På väg mot HÖGkonjunktur?

Permalänk
Medlem

På väg mot HÖGkonjunktur?

Någon annan som reagerat på att prissänkningarna för teknikprodukter har börjat avstanna? Detta tyder väl på att vi är på väg mot en högkonjunktur och att priserna kommer börja stiga så småningom..?

Man får väl avvakta och titta på reporäntan och andra faktorer men om det förefaller sig vara så är det väl bättre att inhandla de produkter man vill ha nu eftersom det blir dyrare om några år?

Redogör gärna kring detta. Är inte alltför insatt i konjunktursvängningar...

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Medlem

tror det mer är Jul handeln som får priserna att avstanna..

Permalänk
Medlem

Det kanske det är! men jag tycker redan de började avstanna för flera månader sen... Såhär var det inte denna tid förra året iaf men "julhandeln kanske slår rekord iår igen" ^^

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk

Priserna har visst gått ner, men kronan har försvagats med ca 10% senaste månaderna vilket har slagit ut varann.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Jahaa ok, tack för det! Vad ska till för att den ska börja gå upp igen? Är den fortfarande på väg ner?

Alltså bör man vänta med att handla nu..?

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Hedersmedlem

Eller för att det inte finns mer marginaler att ta av kanske?
Tycker butikerna förtjänar att tjäna lite pengar, priserna ska upp tycker jag.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Eller för att det inte finns mer marginaler att ta av kanske?
Tycker butikerna förtjänar att tjäna lite pengar, priserna ska upp tycker jag.

öh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
öh

Killen har en Moderat-logga som Avatar

Sluta öh:a

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Sötast

iofs bogg, jag kanske också skulle byta avatar och be folk ta mina hårt förvärvade pengar, jag är inte värdig dom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
öh

...instämmer... ööhh...

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
iofs bogg, jag kanske också skulle byta avatar och be folk ta mina hårt förvärvade pengar, jag är inte värdig dom!

Nej, det är du verkligen inte!

Ägarna av SIBA/Elgiganten/OnOff (o.s.v.) däremot, där har vi människor som verkligen behöver dina korvören!

Annars kanske dom inte har råd med sin kvartarliga thailandsresa..hemska tanke...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nej, det är du verkligen inte!

Ägarna av SIBA/Elgiganten/OnOff (o.s.v.) däremot, där har vi människor som verkligen behöver dina korvören!

Annars kanske dom inte har råd med sin kvartarliga thailandsresa..hemska tanke...

Det är inte resan som kostar, det är alla små.. och där avbryter jag min mening för jag tror inte det är rätt plats för sådant. (skämtar såklart)

Jag tycker priserna är ganska bra just nu, givetvis är det alltid trevligt när något är billigt, men någon måtta får det ju vara. Butikerna måste ju tjäna pengar, annars spelar det ingen roll hur billigt allt är när det knappt finns någon som kan sälja grejorna.

Jag skulle vara nöjd om priserna stannade ungefär där de är nu.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Eller för att det inte finns mer marginaler att ta av kanske?
Tycker butikerna förtjänar att tjäna lite pengar, priserna ska upp tycker jag.

Det är i mångt och mycket som du säger .
Plockade ihop ett datorpaket på mitt jobb innehållande en cpu, mobo, gfx... tror vi tjänade 15kr totalt på samtliga grejer. HYGGLIGT prispressad branch, med tanke på alla webbutiker och så.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem

Jo men så är branschen ung och dumm oxå. Samt jag tvivlar på att den kan överleva så länge som det ser ut nu. Trisst när alla små butiker med kunskap behöver slåigen när marginalerna blir för pressade. Och det verkar jhu endast vara i elektronik branschen det är så här. Ser ni någon klädesbutik som lever på 5-10% marginal? då skulle alla gå omkring i Armani. Men de har en mer mogen bansch... Eller kommer ni inte sakna den lilla kunniga butiken runt hörnet?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Jo men så är branschen ung och dumm oxå. Samt jag tvivlar på att den kan överleva så länge som det ser ut nu. Trisst när alla små butiker med kunskap behöver slåigen när marginalerna blir för pressade. Och det verkar jhu endast vara i elektronik branschen det är så här. Ser ni någon klädesbutik som lever på 5-10% marginal? då skulle alla gå omkring i Armani. Men de har en mer mogen bansch... Eller kommer ni inte sakna den lilla kunniga butiken runt hörnet?

Har aldrig varit med om att en "liten kunniga butik runt hörnet" har haft något att tillföra när jag köpt saker... Så nej, inte det minsta...

Jo, kanske då det är ganska trevligt att gå in där och strosa och kolla på saker.. Men jag tror att det inte är någon fara för lokala butiker, då majoriteten av alla människor fortfarande är tillräckligt okunniga för att inte fatta att man kan beställa saker över nätet..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

nej du kan allt vet allt. men alla kan inte vara som dig.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Eller för att det inte finns mer marginaler att ta av kanske?
Tycker butikerna förtjänar att tjäna lite pengar, priserna ska upp tycker jag.

Föreslår att DU betalar dubbelt, eller så mycket som du nu anser att butikerna förtjänar.
Så har ju du gjort som du tycker andra skall göra.
Sällan man ser en Moderat som vill betala skatt, men jag förmodar att du skriver dina inlägg för att provocera.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Föreslår att DU betalar dubbelt, eller så mycket som du nu anser att butikerna förtjänar.
Så har ju du gjort som du tycker andra skall göra.
Sällan man ser en Moderat som vill betala skatt, men jag förmodar att du skriver dina inlägg för att provocera.

Okej, nu fattar jag inte varför du drar in skatt i det här, vi pratar just nu om företagares rätt att tjäna pengar. Folk gnäller om att dator komponenter är dyra, men som vi uträtt är de väldigt billiga. Sen om du vill prata skatt kan vi ju enkelt komma fram till att de behöver sänkas. Inte minst för mellan/höginkomsttagare, då en avancering inte alltid betalar sig efter skatt i kronor för det större arbete som uträttas. Men som sagt, vad detta nu har att göra med att butikerna ska börja sälja produkter med förlust vet jag inte...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, nu fattar jag inte varför du drar in skatt i det här, vi pratar just nu om företagares rätt att tjäna pengar. Folk gnäller om att dator komponenter är dyra, men som vi uträtt är de väldigt billiga. Sen om du vill prata skatt kan vi ju enkelt komma fram till att de behöver sänkas. Inte minst för mellan/höginkomsttagare, då en avancering inte alltid betalar sig efter skatt i kronor för det större arbete som uträttas. Men som sagt, vad detta nu har att göra med att butikerna ska börja sälja produkter med förlust vet jag inte...

Det var hans egen "Dahlskatt" jag syftade på.........för subtilt kanske...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Föreslår att DU betalar dubbelt, eller så mycket som du nu anser att butikerna förtjänar.
Så har ju du gjort som du tycker andra skall göra.
Sällan man ser en Moderat som vill betala skatt, men jag förmodar att du skriver dina inlägg för att provocera.

läs mitt inlägg igen. Nämner jag skatt? eller tror du marginal är en robbinhood skatt som går till göran?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
läs mitt inlägg igen. Nämner jag skatt? eller tror du marginal är en robbinhood skatt som går till göran?

Läs mitt och ditt inlägg igen. Du tycker ju att priserna skall höjas. Sen oavsett vad ditt argument är så blir det en (subventionshöjning) som liknar skatt.
Lustiga reaktioner här inne..... Måste finnas en del affärsägare/moderater här inne
De flesta folk här på Swe vill att priserna skall minska, inte höjas... undras varför...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Liknar skatt? Vänta nu.... En butik tjänar inte på (moms) Skatt. Endast Göran gör det.

Jag tycker endast att det är otroligt synd att små butiker går om kull pga det ständiga priskriget. Det finns inga marginaler att pruta på så vitt jag vet. Och det är otroligt synd att de små butikerna inte överlever. Ordet service är tyvär borta. SJälv försöker jag handla så mycket som möjligt i den närmsta butiken dels för att jag får det jag vill ha då jag betalar samt att jag ser gärna att butiken finns kvar.

Självklart tycker alla om när det är billigt men inte om det kostar någon jobbet. eller?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Missförstår du mig med avsikt nu ? eller kanske ändå inte.....
Om man höjer priser för att en överetablerad branch skall klara sig, så ÄR det subventionering oavsett om det går genom moms eller stadskassan....
Jag har heller ej menat att det är skatt i dess äkta mening, utan det var enbart ett (misslyckat) sätt att försöka förklara med andra ord vad det du menade egentligen betyder för gemene man..
Gör du på ditt sätt, gå till din lokala handlare och köp dina saker,betala dubbelt till honom om du vill, men resterande datornördar här på Swec lär fortsätta att försöka köpa billigare. Det kanske är ett slag under bältet nu (ursäkta) men inte alla här har råd att köpa en Fx 57 :A, förstår du ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej... Men jag kräver inte att du ska förstå vad det är jag menar.

Problemet är fortfarande inte att den är överetablerad... Lovar dig att det finns fler butiker i sverige som säljer Tiger kläder än Nvidia kort.

Ps. Om man jobbar sparar osv, så är det inte omöjligt att köpa en dyr cpu.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
nej du kan allt vet allt. men alla kan inte vara som dig.

Kan allt och vet allt?

google finns för att ta reda på sånt man inte vet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nej... Men jag kräver inte att du ska förstå vad det är jag menar.

Problemet är fortfarande inte att den är överetablerad... Lovar dig att det finns fler butiker i sverige som säljer Tiger kläder än Nvidia kort.

Ps. Om man jobbar sparar osv, så är det inte omöjligt att köpa en dyr cpu.

Men ?? Det är inga som helst problem att förstå vad du menar, dock är det så orealistiska tankar du framför att man funderar på vilken planet du är född..
"priserna borde höjas" "för butiken runt hörnet" "bla,bla,bla"

För att ta en branch med liknande synpunker/klagomål..
Fiskerinäringen/fiskare. Så beror den höga prissättningen på att det lider brist på varan.
Dock har jag inte märkt av att det finns brist på datorkomponenter.

Att det finns mer butiker som säljer kläder än affärer som säljer Nvidia kort förklaras av att det
enkla fenomenet att det finns mer kunder som behöver kläder än det finns kunder som behöver Nvidiakort... Demand and suppy.....världens enklaste koncept.. bara du FÖRSÖKER tänka.

"Ps. Om man sparar...."
Men snälla rara.........är det så att du utgår ifrån att din omvärld år 12 år, så hur skall man kunna föra en diskussion på resonabel nivå med dig ?

Emedan våra ståndpunkter befinner sig på såpass separata nivåer, finner jag vidare diskussion totalt futil.

Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Eller för att det inte finns mer marginaler att ta av kanske?
Tycker butikerna förtjänar att tjäna lite pengar, priserna ska upp tycker jag.

Du har väl aldrig fått känna hur det är att ha tajt ekonomi, där varje krona är viktig!!!!
Inte googlar jag i tre timmar innan jag ska köpa nåt för att det är roligt utan att
hitta den billigaste produkten och därmed ha råd med allt...Undrar bara om butikerna
skulle ge mig mat om jag var hungrig tror de skulle låta mig dö de giriga j----r

Permalänk
Medlem

Zlatan6, om du har så lite pengar kanske du ska skita i att köpa en massa dyra datorgrejer
Det är ju inte precis så att datorer är allt i livet.

Att köpa en sak i en lokal butik blir ju automatiskt dyrare eftersom det stora internetbutikerna som t.ex. komplett importerar sina produkter själva.
Så bara för att en lokal butik har högre priser ska man inte alltid tro att de har lika stora marginaler som komplett.

Jag tycker faktiskt att det är värt lite mer pengar för att kunna gå till en butik där man kan fråga saker i person och att man inte behöver stöda posten

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Då får du tycka så och inte predika för andra vad de ska skita i eller inte.....
Det enda jag säger är att hellre billigare än dyrare den som påstår nåt annat
ljuger ..

Permalänk
Medlem

Nej, dessa personer ljuger inte utan har bara andra krav än du.
Du vill ha billigt, de vill ha en butik som dom kan gå till med frågor och annat.
Dessutom om man letar så hittar man nästan alltid en butik som har nästan lika låga priser som internetbutikerna.

Sen att jag köper saker ganska ofta på internet beror på att jag tycker det är ganska kul att leta sakers priser och recentioner.

Och om du skulle föredra en ny dator framför att köpa mat så borde du faktiskt gå till en psykolog...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!