Permalänk
Medlem

problem med DFI lanparty nf4 ultra-D

Hejsan!

Jag har stött på ett problem med mitt moderkort. Det verkar inte gå att köra med minnes divider när man har mer än två minnes moduler. Med två minnen i så kan jag köra med dividern och det funkar jätte bra. Men när jag stoppar in mina två andra minnen så vägrar den att köra med divider. Funkar med "auto" inställningen, då körs minnena i 200 MHZ och så funkar 1:1 dividern vilken blir samma hadtighet.
Men vill man köra minnena lägre än det så vägrar den att boota. Jag kör ju nu min opteron 146:a i 10x310 stabilt och jag vill ju inte köra den i orginal bara för att minnena inte vill köra med divider. Ska det inte gå att köra med alla dividers som finns i inställningarna med 4 minnes stickor??

Visa signatur

AMD Opteron 146@3200 MHZ,
G. SKILL 2GB PC4000 , DFI lanparty, ATI Radeon X800GTO2 , 2 Maxtor 160 GB (8 MB cash) , Seagate barracuda SATA 300 GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

kanske lite onödigt att länka till FAQ:en då det knappast lär stå där. Vet inte själv varför det inte funkar, kör bara 2 stickor, men gå in på www.dfi-street.com o sök, se om nån har haft liknande problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag har letat jätte mycket nu, men jag kan inte hitta något om det här. Jag har flashat till det senaste bioset. Ingen som har några tips??

Visa signatur

AMD Opteron 146@3200 MHZ,
G. SKILL 2GB PC4000 , DFI lanparty, ATI Radeon X800GTO2 , 2 Maxtor 160 GB (8 MB cash) , Seagate barracuda SATA 300 GB

Permalänk
Fractal Design

Ledsen att du har stött på problem och det här svaret är väl egentligen ingen lösning, men är det inte så att de allra flesta moderkort överklockar/underklockar väldigt dåligt med fyra minnesmoduler?

Är dina moduler av samma märke/typ?

Permalänk
Medlem

Jo, men grejen är att jag även testat oklockat när jag sänkt divider och då funkar det heller inte. Det blir så här även när jag kör 3 minnes moduler. Det är uppenbarligen något som inte stämmer. När jag kör på orginal 10x200 och har dividern på auto eller 1:1 200 så funkar det, testade då att höja fsbn till 250 MHZ och minnena hängde med bra. Men så fort jag sätter ner minnes dividern så vägrar den att boota. Allt funkar perfekt på alla dividers när jag bara kör med 2 minnen.

Visa signatur

AMD Opteron 146@3200 MHZ,
G. SKILL 2GB PC4000 , DFI lanparty, ATI Radeon X800GTO2 , 2 Maxtor 160 GB (8 MB cash) , Seagate barracuda SATA 300 GB

Permalänk
Fractal Design

Ditt moderkort verkar helt klart kinkigt när det gäller dividers i kombination med fler än 2 ddr-moduler. Det vore intressant att veta hur utbrett det här problemet är; om det gäller nf4, eller bara somliga nf4-kort, eller AMD-platformen som helhet. Jag har ingen erfarenhet av överklockning och dividers på fler än 2 moduler åt gången tyvärr, men jag lovar att återkomma om jag hittar någon bra info...

...i värsta fall, kan du byta dina 4x256 mot 2x512?