Permalänk

Över-Undertrycks fråga

Vad är övertryck?
Vad är undertryck?

I vilket tryck blir det mer damm i dator.
Jag har 3 120mm's fläktar.
Hur ska jag göra så inget damm kommer in. Låta en fläkt blåsa in och 2 ut. Låta 2 fläktar böåsa in och en ut?
Jag vill sätta fläktarna i sådan ordning så så lite damm kommer in i datorn så möjligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Övertryck blir det när trycket i datorn är högre än utanför och tvärt om.

När det är undertryck i datorn kommer "naturlagarna" försöka jämna ut tryckskillnaden i datorn och utanför och då kommer luft sippra in från alla möjliga håll, t.ex små glipor.
Då finns det risk att det kommer damm med luften.
Undertryck blir det om fler fläktar blåser ut luften än suger in.

För att slippa dammet ska du ha fler fläktar som suger in luft i datorn. Dessa måste ha ett dammfilter framför sig där dammet fastnar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Övertryck är högre (luft)tryck inuti t.ex. datorn än utanför, och tvärtom.

Om du har undertryck så kommer luft att sugas in genom alla möjliga hål, och det kan nog betyda mer damm (eller åtminstone mer damm på fel ställen, t.ex. i din brännare om luft sugs in den vägen).

Bästa sättet att inte få damm i datorn borde vara att ha fler insugsfläktar och sätta dammfilter på dessa. På så sätt kommer luften in via fläktarna (och filtren).

edit: ja, precis vad han ^ sa - samtidigt

Permalänk

TAck för alla svar! Detta forumet o alla dess medlemmar är verkligen guld värt!

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i