Permalänk
Medlem

Ska man satsa på sli?

Hejsan!
jag ska köpa ett nytt moderkort o undrar om det är värt att satsa på ett moderkort som stödjer sli?
Jag kommer nog inte använda sli funktionen nu på ett tag iaf..men är det värt att satsa på o köpa ett moderkort som stödjer sli när man ändå byter eller? lite mer framtidssäkert?!

Vad sägs om Asus P5ND2-SLI Deluxe ?

Några andra synpunkter?
uppgradera till något snäpp över ändå eller funkar det bra eller?

Mvh Johan

Visa signatur

| Antec Sonata | Intel Pentium 4 560 3.6GHz | MSI 945P Platinum | Kingston DDR2 1024MB PC4300 | GeForce 6200 128Mb | 80 gb PATA/IDE Seagate | 250 gb SATA Seagate | 200 gb PATA/IDE Maxtor | 250 gb SATA2 Western | 250 gb SATA2 Western | NEC 3500 DVD-RW |

Permalänk
Medlem

Eftersom du tevkar i huvud taget verkar det som din budget är ganska begränsad. Så SLi verkar ju en bit bort låter det som? SLi är rätt onödigt tycker jag. Speciellt om man sitter på en tight budget. Jag skulle köap ett moderkort med/utan SLi med bra överklockningsmöjligheter istället. Om det nu är vad du är ute efter dvs. För istället för att köpa ett till kort och sätta i SLi kan du bara köpa ett ensamt kort 1-2 år senare som ändå är snabbare. Mitt tips bara...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag vill helst inte bara att jag måste köpa ett nytt till moderkort som stödjer sli lite senare.
men om jag köper detta kort...
är det ngt bra eller tycker ni att jag ändå ska köpa ett moderkort utan sli stöd?

Visa signatur

| Antec Sonata | Intel Pentium 4 560 3.6GHz | MSI 945P Platinum | Kingston DDR2 1024MB PC4300 | GeForce 6200 128Mb | 80 gb PATA/IDE Seagate | 250 gb SATA Seagate | 200 gb PATA/IDE Maxtor | 250 gb SATA2 Western | 250 gb SATA2 Western | NEC 3500 DVD-RW |

Permalänk
Medlem

Finns väl moderkort som man kan "modda" så att de stöder SLI?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Finns väl moderkort som man kan "modda" så att de stöder SLI?

Eh, va? De måste väl ha 2st PCI-e 16x-platser, och de flesta såna stöder SLi? Det finns väl billiga SLi-moderkort, slå till på ett sånt? (Nej, inga konkreta förslag)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

SLI är definitivt inte värt pengarna. dels för 2graffen dels för SLI moderkort. satsa istället på en bra överklockningsplanka.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kommer att ångra dig i framtiden om du investerar i ett kort som inte har SLI....

Permalänk

Jag skulle dumpa slibrädan och köra på ett lite bättre graffe istället, sen till nästa bygge kanske välja slibräda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WannabiePro
Jag skulle dumpa slibrädan och köra på ett lite bättre graffe istället, sen till nästa bygge kanske välja slibräda...

"till nästa bygge" tror jag det finns mycket bättre grejer så att köpa ett till likadant då vore bara osmart, så SLI (IMO) är bara onödigt

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Eh, va? De måste väl ha 2st PCI-e 16x-platser, och de flesta såna stöder SLi? Det finns väl billiga SLi-moderkort, slå till på ett sånt? (Nej, inga konkreta förslag)

DFI lanparty ultra-D nånting kan man fixa till så de stöder SLI. Man kanske kan köpa en lös slibrygga eller något sådant.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WannabiePro
Jag skulle dumpa slibrädan och köra på ett lite bättre graffe istället, sen till nästa bygge kanske välja slibräda...

nu är det så att jag måste ha ett nytt moderkort...
(och inte ett nytt graffe kort)

Visa signatur

| Antec Sonata | Intel Pentium 4 560 3.6GHz | MSI 945P Platinum | Kingston DDR2 1024MB PC4300 | GeForce 6200 128Mb | 80 gb PATA/IDE Seagate | 250 gb SATA Seagate | 200 gb PATA/IDE Maxtor | 250 gb SATA2 Western | 250 gb SATA2 Western | NEC 3500 DVD-RW |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
DFI lanparty ultra-D nånting kan man fixa till så de stöder SLI. Man kanske kan köpa en lös slibrygga eller något sådant.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2322&p=1

det går att modifiera dfi lanparty på det viset de gör det på anandtech (ovan). verkar dock bara fungera till äldre revisioner av lanparty-kortet och bara med äldre drivrutiner

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

har alla i denna tråd missat att de finns moderkort med sli-switch?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
har alla i denna tråd missat att de finns moderkort med sli-switch?

ALLA moderkort som stödjer SLI från början har sli-brygga av något slag. inte det vi pratade om här

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, förlåt för det men hur många (så att säga) portar har ett SLI?

SLI låter hel sjysst, d.o.ck så ska du köpa det om du har rätt mycket cash!

Visa signatur

Intel Celeron 2633 MHz | Asus P4SGX-MX (3 PCI, 1 AGP, 2 SDR DIMM, 2DDR DIMM) | 256 DDR | Fujitsu e178 17" CRT | Nvidia GeForce MX 440 AGP8X 128 MB | Analog Devices AD1980 SiS 7012 Audio Device | Microsoft© Windows XP Home Edition

Permalänk
Medlem

vore jag dig så skulle jag satsa på sli kort.. sedan när du får stålar över någon gång så köper du ett till grafikkort o vips så har du 70-80% mera grafikprestanda. Det är smartare o köpa ett till grafikkort än o köpa ett helt nytt.. jag hade själv de funderingarna nyss men tänkte såhär.. mitt nuvarande kostar 2000.. köper jag ett till kostar det 2000 i får lite mindre än dubbla prestandan.. köper jag ett som har dubbla prestandan kostar den runt 4000,och så har jag inte användning för mitt gamla vilket blir 2000 i sjön..

Vore jag dig skulle jag köra ett DFI Lanparty UT nF4 SLi-D som jag har.. extremt bra överklockningsmöjligheter

Visa signatur

:)