Permalänk
Melding Plague

7800 GS för AGP?

<font style="font-size: 10pt"><b>7800 GS för AGP?</b></font> <small class="small">torsdag 1 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi skrev igår om att <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=531242">Nvidia sagt</a> att 7800 GS inte kommer att lanseras. <a href="http://www.bit-tech.net/news/2005/12/01/geforce_7800_gs_agp/" target="_blank">Bit-Tech</a> har nu analyserat det här påståendet och menar att det kanske kommer ett 7800 GS för AGP. Brian Burke på Nvidia skrev följande till nvNews:
<br />
<br /><i>In the case of the recent GeForce 7800 GS PCI Express reviews that you may have seen, some of these developer boards were mistakenly given out to end users at an event the developers sponsored. These boards were never meant to ship in the open market. NVIDIA has NO plans to release a commercially available GeForce 7800 GS PCI Express board. </i>
<br />
<br />Notera att 7800 GS refereras som "GeForce 7800 GS PCI Express". Nvidia säger inget om en eventuell AGP-version. Vidare går det att läsa i <a href="http://hkepc.com/" target="_blank">HKEPC</a>:s forum:
<br />
<br /><i>NVIDIA is showcasing the new 7800 GS to select companies to sell in the future. They say it will be the successor to the 6800 GT/Ultra for AGP owners. They say it'll sport a 375MHz core clock with 256MB of GDDR3 and 256-bit memory interface. Memory at a 1000MHz. All the same technology from a G70 except it'll have 16 pixel pipelines instead of twenty or twenty-four.</i>
<br />
<br />Om detta stämmer innebär det att 7800 GS skulle bli det första 7800-kortet för AGP. Läs mer om detta hos <a href="http://www.bit-tech.net/news/2005/12/01/geforce_7800_gs_agp/" target="_blank">Bit-Tech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vi får väl se om detta stämmer, eller om det bara är ett rykte. Tycker det verkar konstigt att ett så bra kort bara ska komma till AGP.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

tror det är bull faktiskt eller så är det att Nvidia verkligen försöker konkurrera ut ATi enormt!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hmms komemr det till agp så kanske jag köpert.. om något vettigt prosukttest kommer innan dvs.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

varför släppa det till agp när pciexpress håller på att ta äver marknaden?
jag ska ha pcix nästa gång ja köper nyt iallfall.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur det kommer att prestera?

Visa signatur

DIF

Permalänk
Medlem

"Denna version använder sig av sexton pipelines och sex vertex shaders, vilket är fyra pipelines och en vertex mindre än 7800GT. Samtidigt är kortet klockat till 375 MHz på kärnan och 1000 MHz på minnena.

Kortet presterar bra, precis mellan 6800GS och 7800GT. Generellt kan man säga att det presterar lite bättre än 6800GS när det gäller filter. Vid vissa tillfällen är det även och nosar X1800XL i baken, vilket bådar gott för eventuella fabriksklockade versioner av kortet."
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=528057

Permalänk
Medlem

kommer det isåfall vara värt att byta ett 6800gt 415/1200mhz mot ett sådant där? eller iåf ingen vet. Men i praktiken.
Tycker freqvenserna och pipsen osv är väldigt lik 6800gt/ultra eller har dom hypat upp kortet med någon ny teknik jag inte förstår mig på ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

7800 arkitekturen är ju något effektivare än 6800 arkitekturen, därför kompenseras den något lägre klocken! Sen om det här blir verklighet så är det ju fortfarande baserat på samma kärna som 7800GTX, och den klockar ju rätt bra!.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Man kan alltid hoppas att det kommer till AGP, då är jag iafl en garanterad konsumerare av kortet Ifall det är en del bättre än 6800GS och inte SÅ stor prisskillnad.

~3000kr kan jag tänka mig betala.

Permalänk

Eftersom det är AGP slipper dom ju att folk köper två sånna och kör SLI

Permalänk
Medlem

Det var ju det här jag önskade i tråden om att pci-express varianten inte skulle skeppas ^^ Mina drömmar blir verklighet

Permalänk

Blir det nåt 6800GS till AGP då?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

hoppas att det kommer till agp

Permalänk
Medlem

hoppas...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
hoppas...

Du sitter i samma sits som mig eller? 9800pro och funderar på att uppgradera i jul? :]

Permalänk
Avstängd

var det inte någon nyhet om att den inte skulle komma alls?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Kommer det-Köper jag det. Orka Ti4600

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Men kom igen, kortet förefaller marginellt bättre än 6800GT/ultra serien, så jxxxxvla sunkigt ju, inte nöjjer DU dig med mindre än 30% prestandaökning vid grafikkortsbyte. Hur kan jag nu veta detta? Ju, DU sitter fortfarande på ett AGP system och tillhör alltså OC-segmentets mest prismedvetna köpare. 7800GS är ju lite löjligt, nej de VÅGAR inte släppa deras värstingkort i AGP version då DE vet att det presterar likvärdigt ett PCIX gränssnitt. Så j-vla dåligt alltså. Hoppas verkligen att Ati släpper sitt flaggskepp i AGP version, det kan jag ta, den lite sämre prestandan jämfört med Nvidia. Ge mig mer AGP! Nu.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Måste ha ett bra Nvidia AGP-kort 78xx skulle vara perfekt för mig. 9800pro är lite trött i dagens spel om man säger så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
varför släppa det till agp när pciexpress håller på att ta äver marknaden?
jag ska ha pcix nästa gång ja köper nyt iallfall.

Det kan ju kanske vara för att man då garanterat dominerar toppsegmentet för AGP.
Det verkar ju som ATI inte planerar att släppa några bra kort till AGP och nytillverkning av 6800Ultra och X850XT har väl upphört.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Relik 📜

Åhhh.. Jag vill ha
Mitt system är så bra just nu, så jag vill verkligen inte behöva köpa nytt moderkort.. Skulle vara sååå fint att kunna krama lite till ur min kära AGP-port

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Hoppas jag verkligen. Då kommer jag GARANTERAT att köpa kortet.

Permalänk
Medlem

"Nvidia 6800GS AGP arrives next week."

Nu är en uppfräschad nVidia 6800GT kort i den nya formen 6800GS snart på väg ut i handeln och kommer att följas med ett ATi X1600 kort till AGP bussen - så än så länge är inte den bussen helt skrotad - roligt?

Källa: http://www.theinquirer.net/?article=28094

/Saint25

Permalänk

FYFAN VAD NICE! *HAPPY DANCE*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Du sitter i samma sits som mig eller? 9800pro och funderar på att uppgradera i jul? :]

Stämmer precis

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det kommer att kosta ungefär? Om det kostar runt 3000 så är väll ett x850xt ett bättre val?