NAND Flash utmanar mekaniska hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

NAND Flash utmanar mekaniska hårddiskar

<font style="font-size: 10pt"><b>NAND Flash utmanar mekaniska hårddiskar</b></font> <small class="small">onsdag 30 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Tillverkare av NAND flash-minnen <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=515045">pratar ofta</a> om att deras minnen någon gång kommer att ta över traditionella hårddiskar som det primära lagringsmediet i moderna persondatorer. Dessa minnen är inte lika känsliga som mekaniska hårddiskar och är dessutom snabbare, mindre till storlek och strömsnålare. Kapacitet och pris är det stora problemet där väldigt få tillverkare kommit över 8 GB.
<br />
<br />Analysfirman IDC uppskattar nu att priserna på NAND Flash kommer att minska ungefär 40% per år fram till 2009. Samtidigt kommer givetvis kapaciteten att öka. Detta skulle eventuellt kunna leda till att den största flaskhalsen kommer att ersättas det här årtioendet. Behövet för vanliga mekaniska hårddiskar kommer nog dock fortfarande finnas på grund av det stora lagringsutrymmet.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=28038" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Flash kan man inte få för mycket av.

Permalänk
Medlem

Men en 8Gb disk till rimligt pris räcker ju gott och väl till en windows installation. Sen har man mekaniska diskar till lagring sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Finns det några bilder på dom där rackarna?

Permalänk
Medlem

LJUDLÖST! säger allt

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk

problemet är ju att man inte kan skriva hur många gånger som helst på flash minnen .. samt att deras överföringshastighet inte alltid är topnotch, .. har blivit bättre på senaste tiden iofs

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

hur blir det när det blir ström avbrott då ?
försvinner alla info eller drivs dom på batteri rätt länge också ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att utvecklingen inte går så långsamt så att FLASH diskar kommer att hinna bli verklighet (som mainstream produkt, för specialändamål typ firewall-dator så har de ju använts flash minnen ett tag).

Permalänk
Medlem

"Behövet för vanliga mekaniska hårddiskar kommer nog dock fortfarande finnas på grund av det stora lagringsutrymmet. "

Behovet ska det väl vara?

Permalänk
Medlem

Problemet med flash är att man ej kan skriva till dem så många ggr per block. Mig veterligen har MS ej utvecklat nått filsystem som tar vara på hur skrivmönstret ser ut på flashdiskar.

Vet inte om det är nått projekt som är igång för att porta JFFS2 till windows.

Men men MS kanske har nått på gång, vad vet jag.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

precis, OS på en, och kanske några program, sedan räcker ju 2 x 8 gb till mycket

Permalänk

ja till 3 spel och 4a filmer :/:/ 2bad

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

nja, nu tänkte jag på program som kan behöva snabb accestid.

annars får man som sagt komplettera med stora HDn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
precis, OS på en, och kanske några program, sedan räcker ju 2 x 8 gb till mycket

Jo, men jag gillar inte att de har en begränsade skrivningar. Skulle verkligen inte kännas bra att ha ett OS på en 'disk' som inte pallar att man skriver till den för mycket.

Permalänk
Medlem

Man kan inte skriva oändligt många gånger till en hårddisk heller. Lite smartare flash-minnen ser till att alltid skriva till en ny sektor vid skrivningar och på så sätt blir problemet nästan helt eliminerat.

Jag tror mycket på Intel's "Robson cache" (http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,123053,00.asp) där man kombinerar fördelarna med hårddisk (framför allt att de är stora och billiga) med flashens fördelar (strömsnålt, låg accesstid och hög överföringshastighet om den är tillverkad på rätt sätt). Detta borde kunna introduceras ganska snart tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
nja, nu tänkte jag på program som kan behöva snabb accestid.

annars får man som sagt komplettera med stora HDn.

flippar bara

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
hur blir det när det blir ström avbrott då ?
försvinner alla info eller drivs dom på batteri rätt länge också ?

Flashminnen tappar inte informationen när strömmen går.

Jag kommer lätt skaffa en sådan om de kan vara på runt 5GB och ha enda hårddisk i min dator.
Det enda som hörs nu är hårddisken och jag det hade varit underbart om den kunde bli helt tyst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
hur blir det när det blir ström avbrott då ?
försvinner alla info eller drivs dom på batteri rätt länge också ?

Nej. Precis som en hårddisk är minnet icke-flyktigt. Fast inte hur länge som helst. Livslängden är något lägre än för en hårddisk (på en höft 10-30 år versus 30-100 år), så något akut problem är det ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Man kan inte skriva oändligt många gånger till en hårddisk heller. Lite smartare flash-minnen ser till att alltid skriva till en ny sektor vid skrivningar och på så sätt blir problemet nästan helt eliminerat.

Jag tror mycket på Intel's "Robson cache" (http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,123053,00.asp) där man kombinerar fördelarna med hårddisk (framför allt att de är stora och billiga) med flashens fördelar (strömsnålt, låg accesstid och hög överföringshastighet om den är tillverkad på rätt sätt). Detta borde kunna introduceras ganska snart tycker jag.

Precis som man trodde att laserminnen (CD, t.ex.) skuller ersätta såväl RAM som hårddisk; genom att skriva till nytt ställe "eftersom det ju var så ofattbart stort" varje gång? I verkligheten vet vi att lösningen bara passar ett exklusivt fåtal av alla applikationer, och persondatorn är inte en av dem.

I "nyheten" (som vi har hört om och om och om och om igen sedan 60-talet) står att flashminnen skulle vara fysiskt mindre än hårddiskar. Detta är ju direkt felaktigt, både absolut och i sak. Inget lagringsmedia överträffar hårddisken i packningstäthet. För det andra finns ju som bekant hårddiskar i CF-format. Hårddisken vinner mark.

Flashminnen är en utmärkt teknik som medger minnen i helt nya och nygamla applikationer. Men speciella sådana.

Alla minnen har sin motivation som kan sammanfattas i packningstäthet, pris-per-lagringsenhet, totalpris, accestid, överföringshastighet, driftstålighet, mekanisk livslängd, dataduration, m.fl.

Flashminnen och hårddiskar har helt olika profiler. Så har ju även RAM (och undergrupper som SRAM vs DRAM). Därtill har vi holografiska media. Därför är det oklokt att säga att ditt kommer ersätta datt. Rent induktivt, så vet vi att så inte är fallet i datorhistorien. Det blir "dutt" som ersätter datt, och ditt dör ut, trots att ditt har fördelar mot dutt. Men inte rätt fördelar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Dom tar mindre plats och är billigare. Men rymmer mindre?

Så man kan säga att en 400Gb falsh-HDD är betydligt större och dyrare än en vanlig 400GB HDD. Antagligen mer strömkrävande också.
Ja då tycker jag att mindre och billigare är fel ord.

Permalänk
Medlem

Flashminnen är ju långsammare än HDD:s att flytta (bursta) data..?
Bara söktiden som är mycket bättre.
Eller jag jag fel?

Permalänk
Medlem

Inte så "bara" dock!

och om ma ska ha det som HD finns det väl inget som hindrar at de raid-0:ar minneschippen innuti "hd:n" sen så lär förmodligen flachminne vara betydligt snabbare 2009.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Flashhårddiskar på en par 100 GB skulle tamejfan vara det saftigaste som hänt datorvärlden på ett årtionde! Den dagen jag kan riva ut mina högljudda, stekheta, allt-för-känsliga, strömhungriga, och LÅNGSAMMA klassiska HDDn kommer det att kännas lika som när jag rev ut floppyn en gång för alla :D:D:D

EDIT: Till nån som undrade tidigare: Flashminne klarar av strömavbrott. Tänk på en digitalkamera - du kan ta ut minneskortet ur den och informationen finns kvar. Flashminne klarar också av vatten.

Sen undrar jag: var hittar man mer info om det som ni säger att "det finns begränsningar på hur många gånger man kan skriva in på flashminnen"?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
...
Sen undrar jag: var hittar man mer info om det som ni säger att "det finns begränsningar på hur många gånger man kan skriva in på flashminnen"?

I produktens datablad. Men förvänta dig inte ordentliga MTBF utan räkna med att tillverkaren svävar på målet. De vet nämligen inte heller exakt.

Flashminnen i den form som når slutanvändaren, minneskort, har förmodligen den lägre hållbarheten om tillverkaren säger något i stil med "10-50 år".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."