Permalänk
Medlem

Nytt moderkort.

Hej gott folk. Snart är det jul och jag önskar mig ett nytt moderkort, eftersom det jag har för tillfället är kasst. Det visar fel temperaturer, anges som "Okänd modell" i diverse prestandaprogram.

Dessutom kan det bara ha 2 ram-stickor. Jag har 2x256 (=512 MB) och detta är synnerligen för lite. Jag planerar att skaffa en 1GB-sticka, men jag vill samtidigt behålla mina två 256-stickor.

Eftersom moderkortet är kasst och nytt önskas, behöver jag er hjälp. Moderkortet skall leva upp till dessa punkter:

- Socket 478-moderkort
- Plats för 3 eller fler ramstickor
- Kompatibelt med Zalmans 7000B-processorkylare.
- Hyfsat billigt
- Eventuella klockmöjligheter

Jag ser hela moderkortsmarknaden som en djungel, och vågar inte riktigt ta mig in så djupt i allas för -och nackdelar, eftersom jag måste ta ett beslut snabbt.

Jag vet att många säger "Använd sökfunktionen din noob".
Dock vill jag höra era rekommendationer.
Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Re: Nytt moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Hej gott folk. Snart är det jul och jag önskar mig ett nytt moderkort, eftersom det jag har för tillfället är kasst. Det visar fel temperaturer, anges som "Okänd modell" i diverse prestandaprogram.

Dessutom kan det bara ha 2 ram-stickor. Jag har 2x256 (=512 MB) och detta är synnerligen för lite. Jag planerar att skaffa en 1GB-sticka, men jag vill samtidigt behålla mina två 256-stickor.

Eftersom moderkortet är kasst och nytt önskas, behöver jag er hjälp. Moderkortet skall leva upp till dessa punkter:

- Socket 478-moderkort
- Plats för 3 eller fler ramstickor
- Kompatibelt med Zalmans 7000B-processorkylare.
- Hyfsat billigt
- Eventuella klockmöjligheter

Jag ser hela moderkortsmarknaden som en djungel, och vågar inte riktigt ta mig in så djupt i allas för -och nackdelar, eftersom jag måste ta ett beslut snabbt.

Jag vet att många säger "Använd sökfunktionen din noob".
Dock vill jag höra era rekommendationer.
Har ni några tips?

http://se.asus.com/p...s800d-x/overview.htm

sån köpte jag..den uppfyller alla krav..är inte säker på att den uppfyller processorkylarkravet men är den för socket 478 så skall den väl passa..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

varför en 478.socket? den socketen har ju utgått så inga upgraderingsmöjligheter...

edit. såg att att det var enbart moderkort du skulle ha ^^

skulle sparat pengarna och väntat en aning för att ist ta en mer framtidssäker socket...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nytt moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
http://se.asus.com/p...s800d-x/overview.htm

sån köpte jag..den uppfyller alla krav..är inte säker på att den uppfyller processorkylarkravet men är den för socket 478 så skall den väl passa..

Okej. Men fungerar verkligen min Celeron D-processor med moderkortet?

Det står "med en fantastisk 800mhz FSB-lösning". Hur fungerar det verkligen på en Celeron D som har 133 mhz FSB (133*18)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
varför en 478.socket? den socketen har ju utgått så inga upgraderingsmöjligheter...

edit. såg att att det var enbart moderkort du skulle ha ^^

skulle sparat pengarna och väntat en aning för att ist ta en mer framtidssäker socket...

offt: om hans nuvarande system duger, bara det att moderkortet inte lever upp tills hans krav så finns det väll ingen anledning till att uppgradera? dessutom kommer han måsta lägga ut minst 5000:- på nytt moderkort, processor, grafikkort isf

ont: har ingen vidare direkt koll på moderkorts marknaden för socket 478 eftersom jag är en amd nörd men jag har hört att Asus P4P800E Deluxe ska vara bra enligt många, det stämmer överens med dina krav dessutom. kostar dock 1000+

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Efter att ha undersökt moderkorten ett steg närmare, har jag nu bestämt mig för ASUS P4P800 SE/GD. Billigt och bra.

Kritisera gärna mitt val.

Permalänk
Medlem

Asus P4C800E-Deluxe är ett kanonkort! P4P800-E Deluxe är också mycket bra

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.