Permalänk
Medlem

X2 4200+ 2,2 vs. Opteron Dual 170 2,0

Tänkte slå till på en X2 4200+ nån gång inann jul.
Dock verkar opteron verkar vara riktigt populära men varför?

På Webhallen kostar en 4400+ X2 (dvs 2200 2Mb cache) 5349kr.
En Opteron à 2200 med 2mb cache kostar 5189kr.

Det var lite prisgämförelser. Detta då det inte finns någon Opteron med 1Mb cache (totalt) med dubbla kärnor.

Jag sneglar lite på 4200+.

Om man nu skulle jämföra 4400+ X2 mot Opteron 2,2Ghz 2Mb cache, vad skiljer?

Båda dessa kostar för mycket, priset för 4200+ är max jag tänker betala.

Opteron har lägre vcore jämfört med X2, så är det vad som skiljer? Opteron verkar dessutom vara riktigt trevliga att klocka.

Så jämför jag t.ex. en 4200+ X2 på 2,2Ghz för 4339kr mot en Opteron à 2Ghz med 2Mb cache. Hur mycket skiljer det i prestanda? Opteron har lägre vcore vilket är bra för överklockning. Den är även kallare på default-frekvenser. Dock så har X2 högre klockfrekvens.

Men 200Mhz ger väl mer än 1Mb cache extra, eller?
Och det är ju faktiskt inte helt säkert att min Opteron går att klocka upp till motsvarande 2,2Ghz?

Vad tycker ni, vilken borde jag välja. Det skiljer ca 200kr.

Detta handlar altså om Opteron med två kärnor, de har jag inte hört lika mycket om som de med en kärna. De kanske inte alls klockar bra?

Detta blev väldigt mycket text, men det gäller altså X2 4200+ 2,2Ghz 1Mb cache vs. Opteron Dual 170 2,0Ghz 2Mb cache.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt opteron då den har mer cache, och som du sa lägre vcore vilket borde ge något lägre effektförbrukning också men bra då den kanske överklockar bättre

däremot så värkar de va en väldans åtgång på opterons, vet inte hur dualcore ligger till då men men.

ps. jag valde 4400+ över 4200+ (939 dualcore opteron fanns inte då) fast den var dyrare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Hm, okej. Du har visserligen rätt. Det verkar inte som webhallen där jag ska köpa har dem varken i lager eller nåot prel. leveransdatum. Däremot finns X2 4200+ på i lager och hos leverantören.

Ligger alla nya X2 på 1.35v och alla nya Opteron på 1.3v? Det står att det kan variera på X2 mellan 1.35v och 1.4v. Det vore trist om man fick en på 1.4v då det blir varmare. Samma sak för Opteron, vore trist med en på 1.35v om det finns med 1.3v.

Det trista med denna Opteron är att den har 10x i multipel till skillnad från 4200+. Även min nuvarande CPU har 11x. Trist att "gå ner" ett steg.

Men gör verkligen cachen så stor skillnad? T.ex. 3500+ Venice vs. 3700+ San Diego. Båda på 2,2Ghz men ena med mer cashe. Då får den 200 "mer poäng". En Venice på 2,4Ghz kallas däremot 3800+. Altså verkar 200Mhz väga mer än mer cache.

Jag har varit helt inställd på X2 fram till nu. Vad skiljer mer än cache och spänning, inget?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har läst nånstans att det finns folk som har vcore på 1.3v på deras X2 så den kan troligen variera mellan 1.3v-1.4v min är default på 1.35v

vet inte hur det är med Opteron men om inte jag minns fel så är det samma kärna som jag har dvs. Toledo (alltså en kärna med 2x1mb cache) så då borde den också kunna variera mellan olika processorer, vet inte om det stämmer bara mina egna speckulationer

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Har du 2x1024 eller 4x512 i minne? Jag är nämlige mycket intresserad av att veta hur bra minneskontrollern är i dessa CPU. Om det nu är samma kärna, då borde det inte skilja så mycket mellan Opteron och X2 vad gäller den saken? Min nuvarande Winchester kan jag inte ens köra DDR400 med fyra minnesstickor. Sen vill jag gärna kunna klocka lite också. Mina minnen ska ju klara en hel del. Någon som vet? Jag har inte lyckats få svar på det riktigt...

EDIT: Du kör 1T så jag antar att du har två stickor =/

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.