Permalänk

Stor skillnad mellan Intel och AMD?

hej, ja har en liten fråga här!

Är det stor skillnad mellan en Intel Pentium 4 3.2 GhZ och en AMD Athlon64 4000+ ?? Kommer man märka av mycke skillnad i spel, program och så vidare?

Permalänk

Många tester har visat att AMD64 generellt sett slår de flesta Intel cpu med råge, speciellt i spel.
Oftast mindre skillnad för "vanliga" windowsprogram.
Hur mycket man märker skillnad är individuellt.

Det finns ganska många tester om detta - sök lite på google så hittar du jämförelser.

Vad dom flesta vill, är att även nya spel flyter på bra och då är det tyvärr inte bara processornhastigheten som är viktig.
Mycket minne och ett bra grafikkort spelar också stor roll.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad mellan cpu'erna? Japp, en jäkla skillnad.

Kommer du märka det i spel? Kanske, men troligtvis inte, om du märker det, är det i så fall till AMD'ns fördel. (skillnaden komer bestå främst högre fps, och jag är sällan kapabel att se vilken setup som producerar flest fps, genom att spela på den... jag är som de flesta andra fullt kapabel att se när det hackar fram, men det är en annan femma, och torde inte vara fallet för nån av cpu'erna.)

Kommer du märka det i programanvändning? Tveksamt, många, med mig inkluderad hävdar sig känna att systemet reagerat snabbare på ALT+Tab, och en del andra saker där P4'an med HT har en fördel, medans AMD'n är helt enkelt snabbare, men mer enkelspårig. Ska du göra enstaka tunga jobb, AMD, ska du sprida uppgifterna och sällan / aldrig belasta cpu'n fullt ut, intel+HT.

Det grundläggande i att känna nån skillnad baserat på vilken cpu som används, är ju hur mycket cpu'n används. Använder du aldrig P4'an mer än till 35-50% av dess prestanda, kommer du inte tjäna nånting på att stoppa en AMD i desktop situationen, men det får anses vara en personlig preferens om man anser att HT är värt så mycket mindre cpu kraft (personligen, i dagsläget, nä, ta en AMD. ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.