Hur får man reda på vilket minne manska ha?

Permalänk
Medlem

Hur får man reda på vilket minne manska ha?

Tja, måste uppgradera en polares dator och efter som jag e helt lost på det mesta med datorer så tänkte jag givetvis överlåta detta till er.

Hon har en AMD Athlon(tm) XP 1800+ (1,53Ghz) Processor, moderkort vet jag inte. Och det behövs fan mer RAM minne, just nu 128 Mb.

Hur får jag reda på vilket minne hon har i burken och vilket jag alltså skall skaffa mer av.

Tack snälla.

Mvh Fredrik o Åsa

Visa signatur

Every Communist must grasp the truth, Political power grows out of the barrel of a gun

Permalänk
Medlem

lättast är ju bara att öppna burken o kolla direkt på minnet som sitter i

Permalänk
Medlem

Hehe, misstänkte att det svaret skulle komma.

Okej då, får väl göra det då, om det inte finns något lite krångligare sätt.

Visa signatur

Every Communist must grasp the truth, Political power grows out of the barrel of a gun

Permalänk

Krångligare sätt finns det väl alltid...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Eller så skiter du i att kolla vad det är för minne och så köper du bara mer, eller du kanske vill ha reda på om det är sdram eller ddram?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Säkerligen ett socket A kort hon har....köp en vanlig 512:a Pc 3200 och sätt i. Endera funkar det bra med 128:an eller så hivar du ut den lilla kretsen och kör enbart med 512:an....förmodligen är busshastigheten lägre än minnets kapacitet, men det gör inget.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla vad för minne som sitter i nu (utan att öppna datorn), kanske du kan pröva nåt i stil med programmet "Everest home edition" och kolla under "Moderkort-SPD".

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem

Tack

Men jag funderar lite på om det inte e SDram som sitter i. Och då kan jag väl inte klämma i PC3200?
Förstår att jag inte kommer att utnyttja busshastigheten, men det spelar mindre roll. SDRAM har ju gått och blivigt dyra som skam.

Får väl helt enkelt öppna burken, måste ju ändå göra det, ska fan sluta vara så förbannat lat.

Men om det nu e SDRAM, inte fan kan jag sätta dit DDRAM då väl? Är inte det olika socklar?

Visa signatur

Every Communist must grasp the truth, Political power grows out of the barrel of a gun

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera nyköp ifall det sitter sdram i burken. asrock brygga och billigast processorn samt 1 gig ram. bör gå att få för typ 3k.

Permalänk
Medlem

Yepp Error, du har allt rätt. Men damen e så förbannat snål. Eller så e hon student.
Men du har självklart rätt, inte speciellt stor ide att köpa en 512 stick för 700 till en sådan gammal holk.

Visa signatur

Every Communist must grasp the truth, Political power grows out of the barrel of a gun

Permalänk
Medlem

troligtvis sdram, ingen större poäng att köpa mer ram.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX