Permalänk
Medlem

Nybörjar hjälp, Köpa RDRAM!

hej, jag skall köpa mer ram till min dell dimension 8100.
Minnen som sitter i nu är 2*128mb samsung rdram pc800.

På minnena står det:

Korea 0139H 128MB/8
MR16RO828BN1-CK8 800-45 101

Ifall jag nu skall köpa minnen, måste det vara pc800?
Och vad har alla siffror för betydelse?

Köper gärna ett par minnen ifall nån har till salu

hjälp mig!

Permalänk
Medlem

rdram = rambus

Och det är nog den dyraste ramen på marknaden och dens prestanda ligger mellan SDRAM och DDRAM.

Jag antar att du har 4 st ram platser, det brukar man ha när man använder Rambus.

Om du nu har 2 st 128 så om du till exempel vill ha 256mb mer så kan du inte bara köpa en 256 till, utan du måste köpa 2st 128 till, eller så köper du 2 st 256 och tar ut dina 128 ram.

Du kan inte köra 2*128 + 2*256, eller 2*128 + 1 någonting , det måste vara ett jämt tal och det måste ha samma storlek alla fyra (eller båda två)

Så om du kan så ta reda på om du kan köra med DDR ram , bättre och billigare + att du kan blanda lite som du själv vill (nästan)

Visa signatur

CPU: AMD64 3400+ 2.2Ghz @ 2.5Ghz | K8V-X Motherboard | 2048 GB DDR400 | Radeon 9600Pro 256MB 400/600 @ 500/660
| Maxtor 200GB 7.2k RPM | Windows XP 32Bit

Permalänk
Medlem

okey, jag har ingen aning om hur bra SDRAM och DDRAM är..:)
Japp det stämmer att jag har 4 platser. Det där med DDR ram antar jag att dells support kan besvara mig på..vore juh skit bra ifall jag kunde ha DDR ist

Permalänk

annars borde ju deras support kunna hjälpa dig med dina ursprungliga frågor också

Permalänk
Medlem

Det går endast med RDRAM i den burken. Minnet är så dyrt så att det kan bli billigare med nytt moderkort och DDR istället.

Permalänk
Medlem

Dunde, ok..tanken har faktiskt slagit mig att köpa ett nytt moderkort.
Men o andra sidan tillåter inte min ekonomi detta
Så blir och köra på nåra begangnade minnen...

hittade lite intressant på tradera och vill veta vad ni tycker om dem?

http://www.tradera.com/auction/Minnen/aid_21822874

http://www.tradera.com/auction/Minnen/aid_21819983 - fyra st visserligen

http://www.tradera.com/auction/Minnen/aid_21856104

Hur stor skillnad gör 256mb ram, brukar få brist på virutuelt minne nu när jag spelar bf1942 tex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoen
rdram = rambus

Och det är nog den dyraste ramen på marknaden och dens prestanda ligger mellan SDRAM och DDRAM.

Jag antar att du har 4 st ram platser, det brukar man ha när man använder Rambus.

Om du nu har 2 st 128 så om du till exempel vill ha 256mb mer så kan du inte bara köpa en 256 till, utan du måste köpa 2st 128 till, eller så köper du 2 st 256 och tar ut dina 128 ram.

Du kan inte köra 2*128 + 2*256, eller 2*128 + 1 någonting , det måste vara ett jämt tal och det måste ha samma storlek alla fyra (eller båda två)

Så om du kan så ta reda på om du kan köra med DDR ram , bättre och billigare + att du kan blanda lite som du själv vill (nästan)

jag kör just nu 2*128 + 2*256 i min gammla compac fungerar upperligt. varför tror du att det inte skulle fungera Skoen ?

/johan

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning är ej tillåtet. Genom att korsposta och med andra ord bryta mot reglerna har du förlorat möjligheten att få hjälp.

*tråd låst*