Permalänk
Melding Plague

Intel Viiv och DRM

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Viiv och DRM</b></font> <small class="small">onsdag 30 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det är nu fem veckor kvar till Intel visar upp sitt mediadatormärke Viiv på den stora datormässan CES. Som bekant är Viiv ett märke Intel skapat så att datortillverkare lättare ska kunna marknadsföra mediadatorer med Viiv-komponenter. Intel har bestämt att en Viiv-dator bland annat ska ha en viss Intelprocessor, en viss typ av funktionalitet med mera.<br /><br />Intel har dock inte bestämt än vilken typ av DRM, Digital Rights Management, som systemen ska utrustas med. Det finns stora påtryckningar från mediaindustrin att precis allting som med lite fantasi kan spela upp musik och film måste utrustas med restriktioner mot piratkopiering och annan olovlig inspelning och uppspelning. Som vinstdrivande företag är Intel dock intresserad av att Viiv ska kunna spela upp allting så att konsumenterna över huvud taget är intresserade av att köpa produkten. Det krävs ingen ekonomiutbildning för att inse att en MP3-spelare som inte kan spela alla sorts MP3:or kommer att misslyckas, samma sak med media/TV-datorer.<br /><br />Å andra sidan utvecklar Intel redan teknik för att just kunna införa restriktioner i datorhårdvara under TCPA och trusted computing-namnet så om Intel känner för det kan hård DRM införas utan större problem. Intel har en bit hårdvara som heter Secure Premium Content Module som stänger ute precis all hård- och mjukvara som inte använder Microsofts DRM.<br /><br />Det ska bli intressant att se vad Intel kommer att göra med sin mediadator. Ge konsumenterna vad de vill ha eller försöka låsa in? <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28021" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intel kommer inte implementera något alls,dom vill ju tjäna pengar som alla andra företag:-)

Möjligen att dom gör en SONY senare när dom sålt en massa av produkten,dvsäga smyger in skydd när många redan köpt grejerna:(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Möjligen att dom gör en SONY senare när dom sålt en massa av produkten,dvsäga smyger in skydd när många redan köpt grejerna:(

om intel (eller någon annan) gör som SONY har man verkligen tappat koncepterna

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Inaktiv

om vi bara skulle sluta pirata och börja betala för oss hade DRM inte behövts

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur en dator som låser ute allt icke-DRM-skyddat material skulle kunna sälja öht. Då får nästan något mediebolag eller nån annan gå in och sponsra en del av datorn, annars blir den lätt utkonkurrerad av liknande produkter utan utelåsningen. Därför undrar jag om inte theinqurer antingen helt hittat på det här eller missförstått någonting.

Edit: Vid närmare kontroll så är det bara en fråga som theinquirer ställer sig själva. Det verkar alltså inte vara Intel som funderar på den enligt theinquirer, detta är tydligen en fabrikation som SweClockers-redaktören har gjort (för att hetsa folk mot DRM kanske?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel har en bit hårdvara som heter Secure Premium Content Module som stänger ute precis all hård- och mjukvara som inte använder Microsofts DRM.

Trevligt att Apple släpper Mac OS X till Intelmaskiner "inom snar framtid" och folk sedan knäcker deras skydd. Med detta så slipper man detta chip helt och hållet och alla blir glada, utan idioterna som är för DRM-krimskramset.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag har svårt att se hur en dator som låser ute allt icke-DRM-skyddat material skulle kunna sälja öht. Då får nästan något mediebolag eller nån annan gå in och sponsra en del av datorn, annars blir den lätt utkonkurrerad av liknande produkter utan utelåsningen. Därför undrar jag om inte theinqurer antingen helt hittat på det här eller missförstått någonting.

Edit: Vid närmare kontroll så är det bara en fråga som theinquirer ställer sig själva. Det verkar alltså inte vara Intel som funderar på den enligt theinquirer, detta är tydligen en fabrikation som SweClockers-redaktören har gjort (för att hetsa folk mot DRM kanske?).

Det finns en länk i The Inquirer-artikeln till en annan artikel. Jag kan citera relevant stycke:

Citat:

Secure premium content muddle
The problem is something called the Secure Premium Content Module (SPCM), and its reason for being is to decrypt MS DRM fast and 'securely'. It is an open question as to how this security benefits the user though. Anything other than Microsoft DRM is listed as 'possible' for SPCM, but as now, the list of additional supported DRM providers is zero. The transcoding will basically add DRM to anything that touches the box, preventing you from using any fair use rights, and preventing legal sharing. This strategy worked well enough to turn the mighty Sony into an also ran in the MP3 player market.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
om intel (eller någon annan) gör som SONY har man verkligen tappat koncepterna

Sant men ännu är inte den sista idioten född tyvärr:(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ett mediacenter med aggressiv DRM-funktion blir lika långlivad på marknaden som en glassbåt i helvetet.

Permalänk
Medlem

Sluta använda windows är ett bra sätt att visa stöd för open source

Permalänk
Medlem

Japp, bojkotta Microsoft. Ööh, och Intel. Öhh, och alla andra med. Bojkotta allt, så blir det bra...
Dessutom var det Sony som började med DRM...

*ironi*

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Japp, bojkotta Microsoft. Ööh, och Intel. Öhh, och alla andra med. Bojkotta allt, så blir det bra...
Dessutom var det Sony som började med DRM...

*ironi*

mig först, mig först! så nu har jag bojkottat allt, även min egen dator!
weeiiii!!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Ja, ännu en anledning till att inte uppgradera. Fattas bara att AMD verkligen intoducerar detta. Då kan jag lika bra sluta köpa hårdvara och annan elektronik och flytta ut i svanneholmsskogen

Permalänk
Medlem

Någon kommer säkert kunna knäcka så att OS:et inte behöver kommunicera med chippet.
Dessutom är Intel med här:

http://www.againsttcpa.com/tcpa-members.html

Permalänk
Medlem

Är det helt lagligt att göra så att ex. linux inte går att köra på intel-system med hårdvaruskyddet? är inte detta någon form av kartellsammarbetearbete, som råkar vara olagligt även i usa? vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madosaur
Är det helt lagligt att göra så att ex. linux inte går att köra på intel-system med hårdvaruskyddet? är inte detta någon form av kartellsammarbetearbete, som råkar vara olagligt även i usa? vad är det jag missar?

Jag är inte alls säker, men vad jag har förstått så skall drm bara kunna användas om operativsystemet stödjer det. T.ex. Vista kanske kommer att använda sig av de drm-funktioner som intel/amd implementerar i sin hårdvara. Så tolkar jag denna mening i alla fall.

"Intel har en bit hårdvara som heter Secure Premium Content Module som stänger ute precis all hård- och mjukvara som inte använder Microsofts DRM".

Eller har jag missat nått?

Vad vet jag, det kanske kommer någon linuxdist från något företag som väljer att stödja drm också... Men jag skulle inte installera den.

Permalänk
Medlem

"...en bit hårdvara som heter Secure Premium Content Module som stänger ute precis all hård- och mjukvara som inte använder Microsof..."

Så, ett steg nämre. Nu väntar vi bara på HemmaPC marknaden ska få samma fina funktioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
om vi bara skulle sluta pirata och börja betala för oss hade DRM inte behövts

Men om Film/Musik-industrin hade varit lite smartare och hängt me i utvecklingen så hade de också kunnat äta en del av kakan.

Permalänk
Medlem

Låt dem hållas. För vår del är det egentligen bara tålamod och en del bojkott som gäller. Vi lär nog inte sluta lyssna på musik eller se på film ändå. Allt de gör idag är bara tomma slag i luften. De vill inte inse att vi vet vad DRM och dess begrännsningar innebär.

Vi vill inte ha det men ändå så väljer de att sälja media med DRM. Musik/film branschen har missat den mest grundläggande principen inom en marknad, att det är kunden som styr behovet och eftefrågan, INTE företagen. Det säger sig självt att försöka styra konsumenternas köpvanor är lönlöst.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tur att det finns Linux. Hejdå Windows och MS, hej Linux och open source.
I alla fall inom en snar framtid.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
om vi bara skulle sluta pirata och börja betala för oss hade DRM inte behövts

Sänk priserna så det inte lönar sig att piratkopiera.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
om vi bara skulle sluta pirata och börja betala för oss hade DRM inte behövts

men du kanske inte vill ha en HDV kamera en gång i tiden.. och kanske inte kolla på något utan att skärmen blir svart?? hmmm.. nej vad skönt att inte alla vi är likadana

Sedan, som sony visar, drabbas de som betalar, inte alltid så "piraterna".
Får man fråga hur många dvd skivor du har ?? bara undar... Om någon skulle visa dig hur man får dubbla antalet för samma pengar, skulle du göra det???

Sedan, i värsta fall, kommer jag att hyra en film för 20 kr, och kolla. Men tänker inte betala 200 kr för 2 ggr tittande..

fenix: helt rätt, sänk så att det kostar ca. 1 dvd+r skiva, och mindre tid och du har eliminerat ALLT som heter piratkopiering.. fan låt oss tom. ladda ner filmen, betala och bränna på vår egen dvd hehe med någots sort skydd att du bara får kopiera originalet (tex. som minidisc.)