Permalänk
Medlem

Asus A8N32-SLI DELUXE !PROBLEM!!

jag ska ta det från början jag var nog lite vimsig förut för jag var så besviken på allt.

min hårdvara:

asus a8n32 sli deluxe.
corsair 2x1024 3500ll pro.
AMD Athlon64 4000+ san diego
point of viwe 7800 gtx 512mb (extream 580gpu 1730 minne).
Raptor 74gb 10000rpm.

mjukvara:
Windows XP sp2.
divärse drivrutiner till moderkortet.
forceware (den senaste från nvidia).
Quake 4.
Doom3.
Half Life 2.
FarCry med den senaste patchen.

jag får låga fps i Doom och Quake(15-30 och på ett ställe kunde jag se att 60 blinkade till) även vissa små laggningar i HL2, Farcry funkar dock ganska fint kanske att det är som hl2 fast mildare att det bara rycker till iblan.
mina minnen blinkar ner på rött lite då och då när jag är inne i xp.

mitt bios är defult instält då undrar jag om jag ska ställa in något, installera något eller om jag bara skå åka hem till datorbutiken och spöa på dem med en kofot. Julstämmningen är ju hotad kan jag förtvivlat säga:(

Visa signatur

spax1886

Permalänk

Det där lät inte bra,och jag som ska skaffa nästan samma system som du snart,men det måste ju ha nånting med biosen å göra.
Skulle också vilja veta vad det är som är orsaken eftersom man snart uppgraderar.

Permalänk

Re: Asus A8N32-SLI DELUXE !PROBLEM!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spax1886
jag ska ta det från början jag var nog lite vimsig förut för jag var så besviken på allt.

min hårdvara:

asus a8n32 sli deluxe.
corsair 2x1024 3500ll pro.
AMD Athlon64 4000+ san diego
point of viwe 7800 gtx 512mb (extream 580gpu 1730 minne).
Raptor 74gb 10000rpm.

mjukvara:
Windows XP sp2.
divärse drivrutiner till moderkortet.
forceware (den senaste från nvidia).
Quake 4.
Doom3.
Half Life 2.
FarCry med den senaste patchen.

jag får låga fps i Doom och Quake(15-30 och på ett ställe kunde jag se att 60 blinkade till) även vissa små laggningar i HL2, Farcry funkar dock ganska fint kanske att det är som hl2 fast mildare att det bara rycker till iblan.
mina minnen blinkar ner på rött lite då och då när jag är inne i xp.

mitt bios är defult instält då undrar jag om jag ska ställa in något, installera något eller om jag bara skå åka hem till datorbutiken och spöa på dem med en kofot. Julstämmningen är ju hotad kan jag förtvivlat säga:(

1) Senaste bios till moderkortet?
2) stäng av allt med PEG link i bios
3) Om du kan så installera WinXp 64Bit
4) Installera senaste drivers till Nforce4 chipet från www.nvidia.com
5) Installera INTE nvidia firewall och diverser nvidia network tools
6) att dina minnnen blinkar rött är helt normalt.
7) Installera forceware 84 istället för 95.
8) sätt dina minnen i 1T samt 2.75 eller 2.8v
9) Installera ALDRIG program från en massa skivor som följer med kortet.
10) stäng av ASUS auto overklocking i bios

Då kommer det att funka hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

ok tack för svaret vad glad jag blev nu hehehe

jag ska titta lite på det nu med en gång men vet du om jag ska ställa in något mer för minnena och vad gör peg linken

Visa signatur

spax1886

Permalänk

Du kan prova dig fram för bästa timings men gå över till manuellt läge på minnens inställningarna o lås dom på 400MHz, 2-3-2-6-1 med 2.75v eller 2.8v
När du sedan har en stabil plattform så kan du prova att sänka timings lite och kanske gå tillbaka till 2.75v.

Sätt modulerna så som det beskrivs i manualen för 1GB dubbelsidiga moduler.

PEG Link ska öka prestanda på PCI-Express bussen, men verkar göra mer skada än nytta

Jag har sutttit i telefon med ASUS i USA samt Taiwan(med tolk) för att reda ut detta

OBS! glöm inte bort att flasha in senaste bios även om det skulle vara ett beta och glöm inte att nolla bios med den lilla jumpern.

Bättre o vara nogrann för att minimera problem och felkällor:p

Lycka till!

Permalänk
Medlem

asså nu jävlar är jag trött på dethär jag har köpte en dator för över 20 tusen kronor och då funkar fan pappas p3 bättre i spel.

jag gjorde allt som du sa men inte en smmula skilnad gav det
den segar som en 486:a

det tar mig år och dagar attt bara komma in i windows och få den till att ladda allting

det skumma är att precise när jag startade och spelade q4 första gången så gled allt på det högsta som en film men nu har den fått fnatt om det här inte löser sig snart så fet jag inte vad jag tar mig till

besviken som fan på allting just nu VAD KAN DET VARA SNÄLLA HJÄLP MIG FIXA DET HÄR

från 7 till 20 fps nu i q4 det värkar som om den bara segar mer och mer (det är garanterat inte värmen)

ps. tack för alla svar hitils dom värmer ju i alla fall lite nu när man nästan har skulld satt sig i ett totalt kasst dator köp.

Visa signatur

spax1886

Permalänk

Kan det inte vara så att någon av sakerna du köpt är defekt?isåfall får du väll höra med deras support vad dom kan göra.

Permalänk

Hmmm, vilken ForceWare har du?

512 Mb varianten av 7800GTX stöds ej förrutom i senaste. Kör senaste ForceWare och se till att datorn hittar kortet ordentligt. Har för mig att vissa som haft äldre drivisar där datorn ej kunnat känna igen kortet har fått mysko fel.

PS: Räliga människa som lyckats få ett POV 7800gtf 512mb. Grattis.

EDIT: Fanoxå såg just att du skrivit att du testat den senaste drivaren. hmmmm *tänka* *tänka*

* Har du SLI avvaktiverat i BIOS samt mjukvara?
* Identifierar BIOS:et all din hårdwara korrekt?
* Uppdaterat BIOS:et? Eller har du senaste?
* Hur är det med ditt LAN? Lång boot tid för windows är inte allt för sällan windows som klyddar med nätverket. Har du separat nätverkskort eller kör du inbyggda?
* Du har väl pluggat i separat ström till graffet så det inte går på sparlåga?

Om windows seeegar vid start brukar det väl oftast vara pga att det har problem med att identifiera någon hårdvara.

* Testa att boota med bara 1 ram modul.
* Testa att boota med ett annat graffe, eller testa ditt graffe i en annan burk.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

detta är väl möjligtvis lite långsökt, men vad har du för nätagg i burken? det är ju ganska tunga grejer du har där

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk

Har du satt grafikortet i PCI-E plats 1?, den blå alltså som är den översta?
Stäng av Marvel gigalan controller och kör endast med Nvidia.
Om du kör Norton antivirus så avinstallera det.
Satt hårddisken på S-ATA 1?
Stängt av raidkontrollern?

Du behöver ett nätagg som pallar minst 500W.

Installera om XP

Permalänk
Medlem

Du hör inget konstigt ljud eller så? Nått du inte hört förut.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

mitt nätagg är ett antec 550w med pfc vad nu det är

jag prövade att ställa ner allting på q4 inställningar som dom blir om man gör den där scan grejen i spelet och då landade instälningarna på ultra. 1024x768 ingen aa och ingen v sync.
då flyter det som det ska och så som det också gjorde första gången jag prövade det fast då var allting satt på max pluss med v sync sen efter ett tag när jag la in mina gammla sav filer från den andra datorn så började spelet krongla men efter det så har jag blåst om hårdisken totalt för allting började krångla då.

det värkar nästan som någon avundsjuk har varit inne och sprutatt totalt värdelöst spray på alla delar

jag ska pröva att dissa lite grejer i mitt bios men jag kan för livet inte komma på vad jag har gjort för att det skulle bli så här kan det vara min splitter nya raptor som jobbar som en pansionär den låter ju faktist som en väldigt mycket äldre hdd men kan inget om de där discarna

kommer snart

Visa signatur

spax1886

Permalänk

jag plockade ihop mitt nya system igår, med liknande prylar.

asus an32-deluxe
san diego 4000
corsair 2x1024 c2 (xms 3200blabla)
gainward 7800gt
WD raptor 74gb

XP och SP2 samt alla nya drivrutiner

fungerar PERFEKT i t.ex. Half-Life 2. har inte provat några andra spel än men ska göra det i veckan.
jag är extremt nöjd än så länge iaf.

Permalänk
Medlem

Har också ett liknande system, dock kör jag med Stripade Hitachi Deskstar SATA2 diskar (villka är nästan ljudlösa -- imponerande).

Mobo: Asus A8N32-SLI Deluxe Rev 1.01
CPU: AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Toledo" 90nm 4400+ 2.2GHz 1Mb+1Mb
RAM: Corsair TWINX2048-3500LLPRO 2x1024Mb DDR PC3200 LL
Video: XFX Gefore 7800GTX 256MB
HDD: 3x Hitachi Deskstar 160GB SATA2
PSU: Antec NeoHE 430W

Funkar finfint nu, dock var mitt första nätagg trasigt, trodde jag skulle få psykbryt innan jag hittade felet. Köpte tom ett nytt moderkort innan jag fattade vad det var. Så jag vet hur det känns när det fuckar (typ jaha, detta var ju värt nästan 25k -- depp ).

Permalänk
Medlem

så ni tror inte att jag behöver klocka något för att driva q4 och allting på max.

jag har avaktiverat lite skit nu som jag inte använder i bios och jag tror fan att det går snabbare men det känns inte riktigt som det gjorde när jag körde det för första gången jag går inte över 30 nu men jag går inte under 20 heller tror jag.

nu kör jag med forceware 81.95 den som följer med skivan och på den så står det innom parantes att den bara är till för 7800 gtx 512mb.

hur ska jag ställa in allting då om jag ska klocka det är ju skit mycket som jag kan ställa in i bios för minnena t.ex. vilka är timings om inte alla dom där siffrorna eller räcker det med att jag bara ställer klock profilen på typ 3 eller något sånt kan det vara skadligt föresten att klocka mitt system på det viset.

Visa signatur

spax1886