Garantiproblem med OnOff och Acer.

Permalänk
Medlem

Garantiproblem med OnOff och Acer.

Blir kanske ett långt inlägg, men jag hoppas Ni hinner läsa och att
någon kan hjälpa mig och någon bli varnad.

Jag gick till OnOff och köpte en Acer Travelmate 2413 WLMi. Min sambo
arbetade för tillfället på OnOff och vi fick den till personalpris
(cirka 1000kr billigare). Datorn fungerade perfekt, i 5 veckor. En dag
hade jag suttit och arbetat med den på batteri. Batteriet tog slut och
jag skulle ladda den, trycker i laddkabeln som vanligt och då åker hela
kontakten in, så jag kan inte ladda den. Jag ringer då min sambo på
jobbet och ber henne ta hem ett batteri så jag kan göra en backup innan
jag lämnar den på garanti. Det visar sig att alla Acer av den modellen
har ett avlångt batteri (även vid sökning på internet), alla utom min.
Min har ett mindre batteri som heter BTP-AGD1, vid sökning på internet
får jag 2 träffar.. I Taiwan! Jag fick ta ut hårddisken och göra backup
innan jag lämnade den på service.

Jag ansåg att man borde byta ut hela datorn direkt. Dels då jag bara
haft den 5 veckor och dels då det verkar omöjligt att hitta ett batteri
till den (för ex. framtida bruk). Men då där var en repa på locket
(dock inga andra skador, detta finns dokumenterat!) ville man inte byta
ut den.

Datorn skulle vara klar den 22/11, dvs efter 3 veckor. Den 22/11 får
jag ett brev om försenad service och att den ska vara klar den 3/12
istället. Efter många telefonsamtal visar det sig att de anser det vara
yttre åverkan och den är nu skickad till Acer som ska avgöra om så är
fallet och lämna ett kostnadsförslag.

Idag, 5/12, får jag ett brev där det står att man anser att det är
åverkan på datorn. Detta resulterar i att man kräver mig på 3647kr för
att reparera den. Alternativen är annars att betala 400kr för att få
tillbaka den oreparerad eller få den skrotad gratis. Jag har använt
datorn i 5 veckor, jag har inte utsatt den för någon åverkan. Jag har
haft den skyddad i en speciell väska till och med. Huruvida felet har
uppkommit tidigare (dvs från fabrik eller i butik) det kan jag ej
uttala mig om. Dock är det inte jag som orsakat detta, utan felet har
varit där från början.

Enligt konsumentköplagen är det under de första 6 månaderna säljaren
som ska kunna visa att felet inte var ursprungligt. Jag anser att de
(OnOff) ej kan bevisa om det är jag som orsakat felet eller om det
varit där från början. Det är under all kritik att bete sig så här mot
en kund. Jag har betalt cirka 7500kr för en dator (till på köpet på
avbetalning, dvs jag går och betalar för något som jag inte ens
innehar.

Är det så här man skaffar kunder!? Genom att direkt lura dem på
pengar?

Med vänlig hälsning,
Dennis Lavesson

Permalänk

Jobbar själv på en kedja som är konkurrerande med OnOff, och de har gjort helt rätt... till en början åtminstånde.
3 veckor är ganska normal tid för service, så det är inga konstigheter så (inget du verkar ha antytt, men bara för att klargöra det).
Däremot har onoff inget ansvar att de måste byta ut din vara (däremot reparera ELLER byta ut), för att du vill det. Av diverse orsaker som ovanligt batteri eller repor på datorn (du skulle åkt tillbaka inom 30 dagar och sagt att du vill byta datorn i så fall. Går de inte med på det, så lämna tillbaka den bara på öppet köp...).

Du skrev att hela kontakten åkte in... är det själva hålet där man stoppar in den runda kontakten? Om så är fallet, skulle jag höja mina ögonbryn.
Till att börja med så är datorn ny (5 veckor) så borde det inte gå sönder så lätt om man bara trycker in den. Hade det vart ett "erkännt" problem hade nog både OnOffs servicebolag och Acer själva sett detta. De borde även kunna se om det vart just produktionsfel på din laptop, eller om det just som de nu påstår... brukat övervåld för att få in kontakten i maskinen.

Hade jag tagit emot återköpet på datorn du skrev ovan hade jag DoA:t datorn och gett dig en ny, om det inte vart helt uppebart att den behandlats fel. En dator som är 5 veckor gammal skall inte gå sönder om man tycker in laddaren i den.

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Sötast

Tråkigt att höra, Jag har lovat mig själv att ALDRIG någonsin handla av Acer igen eller JMEData.

Jag hade fel på min Acer också, i form av överhettning men nääääh, det var inget fel alls.

Min första laptop någonsin, 18.000 kr...

Sitter på stationärt nu igen, iallafall Acer Förnekade och gick i cirklar, så jag åkte in till JME och stod där i ungefär en timme och förklarade alla fel och problem jag hade med datorn, dom skickade in den och jag hade mitt hopp uppe.

Får tillbaka datorn Nekad, inget fel på datorn. Fick även papperskopior tillbaka från JME, och deras sammanfattning efter en timmes diskuterande var "blåskärm".

Never agaaaain.

Permalänk

Tråkigt att ni har dåliga erfarenheter av Acer . Har själv en Acer 1362LC och den fungerar faktiskt bra. Det som ibland händer på laptops som blir överhettade är att man vart för sugen på inställningarna i bios eller i te.x. Speedfan.
Undvik att leka med dessa program allt för mycket , man kan faktiskt sabba datorn om man har lite oflyt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Sötast

Delarium, det ända jag gjorde med diverse program var att försöka få fläkten att faktiskt snurra och att gå upp i varv...... men ja.

En gång var jag nära på att köra en penna i fläkten och skylla på att den dött under natten i hopp om att få ut en ny eller så.

Verkligen skit dom säljer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Delarium, det ända jag gjorde med diverse program var att försöka få fläkten att faktiskt snurra och att gå upp i varv...... men ja.

En gång var jag nära på att köra en penna i fläkten och skylla på att den dött under natten i hopp om att få ut en ny eller så.

Verkligen skit dom säljer

Gick inte fläkten igång alls, inte ens när du la last på processorn?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu här? Öppnade du datorn och tog ut hårddisken? Klart som fan att de anser det vara yttre åverkan då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Vänta lite nu här? Öppnade du datorn och tog ut hårddisken? Klart som fan att de anser det vara yttre åverkan då.

Men hårddisken har inget med det rapporterade felet att göra.
Det är ju SKADAN som inte får förekomma genom ytte åverkan.

Permalänk
Medlem

Yttre på verkan... Lite tveksam på det.
På bärbara datorer så brukar man kunna ta ut hdd´n genom att lossa en låsskruv och sedan plocka ut disken. Man behöver inte öppna datoren för att plocka ut hdd´n på en modern laptop.

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tråkigt att höra, Jag har lovat mig själv att ALDRIG någonsin handla av Acer igen eller JMEData.

Jag hade fel på min Acer också, i form av överhettning men nääääh, det var inget fel alls.

Min första laptop någonsin, 18.000 kr...

Sitter på stationärt nu igen, iallafall Acer Förnekade och gick i cirklar, så jag åkte in till JME och stod där i ungefär en timme och förklarade alla fel och problem jag hade med datorn, dom skickade in den och jag hade mitt hopp uppe.

Får tillbaka datorn Nekad, inget fel på datorn. Fick även papperskopior tillbaka från JME, och deras sammanfattning efter en timmes diskuterande var "blåskärm".

Never agaaaain.

Samma här, ska skicka min acer för 3e gången snart pga. Värmeproblem.

Permalänk
Avstängd

kontakten tar ca: 20min att fixa... vilken jädrans timlön dom har då.

Har bytt kontakten 2 gånger i min Compaq Evo N160 och det är lättare än att torka sig i röven (ifall man brutit armen)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hårddisken går att plocka ut utan att man påverkar garantin. Det svaret fick jag även på OnOffs kundcenter innan jag gjorde ingreppet. Hårddisken sitter under en separat lucka, liksom minnena gör.

Jag har varit i vidare kontakt med OnOff under dagen utan framgång.

Om några dagar finns hela historien på http://www.onoff-luras.com. Är det fler som har haft problem med OnOff får ni gärna höra av er till mig så publicerar jag även de fallen.

Mvh,
Dennis Lavesson

Permalänk
Medlem

Re: Varning för OnOff och Acer!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavesson
Blir kanske ett långt inlägg, men jag hoppas Ni hinner läsa och att
någon kan hjälpa mig och någon bli varnad.

Jag gick till OnOff och köpte en Acer Travelmate 2413 WLMi. Min sambo
arbetade för tillfället på OnOff och vi fick den till personalpris
(cirka 1000kr billigare). Datorn fungerade perfekt, i 5 veckor. En dag
hade jag suttit och arbetat med den på batteri. Batteriet tog slut och
jag skulle ladda den, trycker i laddkabeln som vanligt och då åker hela
kontakten in, så jag kan inte ladda den. Jag ringer då min sambo på
jobbet och ber henne ta hem ett batteri så jag kan göra en backup innan
jag lämnar den på garanti. Det visar sig att alla Acer av den modellen
har ett avlångt batteri (även vid sökning på internet), alla utom min.
Min har ett mindre batteri som heter BTP-AGD1, vid sökning på internet
får jag 2 träffar.. I Taiwan! Jag fick ta ut hårddisken och göra backup
innan jag lämnade den på service.

Jag ansåg att man borde byta ut hela datorn direkt. Dels då jag bara
haft den 5 veckor och dels då det verkar omöjligt att hitta ett batteri
till den (för ex. framtida bruk). Men då där var en repa på locket
(dock inga andra skador, detta finns dokumenterat!) ville man inte byta
ut den.

Datorn skulle vara klar den 22/11, dvs efter 3 veckor. Den 22/11 får
jag ett brev om försenad service och att den ska vara klar den 3/12
istället. Efter många telefonsamtal visar det sig att de anser det vara
yttre åverkan och den är nu skickad till Acer som ska avgöra om så är
fallet och lämna ett kostnadsförslag.

Idag, 5/12, får jag ett brev där det står att man anser att det är
åverkan på datorn. Detta resulterar i att man kräver mig på 3647kr för
att reparera den. Alternativen är annars att betala 400kr för att få
tillbaka den oreparerad eller få den skrotad gratis. Jag har använt
datorn i 5 veckor, jag har inte utsatt den för någon åverkan. Jag har
haft den skyddad i en speciell väska till och med. Huruvida felet har
uppkommit tidigare (dvs från fabrik eller i butik) det kan jag ej
uttala mig om. Dock är det inte jag som orsakat detta, utan felet har
varit där från början.

Enligt konsumentköplagen är det under de första 6 månaderna säljaren
som ska kunna visa att felet inte var ursprungligt. Jag anser att de
(OnOff) ej kan bevisa om det är jag som orsakat felet eller om det
varit där från början. Det är under all kritik att bete sig så här mot
en kund. Jag har betalt cirka 7500kr för en dator (till på köpet på
avbetalning, dvs jag går och betalar för något som jag inte ens
innehar.

Är det så här man skaffar kunder!? Genom att direkt lura dem på
pengar?

Med vänlig hälsning,
Dennis Lavesson

Om Acer fortfarande vägrar att laga din dator så får du nog vända dig till din konsumentvägledare och i slutändan ARN http://www.arn.se/ men ang ditt annorlunda batteri så skulle jag iaf citera detta för försäljaren citat:

----------------------
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
-------------------------

Ovanstående citat taget ifrån 16 § Konsumentköplagen på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM så ta kontakt med Konsumentvägledaren för Acer verkar ha bestämt sig och om jag kommer ihåg rätt så har jag läst i tidigare inlägg att Acer struntar i vad konsumentköplagen säger så hoppas du går vidare med det och inte låtter dom få rätt för som jag förstår det är det en undermålig kontakt om den kan lossna så lätt vid normalt användande.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Gick inte fläkten igång alls, inte ens när du la last på processorn?

Jodå, den snurrade....
Men alltid undermåligt dvs, hög temp - nerclockning och en brännhet dator.

Hände att den fick fnatt och varvade upp som den skulle, då funkade datorn, men det vara bara för kanske en minut i stöten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Samma här, ska skicka min acer för 3e gången snart pga. Värmeproblem.

Jag gjorde det 4 gånger, dom påstod att endast en av dom 4 gångerna reparerade dom datorn, varav dom andra tre dom bara rengjorde den och så, eftersom DOM inte kunde hitta fel på laptopen. Skillnaden är - jag använde den varje dag hela dagarna - dom satte den på 3dmark drack kaffe och sedan var deras jobb tydligen gjort. Jävla SKIT är vad det är.

Men iallafall - som man bäddar får man ligga, man hör en hel del klagomål på acer, fortsätter dom såhär så gräver dom bara sin egen grav.

Permalänk
Vila i frid

I pappret jag fått angående vad dom gjort, så stod det någonting om grafik kortet.
Men jag anar att dom bara blåste lite på fläkten eller någe.
För det tog 10 minuter med wow, sen var grafikkortet nära 100 grader varmt igen.

Permalänk
Sötast

Vilken modell? Min var Acer Aspire 1502

Permalänk
Hedersmedlem

Yttre på verkan... ?

på vad sätt?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad*

Varnar gör man för blufföretag och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Yttre på verkan... ?

på vad sätt?

Hej!
Ingen aning. Det står bara åverkan i papperet där de så schangtilt erbjuder sig att skrota datorn helt gratis..

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
*Topic redigerad*

Varnar gör man för blufföretag och liknande.

Företag som undviker reparation och skickar tillbaka datorn i samma skick flertal gånger, sedan när man försöker genom konsumentverket (samma fel 3 ggr) så påstår dom (efter 4 inlämningstillfälle) att det bara var fel en gång, resten var bara "puts" Är inget "bluff företag och liknande" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Företag som undviker reparation och skickar tillbaka datorn i samma skick flertal gånger, sedan när man försöker genom konsumentverket (samma fel 3 ggr) så påstår dom (efter 4 inlämningstillfälle) att det bara var fel en gång, resten var bara "puts" Är inget "bluff företag och liknande" ?

Min tanke är densamma som sin. Men SantaClaus är mod och då får vi helt enkelt respektera hans åsikt i att redigera rubriken. =/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavesson
Hej!
Ingen aning. Det står bara åverkan i papperet där de så schangtilt erbjuder sig att skrota datorn helt gratis..

Men varför ringer du inte verkstaden och frågar ist för att sitta här och skriva en novell?
Har du pratat med sambons chef? Har ONOFF markerat på inlämmningslappen att det fanns en skada när maskinen lämnades in? Vad ger butiken för förklaring? Tvivlar på att de tycker att det låter normalt och skiter i att kolla upp det. Men återigen varför tar du inte SJÄLV kontakt med verkstaden?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Men varför ringer du inte verkstaden och frågar ist för att sitta här och skriva en novell?
Har du pratat med sambons chef? Har ONOFF markerat på inlämmningslappen att det fanns en skada när maskinen lämnades in? Vad ger butiken för förklaring? Tvivlar på att de tycker att det låter normalt och skiter i att kolla upp det. Men återigen varför tar du inte SJÄLV kontakt med verkstaden?

Hej!
Tack för dina frågor.
Min sambo jobbar inte kvar där, och där är en ny chef.

När jag lämnade in datorn på OnOff (citerar från inlämningskvittot jag har framför mig) "Laddningsport insjunken i dator, går ej att ladda tack vare detta. Inga märken i övrigt. Var snälla snabba på med service, endast en månad gammal"

Jag har pratat med kundtjänst, jag har pratat med butik, jag har varit i mailkontakt med huvudkontor och ingen verkar kunna hjälpa mig. Att ringa verkstaden hjälper inte mig, då den gått vidare till Acer och Acer's verkstad har jag inget nummer till.

Mvh.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Företag som undviker reparation och skickar tillbaka datorn i samma skick flertal gånger, sedan när man försöker genom konsumentverket (samma fel 3 ggr) så påstår dom (efter 4 inlämningstillfälle) att det bara var fel en gång, resten var bara "puts" Är inget "bluff företag och liknande" ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavesson
Min tanke är densamma som sin. Men SantaClaus är mod och då får vi helt enkelt respektera hans åsikt i att redigera rubriken. =/

Först och främst, det finns alltid två sidor av problemet. Datorbutiken.com har gång på gång visat det här på forumet.

För att slippa förklara mer om vad jag menar tar jag hjälp av Decibels utmärkta inlägg.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5990305...

Permalänk
Sötast

Senaste gången jag var i kontakt med acers support var efter att Acers verkstad (tyskland) hade slarvat bort både ramminne OCH skydder till det när dom skickat tillbaka datorn, supporten i sverige visste givetvis inget om saken. så mycket var det för deras service/support.

Permalänk
Hedersmedlem

Men hur svårt kan det vara att få fram ett nummer tillverkstaden?`

Troligtvis är det Infocare stockholms central cervice... fråga? och sen ring

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

har det nu gått till så som trådskaparen skriver så är det väldigt sorgligt ... det som är det mest bedrövande är att en datortillverkare som Acer inte kan ta på sig felet och godkänna en kredit på skiten så att on-off kan byta datorn till kund ...

men men det finns gott om datortillverkare och framför allt bättre butiker ...

stå på dig bara ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vilken modell? Min var Acer Aspire 1502

Min var/är en 1522

Permalänk
Hedersmedlem

Jokke Det är jhu inte acer själva som testar den. Utan det är en verkstad i Sverige. Troligtvis en värdelös sådan.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Jokke Det är jhu inte acer själva som testar den. Utan det är en verkstad i Sverige. Troligtvis en värdelös sådan.

Om jag inte är helt ute och cyklar så var det så att Acer hade medarbetare i Sverige men dom skötte sig så illa att dom flyttade all service till Tyskland. Var så för inte så länge sen iaf.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!