Permalänk
Medlem

Uppgrader XP3200 s754?

Har bestämmt mig för at uppgradera datorn ganska rejält.

Kör AMD XP64 3200+ s754 och 6600gt(AGP)
1024MB RAM
S-ATA

Tänkte uppgradera till ett moderkort med s939 sockel och PCI-E.

Vad rekommenderar ni för processor och moderkortskombination?

Funderar på en x2 som ligger hyffsat i pris, men bästa pris / prestanda moderkort som stöjder X2?

Grafikkortet får nog bli ett 7800GT, tillverkare.... antagligen billigaste.

Förslag?

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Medlem

DFI LP NF4 Serises är bra moderkort.

Processor, x2 4400+ skall var den mest prisvärda i x2 serien.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

moderkortet tancoll tipsar om är väldigt bra.
när det gäller processor kan du annars köpa en opteron up till s939. det finns dualcore med 2*1MB cache med hastigheterna 1.8 (modellnamn 165), 2.0 (170), 2.2 (175) osv..

exakt samma processorer som i x2orna, men kostar lite mindre alla modeller har dessutom 2MB cache, till skillnad från x2ornas 3800+, 4200+ och 4600+ som har 1MB.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
moderkortet tancoll tipsar om är väldigt bra.
när det gäller processor kan du annars köpa en opteron up till s939. det finns dualcore med 2*1MB cache med hastigheterna 1.8 (modellnamn 165), 2.0 (170), 2.2 (175) osv..

exakt samma processorer som i x2orna, men kostar lite mindre alla modeller har dessutom 2MB cache, till skillnad från x2ornas 3800+, 4200+ och 4600+ som har 1MB.

Moderkort som stödjer X2 stödjer också Opteron dual core?

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Medlem

det borde de göra. jag har i alla fall inte hört något annat.
det felet jag kan tänka mig är att bios inte registrerar processorn rätt och visar något i stil med "unknown x86-64 cpu blabla 2.0 GHz Dual Core"

du får kolla runt och se om du hittar nåt

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EatMyRam
Moderkort som stödjer X2 stödjer också Opteron dual core?

Det löser man men en snabb bios uppdatering.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Det löser man men en snabb bios uppdatering.

Om jag nu mest spelar.. kommer jag överhuvudtaget ha nytta av en opteron dualcore?

Eller kommer jag för det mesta bara utnyttja 1 kärna, som jag dessutom antar inte jobbar så mycket fortare än min xp64 3200+ ? (tänker då på den billigaste opteron 165 dualcore.. är ju inte gjord av pengar, tyvärr)

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Medlem

nyare spel (serious sam 2, q4) använder båda processorerna. speltillverkare kommer i allt större utsträckning lägga över AI och fysik och sånt på den ena kärnan och all grafikhantering på den andra. nyare grafikkortsdrivrutiner använder båda kärnorna. allt framöver kommer ha nytta av det

du kommer antagligen kunna överklocka processorn till hastigheter runt fx55. och då har du 2 stycken sådana (ohh, tomtehattar ftw )

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda moderkortet är väl Asrock dual sata 2 som man får för dryga 600 kr. Därmed inte sagt att det är det bästa moderkortet men tillräckligt bra kanske. Funkar med opteron också. Själv kör jag det moderkortet med X2 3800+ överklockad till 2400 MHz vilket känns prisvärt under förutsättning att man inte behöver firewire, gigabit-lan eller bra integrerat ljud på moderkortet. Det funkar bra i alla fall tycker jag.