Lämna ut kontonummer -> vem som helst kan ta ut?

Permalänk

Lämna ut kontonummer -> vem som helst kan ta ut?

Om jag ger ut mitt kontonummer inkl clearingnr, kan då vem som helst ta ut pengar med det?
T.ex gå in på banken, skriva i mitt kontonr på en uttagssedel, visa leg och sedan ta ut mina pengar?
Tänkte sälja en sak på internet men blev lite nojjig...

*Rubrik redigerad av xphaze*

Visa signatur

Asus K8V-X | AMD Athlon 64 3000+ @ AC Freezer 64 PRO | Point of View GeForce 6600GT @ Zalman VF700Cu | 1024mb Samsung PC3200 | Seagate 160Gb | Windows XP Pro SP2 | 2st Artic Cooling Chassifläktar | Logitech MX510 | IBM C170 | Cosonic Hörlurar | 5.1 Creative Högtalare | Aquamark 3D 53818 | 3D Mark 03 8540 | 3D Mark 05 3468

Permalänk
Medlem

ehh nej tror inte för på Sparbanken så måste man ha en liten miniräknare typ för att kunna logga in , det är lite svårt att förklara.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BipR
ehh nej tror inte för på Sparbanken så måste man ha en liten miniräknare typ för att kunna logga in , det är lite svårt att förklara.

Det finns ett ställe som kallas "In real life", brukar skrivas: "irl"

Det trådskaparen menar är om den som har numret kan ta ut pengar på banken.
Och svaret är nej. Eller om han har ditt ID kanske det går?

Permalänk
Hedersmedlem

hehe BipR jobbig bank du har, måste man logga in för att komma in till banken?

mallan.amd64 i princip så räcker det med ditt legimation plus att personen likar dig i frågan för att få ut dina pengar.
Fast o andra sidan kryllar det av övervakningskameror på banken, så man lär inte njuta av dom pengarna särskilt länge. Banken kommer högst troligen ersätta dig ifall någon skulle ta ut dina pengar på det viset.

Permalänk
Medlem

haha trodde han menade internet :P:P:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ge honom mitt kontonr så kan jag sätta in pengarna på ditt konto senare, om du inte litar på köparen.

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senjin
Du kan ge honom mitt kontonr så kan jag sätta in pengarna på ditt konto senare, om du inte litar på köparen.

Hehe dagens

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

ett tips kan ju vara att ha ett tomt konto vars uppgifter du delar ut.. när du fått dina pengar för du då över dem till annat konto..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
ett tips kan ju vara att ha ett tomt konto vars uppgifter du delar ut.. när du fått dina pengar för du då över dem till annat konto..

Precis, öppna ett servicekonto. Fungerar precis som ett vanligt lönekonto.
Servicekontot kan du ha när du får in pengar vid försäljningar och sedan föra
över till ditt vanliga konto.

Känns lite tryggare och det kostar ju inget för den säkerheten.

Permalänk
Medlem

Använder du föreningssparbanken kan du lätt och smidigt skapa ett så kallat "e-konto" vi internetbanken. Tar inte många minuter. Vet inte hur det är med andra banker om man kan skapa konton på internetbanken, men det är ju ett smidigt alternativ om ens bank bara har öppet till 13.00 och man jobbar till 16.00 :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Använder du föreningssparbanken kan du lätt och smidigt skapa ett så kallat "e-konto" vi internetbanken. Tar inte många minuter. Vet inte hur det är med andra banker om man kan skapa konton på internetbanken, men det är ju ett smidigt alternativ om ens bank bara har öppet till 13.00 och man jobbar till 16.00 :S

Visst det är jättebra när man handlar, men nu var frågan när man säljer och skall ha in pengar på kontot.

Permalänk
Medlem

Det går inte att sätta in pengar på ett sk. e-kort från FSB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Visst det är jättebra när man handlar, men nu var frågan när man säljer och skall ha in pengar på kontot.

om man anger ett kontonummer så ska man väl kunna sätta in där? Jag brukar iaf gå till banken och säga: Dessa pengar vill jag ha på detta kontot och hänvisa til kontonumret.. vet inte hur du gör.. :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
Det går inte att sätta in pengar på ett sk. e-kort från FSB.

går det inte att sätta in pengar på ett e-konto?? man får ju kontonummer och clearingsnummer som vanligt, så varför skulle det inte gå?

Du skrev e-kort... Menar du e-betalkort eller är det bara en felskrivning av e-konto?

Permalänk
Medlem

Det går inte att sätta in pengar på ett e-konto. Det fungerar bara att föra över via internet

Permalänk
Medlem

Jag har lämnat ut mitt Konto nr samt clearing nr vid ett tillfälle. Vet många som gör det och det ska inte var några problem. Alla konton har väl en kod eller?

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
Det går inte att sätta in pengar på ett sk. e-kort från FSB.

det går visst att sätta in pengar på e-kort. Jag har själv fått pengar från www.ladbrokes.com och www.eurobet.com där de betalar pengarna till mitt e-kort.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DirtyDan
Jag har lämnat ut mitt Konto nr samt clearing nr vid ett tillfälle. Vet många som gör det och det ska inte var några problem. Alla konton har väl en kod eller?

Det som jrävs för att gå till banken och ta ut dina pengar är just Clearingsnummer, kontonummer och legitimation. En falsk legitimation behöver inte vara allt för svårt att skaffa sig om man rör sig i rätt kretsar. Däremot lär banken betala tillbaka dina pengar när felet upptäcks..

Som som sades ovan så är ett hett tips att skaffa ett speciellt konto som man enbart använder till detta ändamålet. Så fort pengarna kommit in på kontot så för mna lver dem till spar/löne konto eller nu var man vääljer att göra av dem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
det går visst att sätta in pengar på e-kort. Jag har själv fått pengar från www.ladbrokes.com och www.eurobet.com där de betalar pengarna till mitt e-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
det går visst att sätta in pengar på e-kort. Jag har själv fått pengar från www.ladbrokes.com och www.eurobet.com där de betalar pengarna till mitt e-kort.

Tror de menar att det inte går att strosa in på banken och sätta in pengar på det.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Tror de menar att det inte går att strosa in på banken och sätta in pengar på det.

jag tror att även detta går, finns ingen anledning till varför detta inte går..

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!