"Surfa på grannens nät" - Här hittar du nätverken

Permalänk
Medlem

"Surfa på grannens nät" - Här hittar du nätverken

Hej!

Jag såg ett inlägg i Aftonbladet om att du kan surfa på grannens trådlösa nätverk. På http://www.netfree.se kan du hitta och rapportera nätverk. Så du som resande med laptop kan surfa var du vill!!!

Permalänk
Medlem

Om idioten kör oskyddat ja.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAH min granne är med på listan=D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Inaktiv

eckim hahahaha vadå pwned haha.

Permalänk
Medlem

det finns en i mitt område, men man ser ju inte var...

" Danderyd kommun Mörbylund"

Permalänk
Medlem

Jag la till min egen adress på listan, ni får gärna komma hit och surfa.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

jag är skeptisk... flera av de rapporterade nätverken stämmer inte i min lilla håla...

jag har alltid handdatorn och GPS:en på och loggar flera nät dagligen - både när jag kör bil och när jag är ute och går och en del scanningar har jag gjort med min bärbara dator också

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Min grannesnät stämde iaf, kunde surfa utan probz på det. Men jag föredrar nog min egen lina=D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att bara slå på det trådlösa nätverkskortet och kolla på platsen man är?
Förstår inte riktigt syftet med sidan, finns ju nät sågott som överallt, är ju lättast att bara kolla själv på direkten...

Permalänk
Medlem

Jo, man surfar in på en hemsida för att kolla om grannen har ett öppet WLAN. Visserligen är det värre om man inte har ett WLAN-kort.

Permalänk
Medlem

Jag vet över 120st oskyddade i stan. Kan surfa var man vill nästan.

Permalänk

Vad är vitsen med den listan? Ska jag leta efter ett nät, packa ner min dator och sätta mig utanför personens hus för att kunna använda nätet?

Det känns smidigare att söka efter nät med sitt wlan för att hitta nät. Eller är sidan till för de som tänker flytta att hitta en lägenhet nära ett öppet trådlöstnätverk

Jag får in ca 10 st i min lägenhet. 3 är oskyddade så de surfar jag på.

Permalänk
Medlem

Suck...

Om ni vill ha en BRA databas, kolla på .kismac

http://kismac.binaervarianz.de/dotkismac.php

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Suck...

Om ni vill ha en BRA databas, kolla på .kismac

http://kismac.binaervarianz.de/dotkismac.php

kul site - gav inte en enda träff vid sökning på ort och land
(till skillnad mot den andra här i tråden)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Är det inte lättare att bara slå på det trådlösa nätverkskortet och kolla på platsen man är?
Förstår inte riktigt syftet med sidan, finns ju nät sågott som överallt, är ju lättast att bara kolla själv på direkten...

Jo precis, och den där sidan behöver man väl komma åt just när man inte har något nät.. Men då kommer man ju inte åt den
Tämligen värdelös. Som sagt, bara slå på trådlösa kortet och scanna själv ju.. Finns ju fan överallt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
kul site - gav inte en enda träff vid sökning på ort och land
(till skillnad mot den andra här i tråden)

Det beror väl på att ingen har varit ute och wardriveat och laddat upp resultaten i den orten.

Dock är databasen mycket bättre, då den faktiskt lagrar ordentlig information om näten.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

KismaC =

Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, root@binaervarianz.de and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hahahahaha uddevallas bussterminal "Kampenhof" står med

Permalänk
Medlem

MAX (snabbmatskedjan) har öppet WLAN för sina kunder.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
MAX (snabbmatskedjan) har öppet WLAN för sina kunder.

haha den var lite kul

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
haha den var lite kul

Instämmer

Undrar om dem har en särskild "platta" av något slag på deras matvaruvagnar som man kan sätta laptopen på?

Permalänk
Medlem

Som det redan tidigare har påpekats i andra trådar så är och förblir utnyttjande av annan persons trådlösa nät utan föregående tillstånd ett brott.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
haha den var lite kul

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Instämmer

Undrar om dem har en särskild "platta" av något slag på deras matvaruvagnar som man kan sätta laptopen på?

Det är rätt trevligt att övervaka IRC medan man trycker i sig ett maxmål.

Har väl gjort det en gång, eller två. Men ändå! Mycket nödvändig service.

Edit: Tomteluvorna förstör radbrytningarna!

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Instämmer

Undrar om dem har en särskild "platta" av något slag på deras matvaruvagnar som man kan sätta laptopen på?

MAX kränger hamburgare! ...vadå matvaruvagnar?

Permalänk
Medlem

Har max i södertälje också wlan?

Permalänk

hehe tror marwin tänker på ICA MAXI och inte hamburgarkedjan MAX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drummel
MAX kränger hamburgare! ...vadå matvaruvagnar?

Jag är alltid tvungen att ta en varuvagn för att få plats med mina menyer som jag brukar beställa.

Läste lite fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Som det redan tidigare har påpekats i andra trådar så är och förblir utnyttjande av annan persons trådlösa nät utan föregående tillstånd ett brott.

Är du säker? Finns det prejudikat för det?

För man skulle kunna hävda att ett öppet WLAN som broadcastar sitt SSID i princip står och skriker "Hej, vill du ha tillgång till internet? Här kan vem som helst få tillgång till internet, bara att ansluta!" osv.

Ett stängt WLAN och/eller ett som inte broadcastar SSID däremot är ju iaf uppenbart omoraliskt om inte olagligt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Enligt polisens databrottsutredare så är det olagligt. Främst olaga intrång och egenmäktigt förfarande.

Det spelar ingen som helst roll om nätet är öppet eller inte. Har du inte tillstånd att använda det så får du inte använda det.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415