Permalänk
Medlem

AMD 4000+ = Intel 4 ghz?

Hej!

Min fråga är ju då att man snbbt o enkelt kan säga att en AMD 64 på

3500+ är lika med P4 3,5 GHz eller hur..

Men hur svårt blir det inte för Intel att om AMD skulle släppa en 4800+ (om dem inte redan gjort det) så måste ju P4 göra en likvärdig på 4,8 GHz utvecklar inte en sån extremt mkt värme då?

Det är kasst formulerat men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva ..

Så Intel måste ju ha svårt att hänga med AMD i utvecklingen.

Om ingen fattar vad jag menar så lås tråden, så skapar jag en ny när jag kan min fråga helt

Permalänk
Medlem

Stämmer ganska bra det du säger. Men när det gäller dual core (t.ex. 4800+) så ska man nog ta siffrorna med en nypa salt eftersom att de har tagit frekvensen*2 (2400*2).
Är inte säker på att det stämmer så bra med dagens spel. Men i framtiden då man utnyttjar båda kärnorna kan "4800+" stämma bättre. Det är lite luddigt att jämföra intel och amd ibland

Ett exempel på när pr-ratingen inte stämmer är när man jämför Athlon XP med A64. När min processor går i 2500mhz så har den 3800+ som pr-rating. Den har inte en chans mot en A64 med pr-rating på 3800+

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Intel och AMD räknar inte lika, en AMD 3800+ är alltså INTE likvärdig med en 3.8 P4

Permalänk
Avstängd

I vissa fall kan man med enbart ny grafikdrivrutiner komma nära 20% bättre prestanda. Och då har 4800+ redan där arbetat in sin högre siffra. Med framtida spel och i andra program så kan den ofta ligga närmare 7-8000+.
Men intel släpper ju också dualcore. Så man ska inte räkna så, men mot intel singlecore så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Intel och AMD räknar inte lika, en AMD 3800+ är alltså INTE likvärdig med en 3.8 P4

Nja inte riktigt det är sant. AMDn är lite bättre i det fallet.

Permalänk

tycker denna artikeln förklarar väldigt bra hur det ligger mellan AMD och Intels dual core...
http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html?tag=lnav

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Hur är det med de äldre? Min 2.53:a är snabbare än en 2800+
Eller gäller det bara dom nyare?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Hur är det med de äldre? Min 2.53:a är snabbare än en 2800+
Eller gäller det bara dom nyare?

Tror inte din 2.53a är snabbare än en 2800+.
Hade du haft en rackare med 800MHz buss och HT hade den varit det.

Men AMDs A64 är lite snabbare än P4 vid samma rating/hz.

Athlon Xp är långsammare än Northwood med 800MHz buss och prescott. Men jämbördig med Northwood med 533MHz och 400MHz buss. Athlon XP är snabbare än de gamla willametterna.

Permalänk
Medlem

Det var inte en 64:a, utan en gammal "standard athlon" men som sagt, min 2.53 (NW 533) Var snabbare i multitasking.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Det var inte en 64:a, utan en gammal "standard athlon" men som sagt, min 2.53 (NW 533) Var snabbare i multitasking.

Nej, jag begrep att det var en XP. Men en XP 2800+ är överlag snabbare än NW med 533MHz buss. Och Ingen NW med 533MHz buss är speciellt bra på multitaskning förutom 3.06an som har HT.
Vill veta mer om dom där systemen och vad du kör för tester och resultat, för det låter inte helt rätt det du säger.

Permalänk
Medlem

Ja kan ju säga så här då, jag och en polare satte oss ner, samma minnen, samma graffe, olika prollar, och startade samma progs samtidigt. IE, Photoshop, winamp och msn, sedan så testade vi att typ skriva en länk, rita lite, byta låt, och skriva till 2 pers på msn. Sedan så testade vi att tabba mellan programmen. Det som märktes var att det tog cirka en halv till en sekund för polarns dator att visa det som man tabbat till, medans min visade direkt. Kanske inte det bästa testet, men fullt dugligt imo (detta var ett par år sedan) Sedan efter dessa test så startade vi om datorerna, och stängde ner alla icke kritiska processer, och startade battlefield 1942. Min dator startade spelet snabbare, och laddade in banan snabbare. Detta anser jag som att min prolle är snabbare. Rätta mej om jag har fel

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna är bra att jämföra med annars annars
http://tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/inde...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Ja kan ju säga så här då, jag och en polare satte oss ner, samma minnen, samma graffe, olika prollar, och startade samma progs samtidigt. IE, Photoshop, winamp och msn, sedan så testade vi att typ skriva en länk, rita lite, byta låt, och skriva till 2 pers på msn. Sedan så testade vi att tabba mellan programmen. Det som märktes var att det tog cirka en halv till en sekund för polarns dator att visa det som man tabbat till, medans min visade direkt. Kanske inte det bästa testet, men fullt dugligt imo (detta var ett par år sedan) Sedan efter dessa test så startade vi om datorerna, och stängde ner alla icke kritiska processer, och startade battlefield 1942. Min dator startade spelet snabbare, och laddade in banan snabbare. Detta anser jag som att min prolle är snabbare. Rätta mej om jag har fel

Vad var det ni gämförde för prollar då?
Snabbare programstart kan mycket väl bero på hårddisken, både hur snabb den är, hur fragmenterad den är och hur mycket som ligger på den

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Ja kan ju säga så här då, jag och en polare satte oss ner, samma minnen, samma graffe, olika prollar, och startade samma progs samtidigt. IE, Photoshop, winamp och msn, sedan så testade vi att typ skriva en länk, rita lite, byta låt, och skriva till 2 pers på msn. Sedan så testade vi att tabba mellan programmen. Det som märktes var att det tog cirka en halv till en sekund för polarns dator att visa det som man tabbat till, medans min visade direkt. Kanske inte det bästa testet, men fullt dugligt imo (detta var ett par år sedan) Sedan efter dessa test så startade vi om datorerna, och stängde ner alla icke kritiska processer, och startade battlefield 1942. Min dator startade spelet snabbare, och laddade in banan snabbare. Detta anser jag som att min prolle är snabbare. Rätta mej om jag har fel

Låter inte som ett särskillt bra test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Jag tycker denna är bra att jämföra med annars annars
http://tomshardware.se/processorer/interaktiv_skit/index.html

Ta bort den länken på en gång. Den är riktigt dålig om man ska jämföra AMD med Intel. Då den sidan fuskat med benches. Dom började fuska till intels fördel när P4 släpptes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Låter inte som ett särskillt bra test.

Ta bort den länken på en gång. Den är riktigt dålig om man ska jämföra AMD med Intel. Då den sidan fuskat med benches. Dom började fuska till intels fördel när P4 släpptes.

Eftersom du tydligen inte uppmärksammade slutklämmen så kommer den igen -> <-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Eftersom du tydligen inte uppmärksammade slutklämmen så kommer den igen -> <-

Oavsett om den smileyn är där eller inte så kan folk få för sig att den sidan stämmer. Antagligen så luras nästan alla som inte sedan tidigare vet.

Permalänk

-Boris- vår superhjälte! Slåss för de okunniga! Skämt åsido:
da3daluz, jag är ledsen att säga det men ditt och din polares test är inte särskilt vetenskapligt och lämnar mycket att önska. För många variabler som kan påverka helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Ja kan ju säga så här då, jag och en polare satte oss ner, samma minnen, samma graffe, olika prollar, och startade samma progs samtidigt. IE, Photoshop, winamp och msn, sedan så testade vi att typ skriva en länk, rita lite, byta låt, och skriva till 2 pers på msn. Sedan så testade vi att tabba mellan programmen. Det som märktes var att det tog cirka en halv till en sekund för polarns dator att visa det som man tabbat till, medans min visade direkt. Kanske inte det bästa testet, men fullt dugligt imo (detta var ett par år sedan) Sedan efter dessa test så startade vi om datorerna, och stängde ner alla icke kritiska processer, och startade battlefield 1942. Min dator startade spelet snabbare, och laddade in banan snabbare. Detta anser jag som att min prolle är snabbare. Rätta mej om jag har fel

Man hör ofta att P4ans HT ska göra underverk för "känslan" men jag är skeptisk. Jag har inga problem att switcha hej vilt mellan applikationer på mina Windows-maskiner, så länge det virtuella minnet är avstängt that is. Windows tenderar att swappa ut allt vid sämsta möjliga tillfälle vilket kan göra switchandet mellan applikationer till en plåga.

Jag märkte ingen speciell wow-känsla vad gäller "känslan" när jag gick från en Winchester 3200+ @ 10x240 till en Opteron 165 @ 8x300. Gick lika bra att switcha mellan applikationer på båda två, inga halvsekunder mellan applikationer på något av systemen. Detta gäller även ifall systemen ligger på behagliga 5x240 resp. 4x300 och drar ~ lika mycket som fläkten på din Prescott.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

jag matchar nog en Amd64 4800+ eller nåt åtminstone nu enligt alla tester och märker som vicotnik säger inga lagg eller fördröjningar när man swappar mellan program spel etc,etc,men så har jag ju också stängt av windows swapfil och kör med Pentium M:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

min 3500 venice och en P4 3,0 är exakta i Super pi xD

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

men sånt där e så svårt att jämföra!...siffror överlag är manipulation.. *tycka*
Inet har ju nu som bekand lämnat sin gamla märkning och gjort en "AMD" med bokstäver och siffror ist. för frekvensen på processorn eftersom den inte berättar allting om prestandan. (tex såhär ser ju dagens intelprocessorer ut
Intel Pentium D 830 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/fläkt) ju högre siffra desto högre prestanda ungefär som grafikkorten (även om detta inte heller stämmer i 10 fall av 10 så kan man ta det mellan tummen och pekfingret)

hoppas de hjälpte något iaf..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Man hör ofta att P4ans HT ska göra underverk för "känslan" men jag är skeptisk. Jag har inga problem att switcha hej vilt mellan applikationer på mina Windows-maskiner, så länge det virtuella minnet är avstängt that is. Windows tenderar att swappa ut allt vid sämsta möjliga tillfälle vilket kan göra switchandet mellan applikationer till en plåga.

Jag märkte ingen speciell wow-känsla vad gäller "känslan" när jag gick från en Winchester 3200+ @ 10x240 till en Opteron 165 @ 8x300. Gick lika bra att switcha mellan applikationer på båda två, inga halvsekunder mellan applikationer på något av systemen. Detta gäller även ifall systemen ligger på behagliga 5x240 resp. 4x300 och drar ~ lika mycket som fläkten på din Prescott.

Nu har ju inte hans dator HT. Det är därför jag är skeptisk till hans påståenden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
min 3500 venice och en P4 3,0 är exakta i Super pi xD

Som tur är så återspeglar ju inte SuperPi prestandan rättvist. Din Venice äger en 3GHz P4.

Permalänk
Medlem

min venice 3000+ äger upp en prescott 3.2ghz i superpi (oklockad)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av syrex-
min venice 3000+ äger upp en prescott 3.2ghz i superpi (oklockad)

Pentium 4 till frukost
Pentium D till lunch
Athlon 64 till middag
Opteron till efterrätt

Burp

Altt detta med 1 år gammal CPU.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/26sek.JPG

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/ZalmanAquamark3.JP...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

Hehe. SuperPi gillar Dothan. Men det är ett riktigt dåligt test om man ska få en bild av den generella prestandan.

Permalänk
Medlem

SuperPi är det ett test på processorn??

var kna man hitta det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra