Vattenkylning, vill lämna tillbaka

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, vill lämna tillbaka

Hej!

Jo, det är så att jag fick igår hem mitt nyligen beställda Asetek WaterChill. Kopplade in det med kände direkt att dehär är ingenting för mig. Det läckte, det var trångt i chassit, pumpen ville inte pumpa vattnet, det var krongligt att överhuvetaget fylla systemet utan att luft slank in. Så nu vill jag lämna tillbaka skiten, och har mailat dom ett flertag gånger där jag säger att jag vill "ångra" mitt köp för det läckte för mig osv. Då får jag som svar hela tiden att jag ska skicka in kitet så dom kan testa det och sedan avgöra om det är defekt eller inte. Är det defekt så kan jag ångra mitt köp.

Problemet är ju att jag inte vill få skräpet "testat" då jag redan har konstaterat själv att plastnipplar med en märklig konstruktion för att hålla slangarna inte är någonting för mig. Så nu undrar jag om jag inte har rätt att bara "ångra" köpet -> skicka in prylarna -> få mina pengar tillbaka?

/Ante

Permalänk
Medlem

Eftersom du har använt det så måste det vara fel på systemet för att du ska få pengar tillbaka.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Skit också, 2500+ kr åt helvete, doh!
Garanterat att dom inte kommer anse det som defekt. Men för mig funkade inte pumpen, och nipplarna släppte ibland igenom vatten. Grafikkortet vart helt dränkt i vatten, men hur ska jag kunna bevisa att det var nippeln som läckte när det endast läcker när slangen går in i nippeln från vissa vinklar. "Monteringsfel" är vad dom kommer säga om läckaget och så får jag tillbaka skiten + en faktura för att dom tog sig tid att att säga monteringsfel.

Permalänk
Medlem

Det är väl antagligen så att det är du som inte klarat av att montera de heller..så vad är problemet!?!

Gör om gör rätt..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

Mycket viktigt att kapa av slangarna "rakt"

Visa signatur

[P4 3,2 Extreme Edition ] [4x512Mb Corsair 3200xlpt @ 2-2-2-5] [Radeon X850XTPE @590/605] [Asetek waterchill antarctica dual 120mm CPU/VGA/CHIP] [120 Gb Hd] [Antec 480W Neopower] 01: xxxxx 03:14351 05: 6870
Bärbar:FS Amilo M3438G 2,0Ghz

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det läckte pga att slangarna var en aning korta och gick in lite lite från sidan och inte 100% rakt framifrån in i nippeln. Med det hör inte hit, skiten läcker för att konstruktionen suger. Skulle det vara byggt av slangklämmor skulle det aldrig ha skett. Samt pumpen pumade inte, hur jag än vred och vände på den.

Det är skräp jag har fått helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Undra om den funkar för resten av alla människor som köpt den ?!

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

Jaja, jag är inkompetent och klarar inte av att trycka i en slang in i ett hål.
Tråden handlade inte om jag gjort rätt eller fel, utan om jag kan lämna tillbaka kitet eller ej. Har fått svar, så finns inget mer att diskutera

Permalänk
Medlem

Du bör kunna lämna tillbaks det då du har rätt att inspektera grejerna och även prova det men kolla min länk i sig ang "konsumentköplagen" och ta kontakt med en konsumentvägledare för rådgivning.

Permalänk
Medlem

Tack olirc, ska se om det ger något.
Visst fan måste man kunna testa sakerna man beställer från internet. Hur annars ska man kunna "ångra köpet"?

edit:
Hittade detta på deras hemsida. Verkar inte allt för bra för min del.

Citat:

Tänk på att en produkt som ni vill ångra köpet på ska befinna sig i samma skick som varan gjorde vid ankomst till er. Detta gäller även eventuella manualer, påsar mm. Produkter som inte uppfyller dessa kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad på 200kr exkl. moms utan undantag. Komponenter som skyddas med en teknisk plombering måste ha en intakt sådan för att ångrat köp ska medges (Detta innebär att t.ex. ett minne eller grafikkort där den antistatiska påsen varit öppnad, inte går att returnera till oss för ångrat köp)

Permalänk
Medlem

Vill du ha saker som har varit använda när du köper nya saker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Vill du ha saker som har varit använda när du köper nya saker?

Har inte med saken att göra.
Men visst, är produkten identisk med en oanvänd, och fungerar som en så kvittar det för mig.

Permalänk
Medlem

Trackmaster, absolut.

Finns inget mer önskvärt än att smeka något som man vet suttit i någon annans chassi tidigare, utan tvekan, måste upplevas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Har inte med saken att göra.
Men visst, är produkten identisk med en oanvänd, och fungerar som en så kvittar det för mig.

Varför har det inte med saken att göra?
Du vill ångra ett köp du har använt. Jag tycker absolut inte du ska få det.
Företaget förlorar på det, eftersom dom inte kan sälja det som nytt samt måste sälja det till ett billigare pris, antingen som demo ex. eller beg. produkt. Eftersom marginalerna på datorprodukter är ett skämt så kommer företaget förlora på det.

Därav tycker jag inte du ska få lämna tillbaks det, eller jo men då ska du stå för 10% av summan för att täcka eventuella förluster.

Hela detta med ångerrätten har gått lite överstyr tycker jag. Okej, om man ångrar en produkt som man inte har öppnat. Helt okej, då kan även företaget sälja det vidare utan problem.
Men att kräva att man får testa varor tycker jag inte man ska få.

Permalänk
Medlem

Trackmaster: du är möjligtvis inte VD på komplett?

sluta gnäll för ***, vet folk som får köpa datorkomponenter
till inköpspris på grund av att dom känner folk i diverse datoraffärer,
och då brukar det vara ca 60% av priset dom säljer saken för till allmänheten
(ja, moms inräknat i båda fallen), så var får du 10% ifrån?

Förklara även gärna vad ångerrätten står för om man inte får bryta förpackningen / testa produkten, hur ska man då kunna ångra sig, när man inte vet vad det är man vill ångra?

Permalänk
Medlem

Ok vi har konstaterat att du är inkompetent, så jag skippar väl den delen.

Du kan eventuellt ha en liten chans att få lämna tillbaka kitet om du går till KO i din kommun, då du har rätt att "försiktigt" prova det du har beställt.

Men jag skulle nog inte lägga ner för mycket tid på det, för det ser inte så värst ljust ut.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Varför har det inte med saken att göra?
Du vill ångra ett köp du har använt. Jag tycker absolut inte du ska få det.
Företaget förlorar på det, eftersom dom inte kan sälja det som nytt samt måste sälja det till ett billigare pris, antingen som demo ex. eller beg. produkt. Eftersom marginalerna på datorprodukter är ett skämt så kommer företaget förlora på det.

Därav tycker jag inte du ska få lämna tillbaks det, eller jo men då ska du stå för 10% av summan för att täcka eventuella förluster.

Hela detta med ångerrätten har gått lite överstyr tycker jag. Okej, om man ångrar en produkt som man inte har öppnat. Helt okej, då kan även företaget sälja det vidare utan problem.
Men att kräva att man får testa varor tycker jag inte man ska få.

Okej, du har en poäng där. Men står det i lagen att det är så borde det också vara så (vet inte om det står i lagen dock). Får nog försöka med defekt-varianten, och skulle det inte funka så kör jag blocket.se.

Permalänk
Medlem

Och sheep, du är ordförande i mensa?

Att du ens orkar sitta och vara dryg mot någon som seriöst ber om hjälp vittnar bara om att du, om någon, är inkompetent, om så på den sociala biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReaM
Trackmaster: du är möjligtvis inte VD på komplett?

sluta gnäll för ***, vet folk som får köpa datorkomponenter
till inköpspris på grund av att dom känner folk i diverse datoraffärer,
och då brukar det vara ca 60% av priset dom säljer saken för till allmänheten
(ja, moms inräknat i båda fallen), så var får du 10% ifrån?

Förklara även gärna vad ångerrätten står för om man inte får bryta förpackningen / testa produkten, hur ska man då kunna ångra sig, när man inte vet vad det är man vill ångra?

Ja 60% kanske det finns om butiken säljer mjukvaror till ohumanapriser. Men att det finns 60% marginal på hårdvara är ju bara skitsnack. I så fall har "dina kompisar" fått köpa produkter hos en butik som inte har så bra priser.
Jag talar av egen erfarenhet så.

Ångerrätten kom till för att få bukt på telefonförsäljarna! Att man skulle få lämna tillbaks en produkt man har känt sig lite "tvingad" till att köpa och vill egentligen inte ha.
Jag förstår inte varför inte människor kan acceptera att butiken tar 10% av värdet om de har öppnat och använt produkten. Bli företagare en dag så ser ni verkligheten.

Självklart är det bra att ångerrätten finns, men det ska också finnas en gräns.

Permalänk
Medlem

Bättre att försöka installera vattenkylningen riktigt, rätten att ångra sig är förbrukad när man installerar produkten.

Permalänk
Medlem

Har kopplat ihop det nu. Utanför chassit gick det betydligt smidigare. Dock blir det nog klurigt att få in dem. Prylarna får stå och brumma över natten, så får vi se imorn hur lyckat det blir när jag ska få in dem i chassit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Har kopplat ihop det nu. Utanför chassit gick det betydligt smidigare. Dock blir det nog klurigt att få in dem. Prylarna får stå och brumma över natten, så får vi se imorn hur lyckat det blir när jag ska få in dem i chassit

Grattis, får hoppas du lyckas med den sista biten nu?
Vad får du för temps osv nu då ?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Har kopplat ihop det nu. Utanför chassit gick det betydligt smidigare. Dock blir det nog klurigt att få in dem. Prylarna får stå och brumma över natten, så får vi se imorn hur lyckat det blir när jag ska få in dem i chassit

Misslyckas du kan jag köpa "skiten" av dig för 500kr.. så slipper du prylara

Permalänk
Medlem

Ångerrätten innebär inte att man får testa en produkt man köpt och sen lämna tillbaka den om man inte är nöjd. Det är så kallat öppet köp. Ångerrätten innebär att man kan ångre ett köp man har gjort innan man använder prylarna. Man får , som det heter: "varsamt undersöka varan" och denna sks kunna återlämnas i ett skick som inte påverkar värdet på varan. Om förpackningen är bruten eller ej spelar ingen roll för ångerrätten. Men varan ska vara i ej påverkat skick.

Så efter vad du berättar så har du inte ångerrätten på din sida. En del företag är dock schysstare än andra och kan ta tillbaka en vara om allt är i nyskick. Tyvärr tror jag inte att så är fallet här.
Du får nog sälja kitet och ta den ekonomiska smällen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Meh, fläkten funkar inte. Kopplar jag in den i ett annat utag en utaget på pumpen så funkar den. Men pumpens "fan1" & "fan2" funkar inte. BLir det att skicka tillbaka det ändå då.

edit:

När man kopplar in fläkten i fan1 tex, ska den snurra direkt när pumpen får ström? Min är iaf helt död, så den måste vara trasig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReaM
Och sheep, du är ordförande i mensa?

Att du ens orkar sitta och vara dryg mot någon som seriöst ber om hjälp vittnar bara om att du, om någon, är inkompetent, om så på den sociala biten.

Haha, någon som har vaknat på fel sida?

-Aspen- kommer in hit och snackar om att han har kopplat ihop ett vattensystem fel, nu vill han byta det för att han har ångrat sig. (ursäkta förenklingen, men jag antar att det är så historien slutar). När folk då kommer och kommenterar att han antagligen inte kommer få göra detta och att han förmodligen har kopplat det fel, så börjar han ju snacka skit. Är det nån som missade den delen eller? Läs om hela tråden isf!
Jag kan respektera -Aspen-s åsikt att det bara är hans fråga vid ska ta hänsyn till, och den har vi ju svarat på. Och även om jag var dryg mot honom så drog jag inte ut på skitsnacket utan svarade honom ungefär vad som gällde!

Nej jag är inte ordförande i mensa. Jag är inte gandhi heller, betyder det att jag inte får kritisera kastsystemen i indien?

Det här forumet har ju blivit på tok för mesigt, bara för att många har betett sig riktigt dåligt mot alla dessa "Butiken XX har varit elaka mot mig, handla aldrig från dom" betyder inte det att man inte kan ge lite hård kritik mot folk som antagligen har klantat sig. Ursäkta -Aspen-!

Jag tror säkert att -Aspen- går ur det här med både stjärtfjädrarna intakta och nyvunnen kunskap bakom pannbenet!

Och om du ReaM tonar ner lite på känslighetströskeln så tror jag säkert att du får ut något av det hela också.

med mycket vänliga hälsningar
Daniel

edit: -Aspen- Har du läst manualen? Där borde det stå hur sakerna ska kopplas och när/hur de får ström. Skulle det inte fungera kan du reklamera varan, observera dock att du inte har rätt att häva köpet förrän butiken/tillverkaren har fått 3 chanser på sig att fixa felet.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

"Vi plockar gärna in kitet här för test, och visar det sig då att det läcker,
klassas detta som defekt, och då har ni möjligt att ångra ert köp. Förutsatt att detta är gjort inom fjorton dagar från det att ni mottog produkten."

Fick dedär mailet förut, står inget om 3 chanser.

Okej, jag köpte vattenkylning delvis för att få tystare dator samt kanske kunna clocka en del. Tänken att det kan börja läcka väger dock över fördelarna med vattenkylning. Inget av dehär hade jag ju tänkt på innan, utan då var det bara köpa köpa köpa som gälde. Ja, jag har gjort ett misstag, vattenkylning är inget för mig. Kan jag lämna tillbaka kitet och glömma hela den här härvan så är jag jätte nöjd. Viljan att ha vattenkylning kommer aldrig komma tillbaka, så visst har jag lärt mig något av de hela.

[edit]
Att det börja läcka och pumpen inte pumpa har INGET att göra med tillbakalämningen av kitet. Börja tveka gjorde jag redan när jag öppnade kartongen. Så att det läckte osv är ju bara så jag ska ha en anledning att lämna tillbaka kitet. Läckan berodde på en slang som inte var itryckt, att pumpen inte pumpa berodde på att jag fylde system i chassit vilken var osmidigt och i princip omöjligt, då jag inte kunde vända och vrida på komponenterna.

Lås tråden, finns ingen värde i den iaf. Hejhopp....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacha
Undra om den funkar för resten av alla människor som köpt den ?!

Jag monterade ett sådant system åt en kompis för länge sedan, skiten läkte över hela grafikortet. Senare visade det sig när jag tog bort processorkylaren vilken var den del där det läckte, att slangen inte gick hela vägen in. Jag la kylaren på köksbordet och sedan ryckte jag in slangen genom att lägga hela min vikt över den, efter lite lirkande sa det plopp och den gick in hela vägen, efter det fungerade den som den skulle och gick enkelt att stoppa in och ur slang.

Ett tips är att montera allt utanför datorn först och provkör.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Äh, eftersom det inte gick att ångra köpet så har jag nu monterat in allt i chassit, och hittils funkar det klockrent.

(idle)
x800@xt-pe: ~30grader
Amd64 3200+: ~29grader
NB: ~30grader

(max)
x800@xt-pe: ~36-37grader
de andra har jag inte testat än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep

edit: -Aspen- Har du läst manualen? Där borde det stå hur sakerna ska kopplas och när/hur de får ström. Skulle det inte fungera kan du reklamera varan, observera dock att du inte har rätt att häva köpet förrän butiken/tillverkaren har fått 3 chanser på sig att fixa felet.

Fel för enligt:

------------------------
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

------------------------

från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

Märk väl att det är köparen som får välja vilken åtgärd som skall göras vid fel om inte enligt:

-----------------------
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
--------------------

Mao så är det köparen som väljer hur felet skall åtgärdas om det inte är en "oskälig" kostnad för säljaren men om jag ska ta utifrån mina egna erfarenheter om hur snabba säljare är att snappa upp konsumenträttsliga lagar som inte "går deras väg" så tog det ca: 3-5 år inna det var allmänt vetande att kunden t.ex hade rätt till ersättning för sina kostnader i samband med reklamation på en vara som har garanti kvar så särskilt snabb är inte säljarna att lära sig inte :D.

Men det verkar som att trådskaparen har fått ordning på sitt vattenkit så får hoppas att grejerna hålller nu och att ingenting har tagit skada för i så fall är det citat:

--------------------
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

--------------------

vilket många säljare försöker skriva bort i sina vilkor :rolleyes:.