Permalänk
Medlem

Modekort till 35hårdiskar?(server)

ska inte köpa, men jag undrar om man nu möjligtvis skulle köpa en server som klara 35 hårdiskar, vad ska jag ha för mode kort, eller är det vanligt modekort med massa I/O kort?
här e en länk till chieftec om man läser kan man ha extra grejjer så man får 35st sata diskar.

http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=80&k_id=2&langua...

va jag fattar det behöver man rätt mkt minne för att cache'a hela databasen.

EDIT: det står fel på hur många det är från början detta är en variasion innan http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=79&k_id=2&langua...

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Permalänk
Medlem

Raidkort, med 12 Sata / kort, är ju inte ovanliga, dock dyra. 3 kort så har du maximalt 36 diskar... ett annat alternativ är scsi->sata bryggor, och då är ett 4 kanals kort med 8'a diskar på var kanal, var av en hot spare, + en extra, ej inkopplad bay, med en extra disk i, för att alltid ha en backup en lösning...

Hhum, bara delvis allvarligt det där. 35 bays är en jäkla massa, du kommer ha någon / några som inte är befolkade. Jag tror mig minnas att jag set 16 kanaler som mest på ett Sata raid kort,2 kort är 32 diskar, och 3 tomma platser, med reservdiskar i, om det nu är drift kritiskt.. annars kanske system och swap, vad vet jag.

Brukar man inte börja i andra ändan? "vilken hårdvara behöver jag, var får jag tag i den, och vad i glödheta ska jag ha för chassi att stoppa allt det här i?"

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

man raidar dem så man har typ 3 eller 4 skit stora hårdiskar .. så har en till familj, en till vänner osv.. föresten skickade jag en länk till ett sånt chassi!

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Permalänk
Medlem

areca har 24portars sata300 kort

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE

Permalänk
Medlem

*suckar tungt* jag vet vad du länkade till, du missae tydligen att jag frågade mig varför du arbetar i den riktningen. Du borde börja i andra ändan, du tar reda på vad du behöver för hårdvara för att fylla behoven, du tar reda på vad den hårdvaran har för behov, och vad du måste göra för att fylla dem, tex kommer du att köra på raidkort med egen processorkraft, eller ska de förlita sig på cpu'n i burken, behöver du kanske nått extra speciellt i moderkortsväg för att få på den hårdvara du vill ha, osv, när du är så långt kommen, först då börjar du titta på "vad har jag nu igentligen för grejer, och hur fasen ska jag kunna få in allt det här i samma chassi?"

B!

Edit

areca har tyvärr bara 16 portar som max på PCI-E, det kräver en hel del av moderkortet, en 8'a X port, det sitter ännu inte allt för många sådana på de flesta moderkort... (vanligen bara grafik kortets som är så pass, eller mer) PCI-X är en annan femma, det fåt jag skylla på ett personligt förbiseende.

/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Allså tyckte jag skrev att jag inte skulle köpa det men ifall att jag hade dem pengarna, chassit föregångar kostar 6000 spänn på typ datorbutiken. Den borde kosta minns 12 tusen spän, så om jag hade dem pengarna skulle jag nog ha råd me bra modekort och prossesor och allt sånt skit(allså köpa nya grejjer). men frågan är vad ska jag köpa? då frågade jag efter modekort, för rästen har jag redan läst om på sweclockers...

Föresten kan man ju köpa ett kort me massa vanliga pci intag och köpa vanliga kort som stödjer typ 4 sata hårdiskar, men jag tror/har ingen anning om det kortet gör så jag bara kan raida dem 4 på en och nästa på 4 osv... men då skulle jag fått kanske 7-8 hårdiskar(om det finns så många pci intag på nått modekort, plus dem vanliga sata intagen. skulle bli typ 32 hårdiskar bara. men grejjer som man kunde köpa till behövde bara 2 sata så då funkar det.. men vart hittar jag sånt kort? te.x

länka gärna om ni vet bra grejjer`!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Permalänk
Medlem

Problemet med att köra på budget, "skit" lösningar, i den skalan, är att det kommer ge dig fullständigt hopplös prestanda.. Hopplös, som i helt kass.

Att köra 8'a PCI kort, med 4'a diskar vardera, för att raida dem, med raid 5, ger 25% av utrymet i bortfall, och en grym belastning på cpu'n, för att inte låtsas om bandbreddsproblemet över PCI'n.
Att köra 8'a raid 0 setupper över samma hårdvara ger något lägre last på cpu'n, och inget förlorat utrymme, men med så många diskar, kommer driftsäkerheten vara lite sämre, kanske värt det för dig, det är inget alternativ för mig. Och bandbreddsproblemet är det samma som tidigare.

Med lite tur kan du handla på dig ett moderkort med 8'a sata på moderkortet, då behöver du "bara" 7 pci kort för att fylla chassit. Det finns gamla P2/P3 moderkort med så många pci platser, det vet jag, men fanken vet om det finns nyare...

Räkna med ett moderkort med PCI-X eller icke SLI PCI-E, med 2 st 8x PCI-E platser, och en 4x (matrox grafik kort någon? måste ju se vad man pysslar på med ;- ) Opteron / Xeon är nog platformen du får snegla på. Moderkort som uppfyller kravspecen, Tyan har ett par moderkort som kan vara intressanta vid en snabb kontroll, Tex:
Thunder K8WE, Dual Opteron, 2st 16x PCI-E 2st 100Mhz PCI-X och 1 st 133Mhz PCI-X. Strax över 2 tredjedelar av vad jag gissade att ett sjyst moderkort skulle kosta (5331:- shg.biz , Jag gissade på strax under 8K. Van vid Intel motsvarigheternas pris, antar jag.)

Thunder i7525, Dual Xeon 2st 100Mhz PCI-X 1 st 133Mhz PCI-X 1st 16x PCI-E "graphics slot"(hhum, undrar om det betyder att den hanterar den porten anorlunda... - Nä, det gör den inte) Dustin prislapp... strax över 8K, med mos.

Socker på kakan, du kan köra SLi på Opteron kortet, varför du nu skulle vilja vet jag inte, men det går.
2 cpu platser på båda korten, och runt 32 Gb i max minne. Roa dig.

Som sagt, börja med att ta reda på vad du har för behov, specificera dem som krav: "det här måste uppfyllas"(tänk på att höga krav kostar mer) , leta reda på den hårdvara som bäst uppfyller dessa krav, och leta först därefter reda på chassit att ha det i.. eller ta det här om du nu är så sjögalen att du vill ha det.

Personligen hade jag satsat på SAS/NAS, det känns mer kostnadseffektivt, och mindre utrymmeskrävande. Kanske inte lika vackert.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

vad är det här för tråd egentligen???

http://www.areca.com.tw/products/html/pcix-sata.htm

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE

Permalänk
Medlem

hmm som sakt, ska inte köpa det.. men tack för att du gav mig svaren jag fråga efter.. jag vet att jag ska ha opteron men xeon visste jag att funkar, men hade hälre tagit opteron, känns bättre :D(amd) ^^

Nu ska jag bli rik och ha råd me 30 sata diskar på typ 320 var, typ 9TB, plus modekort En jävla massa minne och 2 opteron, och dem där korten .. ungeför 100 tusen tillsammas kanske mer ( frågar 100 tusen personer om 1 krona så går det jue )

så hade jag tänkt... eller nått mer mindre som man kanske skulle kunna satsa på om man blir någerlunda rik. men frågan va just modekortet vad behöver man för 35 hårdiskar..!!!

kan nån skicka länk på dem där korten med 24/16 sata intag :S..

EDIT: nån han redan göra det ^^ vilket operativ system? :P(ny fråga)

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Permalänk
Medlem

Linux, Solaris, BSD, och Windows 2000, 2003, samt XP.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så du vill ha länkar till grejer som du endå inte tänker köpa? Dvs du behöver assistans vid fönstershoppande

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jdozer: får jag bara poängtera en liten grejj som stör mig ofantligt mycket det heter moderkort, inte modekort inget illa menat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Jdozer: får jag bara poängtera en liten grejj som stör mig ofantligt mycket det heter moderkort, inte modekort inget illa menat.

Tack ^^

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,