x64 suger dubbelt minne när x32 bitars apps körs... men spel då?

Permalänk

x64 suger dubbelt minne när x32 bitars apps körs... men spel då?

Det sägs ju att pga x64 systemets uppbyggnad använder windows x64 dubbelt så mycket RAM när en x32 bitars applikation körs. Det tekniska läste jag inte så noga men klart var att om du kör en massa 32 bitars apps på din 64 bitars windows så bör du komma ihåg detta.

Ska skaffa 2 Gb ram till min 64 bitars burk med 64 bitars win nu. Några små appz som viruskiller samt lite annat krafs är ju lugnt om de får sitta och dia dubbelt minne.

Men....

Hurfasiken blir det med spelen? De är ju skrivnaför 32 bitars. Drar de oxå dubbelt minne då?

Ta tex BF2 som drar 1.5Gb ram för optimalt spelande på 32 bitars windows. Kommer detta att "kräva" 3Gb ram på en 64 bitars plattform?

Att progsen skulle dra dubbelt ram räknade jag med men jag glömde spelen =/

Måste jag köpa 4Gb? Hade visserligen tänkt det från början men la ner den ideen tack vare era råd :D. Men va tror ni? Kommer spelen att suga dubbelt?

Tacksam kunnigt svar. Gissat har jag gjort hela kvällen Verkar vara lite luddigt det här så en kunnig dude hade varit guld i lingonskogen.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

När det gäller antivirus måste det vara anpassat till 64-bitars windows.
NOD32 funkar och så lär det finnas någon företagsversion av Norton som funkar.

Har du någon länk att 32-bitars program drar mer minne i x64?
Jag har inte tänkt på det men så har jag också 2 GB minne i burken.
Jag har tyvärr inte BF2 och spelar knappt något annat heller så jag kan inte testa spel.

Annars kan du ha dual boot med x64 och vanliga XP installerade på olika partitioner. Så har jag gjort bara för att mitt TV-kort saknar 64-bitars drivrutiner.

Permalänk
Medlem

32bitars applikationer drar inte dubbelt så mycket minne när de körs på XP 64 för mig.. lite mer drar det nog pga. att WinXP måste starta en 32-bit emulator för att köra 32-bit koden.

Däremot drar en likvärdig 64bitars applikation mer minne, men det säger sig själv att om ett program/spel är skriven för 64 bitar så måste varje minnes adress lagra 64bitar dvs. dubbelt så många bitar som 32.

EDIT: när Win XP 64 har startat så har det "ätit" upp ganska exakt lika mycke minne som Win XP Pro på min dator då har jag ungefär lika program som autostartar (dock ej Kerio PFW på XP64)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

ska leta efter artikeln. finns dock flera om man kollar på google.

faen man kanske ska köra 4Gb minne.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan säga direkt att det inte stämmer alls. 32-bitars program i x64 tar lite extra minne (x antal mb, inte en viss %) för WoW64 som kopplar ihop 32-bitarsprogrammen med 64-bitarssystemet, förutom det är det exakt samma minnesanvändning som i vanliga XP.

64-bitars program tar inte heller dubbelt så mycket minne, själva programkoden blir lite större (10-20% kanske) men all data (det som tar mest utrymme) är densamma.

EDIT: Länkar du till den där intervjun med en MS-gubbe i australien så blir jag arg på dig.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

he he

*länk raderad*

Mental note: Var mer kritisk till internet fakta =/

Tack för hjälpen grabbz.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.