Intel slutar med styrkretsroyalty

Permalänk
Melding Plague

Intel slutar med styrkretsroyalty

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel slutar med styrkretsroyalty</b></font> <small class="small">onsdag 7 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
När företag som SiS och VIA tillverkar chipsets till Intels produkter måste de betala en royalty på några dollar per tillverkad krets. Nu har Intel beslutat att de kommer att sluta kräva royalties från SiS. Tanken med detta är att försöka hålla kvar sin ställning som bäst säljande processortillverkare i budgetsegmentet med datorer med tredjepartsstyrkretsar. Bäst för Intel är ju givetvis datorer som har både Intelprocessor och Intelstyrkrets men datorer med Intelprocessor och tredjepartsstyrkrets är bra det med men det förutsätter en bra relation med tillverkarna.
<br />
<br />Andelar datorer med Intelstyrkretsar beräknas sjunka nästa år där datorer med tredjepartsstyrkretsar beräknas öka. Läs mer hos <a href="http://www.digitimes.com/news/a20051206PR202.html" target="_blank">DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jävlar du, att dom inte vill ha in mera pengar

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Bra med billigare lösningar (vilket jag antar att det blir).
Men det får aldrig mig att välja bort Intels egna chipset, även om de är dyrare.

Ställ er frågan när en 3:e-parts tillverkares chipset till Intel var bättre än Intels egna.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Bra med billigare lösningar (vilket jag antar att det blir).
Men det får aldrig mig att välja bort Intels egna chipset, även om de är dyrare.

Ställ er frågan när en 3:e-parts tillverkares chipset till Intel var bättre än Intels egna.

Precis, enda (eller iaf överlägset största) anledningen till att köpa Intel är ju deras chipset.

Permalänk
Medlem

Intel slutar frivilligt kräva pengar av någon? dom måste verkligen känna sig hotade av AMD.

Jag skulleheller inte vilja ha chipset från SiS/Via till intel platformen (nu vill jag ju inte ha en Intel platform överhuvutaget men det hör inte hit), men det här kanske betyder att dessa företag har råd att utveckla bättre chipset. Då återstår ju bara problemet att intels billigare processorer är fruktansvärt dåliga, intel har väl inte varigt konkurenskrafitiga i budget segmentet sedan långt innan netburst.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

SupR nöjd med mitt Asrock mobbo bestyckat med SiS756... förvisso till AMD... jävligt bra chipset