst bild på sin hemsida

Hur många butiker kan ta bild - högupplöst på alla delar som i dag finns - från TV till skruvar..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
När man är inne på en webbutik som jag just nu är och flummar runt efter en ny TV så kan det ju vara kul att se någorlunda hur den ser ut innan man packar upp den hemma. Särskilt då om man tänkt köpa en pryl som kostar mellan 15-25 tusen.

Så många butiker har Teven i en liten bild så man kan "klicka för stor bild". Då får man upp en bild som i vissa fall är ungefär dubbelt så stor som den första vilket vissserligen är en förbättring, men den har fortfarande typ 320x180 i upplösning.

Så vad jag vill men den här tråden riktad till de eventuella butiker som skannar forumet är:

-Jag vill ha STOOORA högupplösta bilder. Man skulle ju kunna få ladda ner dem på något sätt.
-Jag vill ha MÅNGA bilder. Uppifrån, bakifrån, framifrån, you name it. Helst innifrån också

Såsom det är nu så tänker iallafall inte jag köpa någon teve som ska hänga på väggen i vardagsrummet i några år utan att få se hur den ser ut först.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Om jag hittar nåt intressant går jag alltid till tillverkarens hemsida för mer info och kollar sedan in lite reviews.

Själv skulle jag aldrig köpa en TV utan att se den i verkligheten.

Permalänk
Avstängd

Inga bilder, ingen köp

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Dustin

Hej,

Det är en svår balansgång det där, hur stora bilder skall man ha? Givetvis vill man ju kunna kika på alla detaljer!
En anledning till att inte ha högupplösta bilder på sidan är att man vill att den skall vara så snabb som möjligt och generera så lite trafik per session som möjligt. Många överföringar av stora filer = större del av bandbredden vilket i sin tur i värsta fall leder till sämre prestanda för andra kunder. I många fall finns det heller inte andra bilder än de som tillverkaren tillhandahåller och det är inte alltid tryckkvalitet. Med de snabba produktbyten som är på marknaden och med de mängder av modeller som finns är det inte heller möjligt att fota alla produkter.

mvh
Mikael Carinci
Dustin AB / Dustin home AB

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk
Medlem

Men ofta har ju tillverkaren bilder att ladda ned i allt från jpg eller tiff etc då kunde där funnits direktlänkar till bilder i stort format

Sedan är de ju ofta bara att söka på google lite merarbete får man allt räkna med med tanke på att priserna är lägre i webbutiker.

Vill man ha en bild hittar man oftast den hos tillverkaren kanske inte alltid den svenska sidan men bara prova en annan ,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikaelC
Hej,

Det är en svår balansgång det där, hur stora bilder skall man ha? Givetvis vill man ju kunna kika på alla detaljer!
En anledning till att inte ha högupplösta bilder på sidan är att man vill att den skall vara så snabb som möjligt och generera så lite trafik per session som möjligt. Många överföringar av stora filer = större del av bandbredden vilket i sin tur i värsta fall leder till sämre prestanda för andra kunder. I många fall finns det heller inte andra bilder än de som tillverkaren tillhandahåller och det är inte alltid tryckkvalitet. Med de snabba produktbyten som är på marknaden och med de mängder av modeller som finns är det inte heller möjligt att fota alla produkter.

mvh
Mikael Carinci
Dustin AB / Dustin home AB

Finns det inte någon möjlighet att ha bilderna på en annan server, så den inte stjäl butikensidans bandbredd? En medelstor produktbild (som det är nu) och några mindre runtom, alla ska vara klickbara, på en upplösning om ca 800x600?

Permalänk
Medlem

Så ni köper enbart genom att kolla på en bild?

skulle aldrig köpa något på nätet yutan att först läsa om den i olika recensioner. Och sen att helt enkelt att besöka en butik, få höra säljarnas prat å så kan ju ochså vara et tips..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Så ni köper enbart genom att kolla på en bild?

skulle aldrig köpa något på nätet yutan att först läsa om den i olika recensioner. Och sen att helt enkelt att besöka en butik, få höra säljarnas prat å så kan ju ochså vara et tips..

1. Givetvis köper man inte bara på en bild. Läser givetvis recensioner. Men en ny TV har en sådan centralplats hemma att den i mina ögon måste se bra ut.
2. Produkten finns inte i någon "normal" butik
3. Få höra en säljares prat om något han inte har en blekaste aning om är ofta underhållande men inte informativt. Så brukar det vara på många butiker.

Det var intressant att få Dustinhomes synpunkt på det hela. Eftersom Dustinhome inte är intresserad av annat än små söta bilder på apparater för tiotusentals och upp till hundratusentals kronor får jag försöka på en annan butik.

Permalänk

skulle jag inte kunna se bildkvaliten på plats på en såpass dyr tv skulle jag aldrig köpa den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
1. Givetvis köper man inte bara på en bild. Läser givetvis recensioner. Men en ny TV har en sådan centralplats hemma att den i mina ögon måste se bra ut.
2. Produkten finns inte i någon "normal" butik
3. Få höra en säljares prat om något han inte har en blekaste aning om är ofta underhållande men inte informativt. Så brukar det vara på många butiker.

Det var intressant att få Dustinhomes synpunkt på det hela. Eftersom Dustinhome inte är intresserad av annat än små söta bilder på apparater för tiotusentals och upp till hundratusentals kronor får jag försöka på en annan butik.

Du lyssnade inte på MikaelC's svar eller?

Det är en svår balansgång det där, hur stora bilder skall man ha? Givetvis vill man ju kunna kika på alla detaljer!
En anledning till att inte ha högupplösta bilder på sidan är att man vill att den skall vara så snabb som möjligt och generera så lite trafik per session som möjligt. Många överföringar av stora filer = större del av bandbredden vilket i sin tur i värsta fall leder till sämre prestanda för andra kunder. [b]I många fall finns det heller inte andra bilder än de som tillverkaren tillhandahåller och det är inte alltid tryckkvalitet. Med de snabba produktbyten som är på marknaden och med de mängder av modeller som finns är det inte heller möjligt att fota alla produkter.[/b]
Sen så har det ju med trafiken på sidan att göra också. Den kan bli väldigt seg om det är många stora bilder som kan laddas. Sen så kan man ju kolla p sakerna i butik IRL för ögat har en bättre upplösning än vad en digitalkamera har. Då kan du också peta på sakerna...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Du lyssnade inte på MikaelC's svar eller?

Det är en svår balansgång det där, hur stora bilder skall man ha? Givetvis vill man ju kunna kika på alla detaljer!
En anledning till att inte ha högupplösta bilder på sidan är att man vill att den skall vara så snabb som möjligt och generera så lite trafik per session som möjligt. Många överföringar av stora filer = större del av bandbredden vilket i sin tur i värsta fall leder till sämre prestanda för andra kunder. [b]I många fall finns det heller inte andra bilder än de som tillverkaren tillhandahåller och det är inte alltid tryckkvalitet. Med de snabba produktbyten som är på marknaden och med de mängder av modeller som finns är det inte heller möjligt att fota alla produkter.[/b]
Sen så har det ju med trafiken på sidan att göra också. Den kan bli väldigt seg om det är många stora bilder som kan laddas. Sen så kan man ju kolla p sakerna i butik IRL för ögat har en bättre upplösning än vad en digitalkamera har. Då kan du också peta på sakerna...

Du lyssnade inte på mig eller? I ett tidigare inlägg så hade jag en ide om att lägga högupplösta bilder vid sidan om så bara intresserade kan ladda ner dem. Dessutom är inte en butik på nätet så lätt att besöka och "peta på sakerna" eller vad tycker du själv?

Dessutom var inte detta en tråd jag skapade för att gagga med andra på forumet. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i topicen för dig eller? Den är riktad till butiker som läser i forumet.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Så ni köper enbart genom att kolla på en bild?

skulle aldrig köpa något på nätet yutan att först läsa om den i olika recensioner. Och sen att helt enkelt att besöka en butik, få höra säljarnas prat å så kan ju ochså vara et tips..

Från en försäljares vinkel så kan det faktiskt även vara så att om man har en liten bild på en TV och en kund tittar på den så tänker han kanske ... snygg tv och går vidare.

Men en ENORM bild med ALLA detaljer och finesser kan sluta med ett WOW EN SÅN TV! den måste jag genast gå ner å titta på.

Permalänk
Dustin

Hej igen,

man får också göra en avvägning hur mycket arbete man kan lägga på varje produkt som läggs upp, det är inga otroliga marginaler på produkterna längre, på så vis var det ju bättre för 5-10 år sedan. Prispressen på marknaden gör att produkterna måste igenom snabbare och i större volymer, det är så hela branschen fungerar.

Dunde: Produkter för hundratusentals kronor brukar vanligen för Dustin AB:s del ligga i segmenten servrar, bandbackup (robotar etc), tyngre switchar och liknande. Då finns det inget större behov av högupplösta bilder. Sen är det givetvis så att visst är det önskvärt med större bilder men som jag skrev tidigare, det måste finnas en avvägning mellan snabbhet och arbetsinsats också.

mvh
Mikael Carinci

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk
Avstängd

Jo det är viktigt med stora bilder.

Ett exempel på stora bra bilder är på www.mds.se kolla där så får ni se stora bilder på produkterna.

Permalänk
Medlem

Gillar annars kompletts lösning med direktlänk till produkten på tillverkarens hemsida, många webaffärerer använder inte det, varför?

Visa signatur

5900x / 3070 GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikaelC
Hej igen,

man får också göra en avvägning hur mycket arbete man kan lägga på varje produkt som läggs upp, det är inga otroliga marginaler på produkterna längre, på så vis var det ju bättre för 5-10 år sedan. Prispressen på marknaden gör att produkterna måste igenom snabbare och i större volymer, det är så hela branschen fungerar.

Dunde: Produkter för hundratusentals kronor brukar vanligen för Dustin AB:s del ligga i segmenten servrar, bandbackup (robotar etc), tyngre switchar och liknande. Då finns det inget större behov av högupplösta bilder. Sen är det givetvis så att visst är det önskvärt med större bilder men som jag skrev tidigare, det måste finnas en avvägning mellan snabbhet och arbetsinsats också.

mvh
Mikael Carinci

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087634

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010083185

Lite mera energi kan ni väl lägga ner på bilder för en LCD för 20k och en Plasma för 618K.

Det där mariginaltramset behöver du inte köra med det är samma för alla, så är det i de flesta branscher idag så ni är inget unikum. Dessutom har ni ingen butiksyta med tillhörande organisation som kostar pengar.

Men visst, tycker nu inte onlinebutikerna att detta är viktigt så får jag väl handla min TV som jag gjorde förra gången för 12 år sedan, springa runt bland stans elektronikbutiker och glutta.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har märkt att dyrtare produkter har mindre bilder och näst intill ingen information om produkten hos tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Men ska butikerna alltså köpa in en tv för 600 000. Ta bilder från alla vinklar och sen skicka tillbaka den eller hoppas på att någon köper den?
Om tillverkaren inte har bilderna på sin hemida eller liknande så måste ju någon annan ta dem eller?

Jag brukar gå till en vanlig butik och klämma på produkten innan jag bestämmer mig och sedan köper jag den online om den finns billigare på nätet. Självklart gör jag detta när det handlar om dyrare grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087634

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010083185

Lite mera energi kan ni väl lägga ner på bilder för en LCD för 20k och en Plasma för 618K.

Det där mariginaltramset behöver du inte köra med det är samma för alla, så är det i de flesta branscher idag så ni är inget unikum. Dessutom har ni ingen butiksyta med tillhörande organisation som kostar pengar.

Men visst, tycker nu inte onlinebutikerna att detta är viktigt så får jag väl handla min TV som jag gjorde förra gången för 12 år sedan, springa runt bland stans elektronikbutiker och glutta.

Shit, 619 000 kr

När jag blir multi-miljardär så får det väl bli en sån

Hur sköter man egentligen betalning och frakt med en såndär? Jag menar, de flesta får inte ta 619k på kreditkort, tvivlar på att postförskott är aktuellt för sådana summor och förskottsbetalning? Nja...

Dessutom, litar man tillräckligt på posten för att skicka något för 619k med dem?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Cyberphoto är en exemplarisk webshop som andra företag borde ta sig en titt på och fundera hur de ska förbättra sin butik. Bilder tagna från alla håll och tekniska data för att tillfredställa köparen, så ska det se ut.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Kanske läge att online butikerna ställer lite krav på sina leverantörer? Bifoga bilder eller så säljer vi inte skiten.
Torde vara rätt enkelt att få sin vilja igenom med en hyffsat hög omsättning

Skämt åsido, tillverkarna kanske skulle upplysas på "problemet" så online butikerna enklare får tillgång till bra bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Cyberphoto är en exemplarisk webshop som andra företag borde ta sig en titt på och fundera hur de ska förbättra sin butik. Bilder tagna från alla håll och tekniska data för att tillfredställa köparen, så ska det se ut.

Det begriper du väl att såhär kan man ju inte göra då går man ju i konkurs!! Det är bäst att vi alla skickar mail till dem och talar om detta för dem, för det verkar de inte begripa då de är bland de största i Skandinavien på foto.:)

Permalänk
Medlem

En digitalkamera och en nisse som tar två-tre bra bilder på varje ny produkt man lägger in i sitt sortiment är väl knappast för mycket begärt av en webbutik.

Den ökade merförsäljningen lär garanterat täcka de kronor i bandbredd större bilder tar upp.

Visa signatur