GeForce 6150 lanserad, testad

Permalänk
Melding Plague

GeForce 6150 lanserad, testad

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 6150 lanserad, testad</b></font> <small class="small">torsdag 1 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
GeForce 6150 är Nvidias senaste chipset med integrerad grafik. 6150 ska vara lite kraftfullare än GeForce 6100 som lanserades för två månader sedan.
<br />
<br /><a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2626" target="_blank">AnandTech</a> har nu recenserat moderkortet ASUS A8N-VM CSM som är bland de första moderkorten lanserade med den nya styrkretsen. ASUS A8N-VM CSM stödjer Socket 939-processorer och formatet är mATX.
<br />
<br />AnandTech jämför moderkortet/kretsen mot GeForce 6100 och ett moderkort med ATI:s integrerade grafikchipset RS482. Presanda mellan ATI och Nvidia varierar ganska kraftigt och båda verkar ha likvärdig prestanda. Detta är bra för Nvidia som då bättre kan konkurrera med ATI, som tidigare varit väldigt stora på just integrerade kretsar.
<br />
<br /><i>We really expected the faster 6150/430 chipset to clean up in all our performance benchmarks. What we found was not so clear. The 6150 is faster in some key benchmarks, but performance is the same or a bit slower in other benchmarks compared to the 6100/410. Overall, the 6150 is a little faster, but we really doubt that you will notice the performance improvement. </i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2626" target="_blank">AnandTech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Integrerat grafikchip borde finnas hos alla moderkort eftersom det är så behändigt att ha. Funkar inte datorn? Dra ut grafikkortet och pröva om det startar med det integrerade. Sålt ditt nuvarande kort? Använd det integrerade tills du fått det nya. Trött på oljudet från GPU-fläkten? Ta bort kortet och kör med den integrerade!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Jag undar hur det överklockar, de previews jag sett med 430 chipsetet har stanat vid runt 220Mhz och Asus kortet i fråga här är mjukvarulåst till max 240Mhz

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag tittade på det här kortet var för att jag hoppades att det här skulle vara ett av de bästa tänkbara HTPC korten som skulle kunna klockas. Men det ser ut som om vi får vänta på att DFI får släppa något sånt i framtiden kanske.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|